• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regnvatten i insteget

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
79C88721-D5F6-4D65-A394-DCA5E093E3A7.jpeg B085C67D-7344-4512-A0A1-B182EDCBE0F0.jpeg Hej!
Plötsligt har jag drabbats av att regnvatten läcker in och samlas i botten av insteget vid bodelsdörren. Samlas i och under springan ni ser på bilden. Jag kan inte känna någon fukt på insidan, väggar eller runt plastkarmen. Likt förbaskat kommer det in. När jag körde fram bilen rann det som det brukar ner vatten från taket ned för vindrutan och sidan. Inget konstigt med det, men efteråt fanns mer vatten i insteget. Torka, torka!
Även dörrens lister är färska, fina och torra.
Jag har en belysning över dörren som kanske är där det kan tränga in?
Tips om var jag ska börja?
LMC/Solifer T721 -13.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi får vatten in från markisen som vi drar in efter att det har regnat. Av någon anledning rinner det in när markisen rullar in och tyget trycks ihop. Än har vi inte hittat var vattnet kommer in...
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vi har samma insteg och vi hade samma problem. Det ska finnas små hål som ska leda ut vattnet under bilen. Vi gjorde nya sådana och det har fungerat utmärkt. Eftersom vi också har en 2013 kan man ju tro att LMC-fabriken glömde bort att göra hål det året. Vi har också spänt dörren lite hårdare och nu läcker det inte in.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hade samma problem på min förra bil,lyckades aldrig hitta läckan,det kom inte in genom dörren, jag la papper runt tätningslisten och det var torrt.
Vore intressant att veta om du hittar läckan,jag gjorde det inte.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Vi har samma insteg och vi hade samma problem. Det ska finnas små hål som ska leda ut vattnet under bilen. Vi gjorde nya sådana och det har fungerat utmärkt. Eftersom vi också har en 2013 kan man ju tro att LMC-fabriken glömde bort att göra hål det året. Vi har också spänt dörren lite hårdare och nu läcker det inte in.
Tack för tips! Men jag förstår varför avledning av vatten ska finnas, det ska väl inte kunna tränga in?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Nä, man tycker det. Tror att det är konstruktionsfel med hur utelampan är placerad. Den leder inte bort regnvattnet ordentlgt. Vår servicefurman löste det genom att spänna dörren en aning så den tätade bättre.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi hade problem med att det läckte in vatten i en lucka vid regn. Det visade sig att listen runt luckan var lite snodd på ett ställe. Knappt synligt, men efter att det rättades till har vi inte haft något läckage.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Ok, tack! Jag kommer att täta runt lampan för att vara helt säker på att det inte tränger in vatten där. Titta på att montera bort lampan men det ser meckigt ut. Det är två plastlock som verkar omöjliga att ta bort utan att ta sönder lampan. Detta plus att spänna dörren kanske gör susen. Spänner dörren gör man väl genom att justera låsanordningen ( 4 insex vid låset)?
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Vi hade problem med att det läckte in vatten i en lucka vid regn. Det visade sig att listen runt luckan var lite snodd på ett ställe. Knappt synligt, men efter att det rättades till har vi inte haft något läckage.
Har kollat listerna som du skriver, men kan ju vara svårt att se. Tack för tipset!
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Torka riktigt tort, sen sitter en med en ficklampa inne i bilen och kollar, medan någon annan duchar dörren med en slang på utsidan, börja nere och gå uppåt. Dörrkarmen som är fäst i väggen kan ju även läcka.
 

roenn

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Lund
HBK-Nr
3163
Medlemskap
2024
Hej! Jag hade samma problem på min LMC 592, också en 2013. Efter kontakt med återförsäljaren så framkom det att fabriken hade missat att täta dörrkarmens undersida.

upload_2018-8-26_18-35-11.png
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Ok, tack! Jag kommer att täta runt lampan för att vara helt säker på att det inte tränger in vatten där. Titta på att montera bort lampan men det ser meckigt ut. Det är två plastlock som verkar omöjliga att ta bort utan att ta sönder lampan. Detta plus att spänna dörren kanske gör susen. Spänner dörren gör man väl genom att justera låsanordningen ( 4 insex vid låset)?
Jo, så gjorde de på verkstaden.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Tack alla för tipsen! Jag har nu tätat runt lampan, men tror som ni att det måste vara dörren. Jag spände dörren något. Ska testa med slang!
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej! Jag hade samma problem på min LMC 592, också en 2013. Efter kontakt med återförsäljaren så framkom det att fabriken hade missat att täta dörrkarmens undersida.

Visa bilaga 156322

Lite rapport ifall fler har/får samma orsak.
Det är med 99% sannolikhet samma problem. Det är den grå plastdetaljen under dörrkarmen som inte är tät på vänstra sidan. Det ser ut att finnas tätning men de måste missat att göra det på rätt sätt. Jag har gjort en temporär lagning genom att täta skarvarna med sikaflex. Det bör hålla tätt ett tag. Rätt sätt är nog att ta bort den plastdetaljen och täta ordentligt under med butyl, men det får bli en solig och varm helg framöver. Denna del verkar lossas med några insex under tröskeln i insteget.
 
Toppen