• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rattfyllon - krocksäkerhet

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns ett nytt muslimskt parti Nyans som tänker försöka ta sig in i riksdagen 2022. Ingen alkohol tillåten enl. deras lag. Kanske vägen mot ett alkoholfritt samhälle?

Jag kan inte annat än le. :):)
Efter att ha jobbat ett par år i Saudi-Arabien kan jag konstatera att jag har aldrig sett så mycket alkohol på festerna som just där.
Ett party slutade med att polischefen i staden blev aspackad.
Om ni flyger, kolla om de som har handduk och fläktrem på huvet bara dricker saft.
Men de är jädrans bra på dubbelmoral där nere.
:wub:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag har suttit här och, läst alla insändare om, alkohol så jag vill ställa en fråga
varför behöver en normal människa alkohol och droger för att ha trevligt, jag har fått många dumma svar,
jag är 81 år nu har inte druckit alkohol i hela mitt liv.
mvh bertil
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja du Bertil.....
Om man frågar de som dricker så finns det nog lika många svar som det finns dom som dricker.....

Men för alla så bottnar det i slutändan i samma problem.... Så som dålig självkänsla, dålig självtillit, rädslor, dåligt psykisk mående, ärftligt (alkoholism har en hög ärftlighet faktor) finns fler faktorer men jag har glömt flera

Tyvärr så skapar vi ett samhälle som föder många faktorer som gör att man börjar dricka

Detta gäller som du säkert förstår bara för dem som har problem med alkoholen..... De andra har andra problem :swoon:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Alkohol fungerar ju som socialt smörjmedel i olika situationer i livet som alla vet men den negativa sidan är otroligt stor. Trots det skulle det kännas dåligt om man förbjöd alkohol helt, för vad sjutton skulle man då köpa till alla gamla kompisar som fyller år?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Alkohol fungerar ju som socialt smörjmedel i olika situationer i livet som alla vet men den negativa sidan är otroligt stor. Trots det skulle det kännas dåligt om man förbjöd alkohol helt, för vad sjutton skulle man då köpa till alla gamla kompisar som fyller år?

Min kriminella bror var med om en sprit kupp.... En långtradare med släp där båda var propp fulla av mycket fint o dyrt sprit..... Stal de i Tyskland
Idag dricker han inte alkohol.... Men hans barskåp är fortfarande propp full och stor som ww buss
En gång frågade jag honom varför har du kvar alla spritflaskor.... Hans svar chockerande mig verkligen när han sa..... Jag har sagt till min dotter att när hon blir 18 då får hon all sprit..... Som ni kanske förstår så tog det några minuter innan choken släppte.....
Sen sa jag.... Du är nog den sjukaste person i familjen.....som tycker det är okej att ge sitt barn en massa gift....

Nu gäller ju inte detta för alla... De flesta av oss handskas klokt med sitt drickande..... Men jag anser att man skall inte ge alkohol till unga och de som älskar alkohol.... Alla ni andra kan ju önska er en fin flaska och sen njuta av innehållet..... Utan att ni får dåliga konsekvenser av ert drickande
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
vi dricker väl för att det är gott och kul, inte för att störa andra, eller uppträda omdömeslöst. "När vinet flödar i de fyllda glasen, vi börjar bli i gasen då lossnar tungans band, vi som gick omkring och var så blyga, vi slutar upp att smyga modet kommer efter hand". I mitt jobb har jag både sett och varit med och stöttat mänskor med alkoholproblem, men det har inte fått mig att vilja förbjuda ett gott glas vin eller lite champanje till guldbröllops-festen. Droger finns i djurriket och funnits hos mänskan i 10 tusentals år. Inte bara problem utan glädje och hjälp att hålla modet uppe. Men självklart inte i kombination med arbete, bilkörning och ansvar för barn och barn-barn. Egentligen säger vi samma sak, alla, på det här forumet. Lev som du vill, men ta ansvar eller som kristen tro säger "älska gud över allting och din nästa som dig själv."
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Ett glasklart konstaterande, det finns inga seriöst krocktestade husbilar. Än mindre finns något oberoende testorgan som opartiskt testar och jämför husbilar mot uppställda krav, klara brister kan man tycka!
Visst hänger HB-påbyggarna på vissa säkerhetsattribut i sina annonser men krocksäkerhet måste tydligen krävas och då blir säkert husbilarna betydligt dyrare " inget som en husbilspåbyggare klarar av, inte ens kompetensmässigt (bla pga för små tillverkningsserier att fördela kostnaderna på).

Vissa passiva säkerhetsprylar krävs av myndigheterna som t.ex säkerhetsbälten, finns numera i alla husbilar och det utan undantag. Dessa förbättrar ju självklart möjligheterna att "klara sig lite bättre" än utan säkerhetsbälten!

Vad gäller krockkuddar så har ställer tydligen inte myndigheterna några krav på att sådana skall finnas i "sk husbilar/personbil klass2"! De allra flesta husbilar har dem ändå i standard från resp drivlineltillv ex Fiat redan från tidigt 2000-tal! Dock inte "så många" av de allra dyraste husbilarna t.ex Concorde men de är säkert inte ensamma. "Kanske bättre och enklare att satsa på fin och dyr möblering och kalla det kvalitet", vad vet jag? Hur myndigheterna som annars lägger sig i allt annat (som ex miljö, sänkta fartgränser?) "tänker" betr att ex detta självklara passiva skydd ibland saknas, är dolt i dunkel.

När det gäller bilsäkerhet i dag, så häpnar man över att människor som åker i relativt lätta p-bilar (ca 1.500 kg) från tidigt 2000-tal ofta klarar sig bättre från skador, än de som åker i mycket nyare och betydligt dyrare husbilar (3,500 kilo och tyngre än så).

Från början då vi skaffade husbil 2003 en Hobby 750 tänkte jag inte på att olikheterna var så stora, vår bil hade ju redan då ex krockkuddar! Jag reagerade inte heller på att husbilstillv/påbyggare levde efter andra lagar än p-bilar. Först under de senaste 10 åren som pensionär med praktisk insyn i husbilvärlden har jag tillfullo fattat hur illa det är. Jag är möjligen lite extra känslig, eftersom jag arbetat totalt 25 år med övergripande teknisk utveckling av tunga och lätta fordon, bla på Volvo inkl naturligtvis säkerhetsteknik.
 
S

Sören-6830

Guest
"Ett glasklart konstaterande, det finns inga seriöst krocktestade husbilar."

Hej Relax,
Krocktester har utförts men jag förstår att du menar att de inte är seriösa beroende på att farten inte varit särskilt hög. Man har i alla fall på något håll gjort ett litet försök, förhoppningsvis blir det en mer seriös fortsättning.
 
Toppen