• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RAW fotografering

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Man kan ju naturligtvis tänka sig att man lagrar alla bilder på en extern hårddisk och flyttar dem till molnet när man kommit hem eller står någonstans där det finns bra uppkoppling. 2000 bilder skulle väl då ta ca 8 timmar.

Det är därför som jag skaffade 128 GB!
Ett alternativ är också att spara bilderna på kamerans minneskort (flera) till man kommer hem om man inte tänker behandla bilderna på plats. Med McDonalds uppkoppling blir det nog alltför segt om det överhuvudtaget funkar.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: RAW fotografering

Snyggt jobb. Vill egentligen inte kritisera, men lite mer "studs" i bilderna tycker jag inte hade skadat. Finns ett HDR filter i LR. Det lägsta alternativet tycker jag funkar på 80 % av alla bilder.

mvh/M

Jo, det var verkligen inte lättfotograferat. Mörkt, mulet, molnigt och nederbörd hela tiden. Av princip vill jag inte "fejka" till bilderna för mycket á la instagram och andra filter. Korrigerar vitbalans eftersom 8 olika kameror annars spretar för mycket och beskär ibland men i övrigt mycket lite fix - tycker det blir för mycket med alla dessa "artificiella bilder" men smaken är ju olika.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Finns ett HDR filter i LR. Det lägsta alternativet tycker jag funkar på 80 % av alla bilder.
mvh/M

Många rynkar på näsan när man nämner HDR men rätt använt är det ett förträffligt verktyg för att förbättra de flesta bilder!
Helst med måtta!

Finns i Snapseed och tar sekunder att använda.

image.jpg
HDR-funktionen i Snapseed
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Håller med till 100 %, Anders. Tyvärr har ju vårt sätt att titta på bilder ändrats på senare tid såtillvida att allt är upphottat dvs "vanliga" bilder försvinner många gånger i mängden.
Samtidigt har vi idag utrustning som ger oanade möjligheter - inte bara filter - utan även kameror och då är det kanske synd att inte nyttja det som finns.

Sen är det ju så att en verkligt bra bild behöver ingen editering. Det är när fotografen inte räcker till som man tar till div hjälpmedel..

//M
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: RAW fotografering

Nu är mina ögon något fyrkantiga och hustrun fråga på kvällarna när jag skall lägga mej, huvudet snurrar av ny information. Det blev inte LR utan Adobe Photoshop Elements 12. Provade LR och gick in på moderskeppet, och där satt jag i timmar. Men programmet som jag köpte passar mina behov. Kände att LR var för de som är duktiga amatörer och kanske fotar och jobbar med sina bilder mer än vad jag gör. Tack för alla råd, tips nu blir det bara RAW foton i fortsättningen. Kanske jag återkommer med fler frågor om foto.

Vänligen
Lars Jönsson
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

HDR är fint. Det enda man gör är ju att öka det dynamiska omfånget, antingen man "lånar" från flera bilder eller har en enda bild som utgångsläge. Sen bestämmer man ju själv hur mycket man vill "skruva"..


/M
 

Bilagor

  • IMGP6050 (kopia).jpg
    IMGP6050 (kopia).jpg
    1,3 MB · Visningar: 3

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Fikk en mail i dag med et korttidstilbud:


To celebrate 20 years (and increase our user base), all personal licenses are $20!

thumbnew.png
As we approach the release of version 9 SP1 (which will be a free upgrade to all version 9 licensees), we've decided to try a different kind of sale. For a very limited time (between 1 and 5 days depending on response), all single-user standard, pro, and 5-user home network licenses, the price will be only $20.00.
ThumbsPlus Standard edition - $20
ThumbsPlus Professional edition - $20
ThumbsPlus Home Network edition - $20
You can get any personal license upgrade at this price too. Just order from the pages linked below.
Tell your friends about this limited time offer!
These may be purchased as gifts or for yourself. Home network licenses are for home use only!
Visit the sale page to order with your credit or debit card.You can also order using Paypal.Version 9 SP1 is still in beta, but will be released soon.
Though we're still working on it, beta 3 fixes a lot of issues from version 9 and is already a big improvement. Please visit the Version 9 SP1 beta release notes page for more information.

tp9-newbanner1.png
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Så där såg ju det inte ut i verkligheten, eller hur?

Det får du fråga Dj Freddy!

Anledningen för många att använda HDR är att visa bilden som den uppfattades av ögat som har mycket större "dynamiskt omfång" än film och sensor, därför "uppfanns" HDR.

Sedan kan man naturligtvis ändra bilden på alla möjliga sätt för att ge den ett mer konstnärligt utseende. Det är då som det börjar bli riktigt intressant.

I appen 500px visas högklassiga bilder, både realistiska och konstnärliga.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

För dem som är intresserade av bilder och fotografering är appen 500px en guldgruva!

image.jpg
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Det är som Knarrevik säger. Ögat ändrar hela tiden sitt färgfilter, ISO, vitbalans m.m. En bild som är tagen är låst i sin framtoning. Genom HDR kan man plocka fram detaljer som ögat ser "på plats" men som går förlorat när man försöker visa helheten.

Dessutom uppfattar olika människor samma sak på olika sätt. Exempel på detta är när man starropererar ett öga. Det kraftiga ljusinfallet under operationen kan skada ögats förmåga att uppfatta färger och förstöra delar av mörkerseendet vilket kan resultera i att den personen uppfattar färger olika på sina resp. ögon.

mvh/M
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: RAW fotografering

Jo, ögat ändrar sig, ljuset vi betraktar bilden i ändrar sig. Mediet vi tittar på spelar in (utskrift eller lysande skärm) etc. Detta förtar ju inte att det har blivit något av en trend att med hjälp av olika filter åstadkomma bilder som i mina ögon i alla fall påminner om begreppet "Hötorgskonst". Men som sagt, smaken är annorlunda - och även syftet.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Adobe råkar avslöja Lightroom för iPad

Det är ingen hemlighet att Adobe jobbar på att ta fotoprogrammet Lightroom till iPad, men nu har företaget av misstag visat hur mycket set ska kosta.

Under gårdagen hittade 9to5Mac en ”privat” sida på Adobe.com där företaget hade listat en prenumeration på Lightroom för iPad. Det har länge varit känt att företaget vill göra fotohanteringsprogrammet mer mobilt och det är också något många fotografer har efterfrågat.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: RAW fotografering

Hej.
Ett sent inlägg. För att se RAW-bilder i Win7 filhanteraren kan man installera ett CODEC-program. Finns att hämta på Microsofts hemsida. (Går inte att ladda upp programfiler på denna hemsida)

Filerna heter:
MicrosoftCodecPack_amd64.msi (64-bitarsversion)
MicrosoftCodecPack_x86.msi (32-bitarsversion)
Klicka på länken för att komma till Microsoft installationssida.

Med denna CODEC är det mycket behändigt att granska RAW-filer redan i filhanteraren utan att använda Lightroom eller liknande bildbehandlingsprogram. Lycka till.

//Thomas
 
Toppen