• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regler för vikt etc utomlands?

F

F.d. 23858

Guest
Vi har fastnat för en husbil, Rimor Sweden Limited Edition. Den funkar för vår familj med tre barn, dessutom är den väldigt vettigt inredd och passar vår "stil".

När jag pratade totalvikt med säljaren konstaterade han att man kan väga upp husbilen till 3800 kg mot en kostnad av 7000 kr. Det lät ju väldigt bra och billigare än jag väntat mig (totalvikten håller jag noga koll på!) men han tog upp en sak som jag inte tänkt på. När man kör nere i Europa kan det vara negativt med tyngre bil än 3500 kg, han pratade om transpondrar tror jag. Vad handlar detta om? Kan någon vänlig, insatt själ bistå mig??
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Sök på Gobox här på forumet så finner du troligen svar på alla dina frågor.
Lycka till med ditt köp!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Det gäller genomfart motorvägar Österike tex. Och högre avgift på StoraBelt bron. Färjor vet jag inte eftersom vi aldrig nyttjar dessa.
Jag tycker vikten har en underordnad betydelse. Det viktigaste är att bilen fungerar för familjen då kan man lätt ta dom ev extra kostnader man får på en bil som verkligen fungerar att semestra i.

Lycka till med bilköpet:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Du har säkert rätt körkortsbehörighet, körkort taget före 1/7 1996.
Håkan J har helt rätt i sitt synsätt, det viktiga är att bilens inredning passar er familjs behov.
Lite högre färjeavgift/broavgift spelar mindre roll.
En bil över 3,5ton skall besiktigas årligen.
Att åka utan GoBox i Österrike dvs att undvika motorvägar har inte vållat oss några problem. Vi har en bil på 4ton som vi valde efter våra behov.
Lycka till i ert val av bil.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

...///han tog upp en sak som jag inte tänkt på. När man kör nere i Europa kan det vara negativt med tyngre bil än 3500 kg, han pratade om transpondrar tror jag. Vad handlar detta om? Kan någon vänlig, insatt själ bistå mig??

Som några sagt, dyrare på betalvägar i flera länder. Kräver samma slags betalmätare som tunga fordon (över 3500 kg).

Dessutom begränsad till lägre hastighet i vissa länder.
Förbud att få åka genom vissa orter (Frankrike vet jag, kanske fler).

/Leif
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

..............men han tog upp en sak som jag inte tänkt på. När man kör nere i Europa kan det vara negativt med tyngre bil än 3500 kg, ................

Väljer du husbil efter sådana hänsyn istället för vilken komfort du önskar dig och vilka utrymmen du behöver så kommer du att bli besviken. :)
 
F

F.d. 23858

Guest
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Tack ska ni ha! Det tycks inte som att detta förorsakar några stora bekymmer! :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Norge lämpar sig dåligt för tunga bilar!
Färjor ofta mer än dubbel avgift, Hardangerbron 600 NOK istället för 150.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Kommer ni använda bilen mycket i Europa så tänk er för. Många länder har hastighetsbegränsningar och omkörningsförbud för bilar över 3,5 ton. I vissa städer och på en del vägar får man inte köra med fordonsvikt över 3,5t.

Har du inte C1 eller C-kort, utan använder dig av den svenska "övergångsregeln" och blir stoppad av polisen så finns risk för strul. Räkna med att den lokale polisen inte känner till våra svenska regler. Du kommer säkerligen att få rätt till sist, men det kan nog att ta en bra stund att övertyga dem.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

......Har du inte C1 eller C-kort, utan använder dig av den svenska "övergångsregeln" och blir stoppad av polisen så finns risk för strul. Räkna med att den lokale polisen inte känner till våra svenska regler. Du kommer säkerligen att få rätt till sist, men det kan nog att ta en bra stund att övertyga dem.

Detta är inget du behöver oroa dig för då fler länder i Europa har liknande övergångssystem.
Bl.a. Tyskland har det, fast KK före -99 och max 7,5 ton.
Är du trots allt orolig så finns det ju utmärkta små infoblad om detta på olika språk som du kan ha med i bilen.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Detta är inget du behöver oroa dig för då fler länder i Europa har liknande övergångssystem.
Bl.a. Tyskland har det, fast KK före -99 och max 7,5 ton.
Är du trots allt orolig så finns det ju utmärkta små infoblad om detta på olika språk som du kan ha med i bilen.

Om det inte är något man bör oroa sig för så kan man undra varför de där infobladen tagits fram?!

Varningstext från ett företag som hyr ut husbilar:

"OBS! I flera europeiska länder känner polisen inte till den av EU-godkända ”före 1996″-regeln för maxvikt för svenska B-kortsförare. Därför gör du som B-kortsinnehavare klokt i att ha med dig en översättning av reglerna som du kan visa upp vid eventuell kontroll om du kör en husbil med maxvikt över 3,5 ton i Europa.OBS! I flera europeiska länder känner polisen inte till den av EU-godkända ”före 1996″-regeln för maxvikt för svenska B-kortsförare. Därför gör du som B-kortsinnehavare klokt i att ha med dig en översättning av reglerna som du kan visa upp vid eventuell kontroll om du kör en husbil med maxvikt över 3,5 ton i Europa"
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Citat från Transportstyrelsen och Trafikverket:

"Om du har ett sådant körkort som omfattas av övergångsbestämmelser, t.ex. en husbil som väger mer än 3,5 ton, kan du få problem om du blir kontrollerad i ett annat land inom EU. Ett sätt att bevisa att du har rätt att köra fordonet, är att du tar med dig en kopia av den ekvivalenstabell som tagits fram av EU-kommissionen. "
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Råd om vikt till den som köper husbil för första gången.
Värdera till vilken typ av husbilsägare du kommer att bli.

Åka mycket och ofta i utlandet, är mest på platsen du ställer dig på för att utforska omgivningen.
Då är det en fördel att välja max 3500 kg. Tänk på att lastvikten måste räcka, välj inte för stor bil, är då även lättare att hitta platser till.

Åka till en plats och stå där och ha nöje av själva platsen och husbilen. Då passar det att välja vilken husbil du vill ha och ta den som passar dig oavsett vikt.

Nu kommer någon säkert att säga att en bil över 3500 kg funkar lika bra till båda alternativen. :wink:
Ja, men det är inte det optimala, och då ångrar man sig ofta och får byta bil eller ändra på sitt sätt att använda bilen. Det är inte tanken när man köper "sin" bil.

Lycka till / Leif
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Tycker det är lite oroande att de flesta som pratar om stora och tunga husbilar låssas inte bry sig om betydande kostnader och regler som det kräver. Sedan undrar man över ngn centiliter soppa hit och dit :confused: som man oftare kan reglera ex via körningen. Följer man alla regler så blir det inte roligt men visst kan man tänja på dom vilket i sin tur kommer resultera i ngt förr eller senare osv.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Familj på fem personer har nog inget val! Man måste ta en bil över 3,5 ton!

Det beror ju lite på vilken lastvikt man har från början. Men, det är ju inte bara vikten på barnet i sig, varje barn ska ha sin cykel, kickbike, leksaker o.s.v.



Om det är en alkovhusbil > familjehusbil så kan det vara en poäng att ha 3.5t för andrahandsvärdet och hur lätt den blir att sälja senare. Dom som är i 35 årsåldern idag har inte tagit körkort före 1996 och får således inte köra den med mindre än att ta C1 kort. Har man mycket pengar spelar det så klart ingen roll. Jag fick först fel typskylt (har nu två med olika vikt), vid regbesiktning fick jag välja vikt, valde 3.5t.


Peter :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Hur många gånger har ni tänkt åka ut i Europa varje år? Det är väl ingen större kostnad om det blir 1-2 gånger med tanke på att inte behöva tänka på lastvikten med 300 kg till att lasta, så tänkte vi när vi vägde upp till 3850kg och är supernöjda med det.
Stämmer lastvikten 450 kg? Kan bli problem med 3 barn väl värt att tänka på.

Ni kanske skulle prova att hyra en och lasta med det ni tänkt ha med när ni åker och söka rätt på en vågstation ( finns i HBK att hitta) och väga bilen då får ni svar på många funderingar.

Vänligen Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23858

Guest
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Bra fråga! Jag tror att vi framför allt kommer att semestra i Sverige, här finns ju så mycket att se/göra, men säkert kan det bli en del utlandsresor också. Framför allt när vi (som jag förutsätter!) upptäcker hur bra vi trivs med husbilslivet! Men nu innan bilen är vår tänker jag mig att vi ska göra många men kortare resor. Det är svårt att avgöra hur mycket 400-500 kg räcker till utan erfarenhet. Jag tycker att vi borde klara oss utan cyklar etc, men det vet man ju inte innan...

Det som krånglar till detta ytterligare är att jag tog mitt körkort 1993 och min man tog det också i den vevan, men han fick det indraget pga en olycklig fortkörning i slutet av 1900-talet så för hans del vore det ju enklast med en bil på max 3,5 ton. Mycket att ha i åtanke! :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Bra fråga! Jag tror att vi framför allt kommer att semestra i Sverige, här finns ju så mycket att se/göra, men säkert kan det bli en del utlandsresor också. Framför allt när vi (som jag förutsätter!) upptäcker hur bra vi trivs med husbilslivet! Men nu innan bilen är vår tänker jag mig att vi ska göra många men kortare resor. Det är svårt att avgöra hur mycket 400-500 kg räcker till utan erfarenhet. Jag tycker att vi borde klara oss utan cyklar etc, men det vet man ju inte innan...

Det som krånglar till detta ytterligare är att jag tog mitt körkort 1993 och min man tog det också i den vevan, men han fick det indraget pga en olycklig fortkörning i slutet av 1900-talet så för hans del vore det ju enklast med en bil på max 3,5 ton. Mycket att ha i åtanke! :)

Du får kasta ut en fråga vad det ungefär kostar att ta C1 kortet nu gjorde jag det :cool:
Tror att ni kommer att ta med cyklar till slut och det blir kämpigt med lastvikten för allt ni stoppar in i bilen läggs på vikten.
Vänligen Pelle
 
Toppen