• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringsförklaringen

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett stort problem vi har i Sverige är den enorma auktoritetstro som finns, så fort någon anges som auktoritet eller expert, vad nu en sådan är, ofta självutnämnda eller utnämnda av media/sociala media, kopplas det sunda förnuftet och skepticismen bort, och vi springer alla i samma riktning som framför allt media pekat ut, alla som en man tills det kommer något nytt.
Det är inte sant allt som sägs i media eller från olika forskningsorgan, de har också en egen agenda, som kan vara t.ex. nya forskninganslag, eller av politisk karaktär.
Vem minns inte en f.d. vicepresident som reste runt med sitt budskap och sålde framträdanden och böcker, eller IPCC:s fejkade forskningsresultat för att siffrorna skulle passa in i mallen.
Lite sund skepticism är aldrig fel.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nu har du tappat det helt ???
Du förstod inte? Du tycker ju att om man tror att klimatet påverkas av tex bilkörning, då får man inte köra bil. Tycker man så har man väl en hög moral? Ok. Det gäller förstås dig också. Så jag antog att du kör bil. Och då kan du väl inte tycka att det har nån miljöpåverkan att tala om. Och då gäller väl den slutsatsen för alla som kör bil. Fortfarande svårt? Tror inte jag kan förklara bättre.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Du förstod inte? Du tycker ju att om man tror att klimatet påverkas av tex bilkörning, då får man inte köra bil. Tycker man så har man väl en hög moral? Ok. Det gäller förstås dig också. Så jag antog att du kör bil. Och då kan du väl inte tycka att det har nån miljöpåverkan att tala om. Och då gäller väl den slutsatsen för alla som kör bil. Fortfarande svårt? Tror inte jag kan förklara bättre.

Måste erkänna att jag fattar inte heller hur du kan dra den slutsatsen av vad elegance skrev. Verkar mest vara ett försök att skapa en beviskedja för att stödja din egen tes.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Denna tråd diskuterar gärna framtid och lösningar som inte finns ännu. Man kan ju dock göra litet val idag.
En flygresa ToR Thailand kostar 2,5 ton co2 utsläpp per person. En personbil kör 1500 mil på samma utsläpp.
Min husbil drar nog dubbelt mot personbilen vilket gör att jag och min sambo kan köra vårt årsmått av husbilsmil för samma utsläpp som en persons Thailandsresa.
Vi har gjort valet att åka husbil men samtidigt har vi ju då gjort ett bra miljöval eftersom vi ju är två och därför halverat vårt utsläpp.
Bra skönt att vara miljökämpe i husbil
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ett stort problem vi har i Sverige är den enorma auktoritetstro som finns, så fort någon anges som auktoritet eller expert, vad nu en sådan är, ofta självutnämnda eller utnämnda av media/sociala media, kopplas det sunda förnuftet och skepticismen bort, och vi springer alla i samma riktning som framförallt media pekat, alla som en man tills det kommer något nytt.
Det är inte sant allt som sägs i media eller från olika forskningsorgan, de har också en egen agenda, som kan vara t.ex. nya forskninganslag, eller av politisk karaktär.
Vem minns inte en f.d. vicepresident som reste runt med sitt budskap och sålde framträdanden och böcker, eller IPCC:s fejkade forskningsresultat för att siffrorna skulle passa in i mallen.
Lite sund skepticism är aldrig fel.
Håller med Dig angående auktoritetstro. Av definition av tro framgår att den inte bygger på vetenskap.
Den diskussion man för på HB forum kan inte räknas till något mer än rolig och trivsam utbyte av egna åsikter, erfarenheter och information som man har fått via media. Och det är bra och ska uppmuntras.
Om man påstår något och stödjer det med hänvisning till vetenskap då, i ärlighetens namn, ska åtminstone källan till de vetenskapliga data/forskningsresultat anges i något av de godkända referens format (författare/förffatarnas namn, titel av publikation, tidskrift namn, datum, tidskrifts nummer, sidor).
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det är nog betydligt längre sedan, snarare 30-40 år sedan. Om jag kommer ihåg rätt, så hävdade man att svavelinnehållet i de fossila bränslena omvandlades till svaveldioxid, som i sin tur bildade svavelsyrlighet och svavelsyra, s k surt regn, vilket skulle sänka pH i sådan omfattning att sjöar och skogar skulle påverkas på katastrofalt sätt.
Menar du att försurning av sjö och mark inte har inträffat? Då har ju alla sjörestaureringar, lågsvavligt bränsle och rökgasrening på kolkraftverken varit alldeles i onödan.....
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Jag tror inte regeringen har någon koll när det gäller miljön...de handlar bara om makt..ekonomi..skatter mm. Att fasa ut diesel/bensin...bilparken 2030 ..tror dom verklige på detta själva.
Till hösten är det nyval och andra förutsättningar.
Man kan inte hålla på och leka i sandlådan hur länge som helst ..De kommer att bli mycket sandkasstningar
På varandra sanden kommer att ta Slut..nyval på gång.
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Så detta med miljoproblemet ??
Forskarna programmera sina datorer med " miljöinfo " från värdens alla hörn, så blandats detta ihop (Gott å Blandat ) på antagande och modeller som eventuellt kan inträffa om ca 70 ..80 år. Så ska denna forsknings analyser försvaras i olika instanser, man läser aldrig något om kritisk granskning.
SMHI gör samma sak, hämta hem väderinfo från Sveriges alla väderstationer, men kan inte med säkerhet bedöma hur vädret blir om 10 dygn. ??? ( men samtidigt ska man hålla isär miljö och vädret med jag vill bara visa på hur svårt de kan vara, att göra dessa bedömningar)
Så facit på detta ..Vi har inte en susning om hur jordens miljö är om 80 år.
De nordiska länder har tagit fram statistik på träffsäkerheten angående väder info.
SMHI låg på 61% säkerhet.
Övriga nordiska länder något bättre..(sämsta var Finland 48%
Ps: de var bara 30 år sedan forskarna pratade om en ny istid. Ds
Vilken skön HB sommar 2018. Tack
Kom gärna tillbaka 2019.
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Denna tråd diskuterar gärna framtid och lösningar som inte finns ännu. Man kan ju dock göra litet val idag.
En flygresa ToR Thailand kostar 2,5 ton co2 utsläpp per person. En personbil kör 1500 mil på samma utsläpp.
Min husbil drar nog dubbelt mot personbilen vilket gör att jag och min sambo kan köra vårt årsmått av husbilsmil för samma utsläpp som en persons Thailandsresa.
Vi har gjort valet att åka husbil men samtidigt har vi ju då gjort ett bra miljöval eftersom vi ju är två och därför halverat vårt utsläpp.
Bra skönt att vara miljökämpe i husbil


Nu hjälper det inte så mycket om jag avstår från min Thailandsresa, Flygplanets miljöpåverkan om det flyger med en tom stol eller med mig som passagerare skiljer nog obetydligt. Det vill till att miljontals människor avstår så att så att flyglinjer läggs ner mm. Får stora konsekvenser på turistindustrin i Thailand och övriga världen.
Finns nog andra co2 utsläpp som är lättare att minska på, om det nu är så att denna gas är så skadlig.
Tror att klimatet varierar men tvivlar på människans förmåga att styra klimatet genom att reglera co2.
( Är i Thailand nu men husbilen står stilla hemma i kylan, noll utsläpp)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Att förbjuda nyförsäljning av fossildrivna bilar efter 2030 är inget svenskt påhitt!
Det kommer att bli lag i stora delar av EU och övriga världen.
Jag tror för övrigt att väldigt få fossildrivna fordon kommer att säljas efter 2025, omställningen har redan börjat.
De europeiska tillverkarnas värsta mardröm är att inte hänga med i den asiatiska utvecklingen av fossilfria fordon. Hybrider och biobränslen blir en kortvarig parentes.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Stockholms kommunalfullmäktige har beslutat att det skall vara förbjudet att köra diseldrivna fordon i Stockholm efter år 2040. Jag vet ej om det endast gäller innerstaden eller hela kommunen.

Så att förbjuda nyförsäljning av fossildrivna bilar efter år 2030 är ok.

Vi som har köpt en ny HB efter år 2000 kommer ju att kunna använda den i många år till.
De personer som har en äldre HB får nog rikta in sig på att köpa en EL - HB. Såg att den första helt El- drivna HB visades på Dysseldorfmässan i somras. Den var helt klädd med solceller. Även utvecklingen av bilbatterier går framåt. Förhoppningsvis att effekten kan ökas och vikten minskas.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Läste i en vetenskaplig artikel om klimatförändringen, att den ökande mängden CO2 i atmosfären över tiden gör att jordens dragningskraft ökar enligt tyngdlagen. Detta har jag själv upplevt och kan föra till bevis genom att på grund av den ökande tyngden på byxorna med tiden gjort att det blivit svårare att hålla dom uppe,, åtdragningsmomentet har krävt mer och mer kraft och om denna förändring fortsätter kommer jag att bli tvungen att börja med hängslen.
Man lär så länge man lever!
Åke
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Läste i en vetenskaplig artikel om klimatförändringen, att den ökande mängden CO2 i atmosfären över tiden gör att jordens dragningskraft ökar enligt tyngdlagen. Detta har jag själv upplevt och kan föra till bevis genom att på grund av den ökande tyngden på byxorna med tiden gjort att det blivit svårare att hålla dom uppe,, åtdragningsmomentet har krävt mer och mer kraft och om denna förändring fortsätter kommer jag att bli tvungen att börja med hängslen.
Man lär så länge man lever!
Åke

Strålande..tänk vad vetenskapen kan komma fram till.
Jag står just och funderar på de du nämner..om jag ska investera i ett par hängslen, för kommande bruk.
Fortsätter utvecklingen så kan det bli svårt att få tag i hängslen.
Och även köpa på mej ett anta aktier i någon fabrik som tillverkar detta övanämda attribut.
Leffe S
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Förra månaden räknade jag ut att vi körde upp 95 oktanigt bränsle för ca 500 kr i våran vardagsbil (mer än en halvering mot tidigare) . Jag/vi har medvetet undvikit onödiga resor och framförallt korta resor p g a av det höga bränslepriset idag miljöaspekten får man på köpet. Jag tror inte personligen på idén att skatta ihjäl bilismen , utan istället föra kampanjer i stat och kommuner för att inte köra bil mer än man behöver vilket är helt oprövat idag . Där jag bor (glesbygd) har vi ca 800 m till Domus och ICA och ska man inte storhandla kan det faktiskt vara skönt med en promenad :) Men rena miljöaktivisterna som slår ner på all nu t o m hundmaten ger jag icke fem öre för!!!!!!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Att självsäkert påstå att resultaten från miljöforskning i allmänhet och klimatforskning i synnerhet är bluff är något jag har svårt att förstå. En skillnad mellan forskning och politik är att seriös publicering av forskningsrapporter föregås av en kritisk granskning innan den släpps fram. Visst, det kan ske och sker misstag där också men knappast i den omfattning som skulle göra att allt som kommer igenom är en bluff. Det har också gjorts "forskning om forskningen". Lunds universitet publicerade för två år sedan en rapport där de hade studerat ett stort antal artiklar och letat efter tecken på överdrivna resultat men hittade inga bevis för att det skulle vara så.
Vår miljö är en "komplicerad maskin" med massor av olika samverkande faktorer som påverkar varandra på ett sätt som det finns begränsad kunskap om, så det är inte konstigt att prognoser slår fel. För en tid sedan såg jag ett inlägg från en klimatskeptiker som gjorde ett nummer av att någon av IPCC:s prognoser hade slagit fel. Han bevisade detta med ett diagram som jämförde prognosens temperaturutveckling med den som sedan hade mätts upp, och ville därmed visa att det inte fanns något att oroa sig över. Hans diagram bevisade visserligen att prognosen slagit fel, men det bevisade också att temperaturen verkligen har ökat.... Men det har den ju gjort tidigare också, brukar man höra. Ja, men den ökar mycket snabbare nu säger forskningen. 8 gånger snabbare under de senaste 100 åren än under tiden innan, och tempot stiger. Borde man bekymra sig om det? Ja säger vetenskapen, med få undantag.

Är vetenskapen oärlig och släpper larmrapporter för att få mer anslag? Risken finns men jag har svårt att tro att den stora majoriteten av alla universitet och institutioner skulle vara på korrupta. Om man skulle "jämföra musklerna" som finns på debattens olika sidor har nog de som (kortsiktigt) tjänar pengar på att det INTE görs miljöåtgärder av olika slag betydligt större resurser att tillgå och borde isåfall kunna påverka det mesta av forskarvärlden och styra politiken. Att de frånsett en och annan president och minister inte lyckats så jättebra med det är intressant.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Den som är intresserad tycker jag skall titta lite närmare på Stockholmsinitiativets hemsida där man bland annat seriöst skriver om. Klimathotet m.m.
Stockholmsinitiativet - Klimatupplysningen -
Så här skriver Wikipedia om Stockholmsinitiativet:
Stockholmsinitiativet är en svensk förening som ifrågasätter sådana klimatpolitiska åtgärder som man anser saknar vetenskapligt stöd. Föreningen anser att det vetenskapliga läget inte ger ett tillräckligt underlag för att säkert fastslå att antropogent(människoorsakat) koldioxidutsläpp leder till en katastrofal påverkan av klimatet och att politiska klimatmål därmed är meningslösa.[1]

Föreningen kopplas ofta samman med klimatskeptiska åsikter.”
 
Toppen