1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Rattfyllon - krocksäkerhet

Tråd startad i 'Under Markisen' av Tangenhaap, 3 September 2019.

1. Tangenhaap

Tangenhaap HBK Intresserad

Kommun:
    Västerås
  2. Weckman

Weckman HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27473
    Vill man verkligen veta det då en person är avliden i en trafikolycka?
    Kanske inte det första jag tänker på..

3. Dethleffskvalite

Dethleffskvalite HBK Medlem

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1035
  4. Cre8iv

Cre8iv HBK Medlem

Kommun:
    Uddevalla
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27660
    Med tanke på diskussionerna för ett tag sedan om husbilars krocksäkerhet, är det kanske intressant.
    Verkar vara en helintegrerad i detta fallet. olycka.jpg

Tragiskt med rattonyktra i trafiken. Oavsett fordonstyp. Märkligt att föraren av personbilen (vållande) verkar ha klarat sig bäst.

JanneB gillar detta.
  5. Västkustcamparen

Västkustcamparen HBK Medlem

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
    Tragiskt såklart, men jag är inte förvånad att föraren i personbilen klarade sig bäst. Den bilen har ju krocktestats och fått ett antal "stjärnor" i Euro-NCAP.

Väldigt få husbilar krocktestas tyvärr. Hymer lär krocktesta sina, även de integrerade.....

Besitosdevonrex och Gösta Evén gillar detta.
  6. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Så här står det i tidningen;
    ”Husbilen var utlandsregistrerad och trots dess storlek trycktes den in rejält, medan föraren av den mindre bilen satt betydligt bättre skyddad. Där var förarplatsen väl skyddad.”

Vi som åker runt i våra husbilar borde ställa högre krav på säkerheten på våra kära fordon som tyvärr visar sig vara livsfarliga. Vi är kanske själva roten till problemet med våra krav på allt som bilen skall innehålla och som står i konflikt med vårt andra krav på låg vikt.

TommyD

7. Eva & Hasse 9

Eva & Hasse 9 HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9
    Bestliner, KOKKAKI, Gösta Evén och 11 andra gillar detta.
  8. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Helt logiskt så borde det väl vara vi konsumenter som skall kräva trafiksäkra husbilar. En personbil med samma "krockskydd" som husbilar har skulle inte gå att få godkänd för trafik i Sverige. Husbilar används ju till stor del ute i Europa som har en helt annan trafikintensitet & ofta med högre hastigheter vilket för oss nordbor kan innebära en högre olycksfallsrisk. I den här frågan ligger TS verkligen lågt & det är förvånande.

Gösta Evén, Los Suecos och Weckman gillar detta.
  9. Eva & Hasse 9

Eva & Hasse 9 HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9
    Förstår inte ett dugg av hur du menar? Och vad har det med rattfylla att göra?

knauser gillar detta.
  10. Dethleffskvalite

Dethleffskvalite HBK Medlem

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1035
    Därför att där finns dom som kan läsa samt att det gick alldeles utmärkt att ta kopia på bilderna utan abonnemang och se att det var en integrerad samt fabrikat som var efterfrågat i tidigare inlägg.

inger47 gillar detta.
  11. Wessly

Wessly HBK Medlem

Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25066
    Jag känner en frustration över att de som inte följer lagar och regler kommer undan för lätt.
    Allas vår säker påverkas av onyktra förare, folk som gör farliga omkörningar och kör alldeles för fort.
    Jag kan inte minnas vilket år jag senast fick göra en nykterhetskontroll. Under mina resor på E4 norrut sällan sett någon polis överhuvudtaget. Eller på de vägar jag rör mig på hemmavid.
    Kanske är de som kör bil påverkade, ganska säkra på att de inte skall bli stoppade?
    Det borde vara tätare med kontroller efter våra vägar, kanske några skulle låta bli bilen då.

Sedan mår jag fysiskt illa när jag ser en ambulans med blåljus på, någon som råkat ut för något otäckt.
    Jag hoppas att det ska gå bra och att de som åker med ska tillfriskna.
    Jag har förskonats från att vara med om eller se någon trafikolycka, med tanke på hur en del kör är det konstigt att det inte skett ännu. Men jag hoppas att jag aldrig skall behöva bli inblandad i olyckor, och vara den som åker med i ambulansen.
    Att visa hänsyn och ge sig själv marginaler, räcker långt. Men ibland hjälper inget förutseende alls,
    olyckor sker.
    Så var vaksamma därute på vägarna och ta det lugnt.

Annar, Arne Berger, Gösta Evén och 12 andra gillar detta.
  12. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag kommenterade bara vad Los Suecos skrev. Sedan är det ju så att ett stort mörkertal av påverkade bilförare är ute i trafiken med olyckor som följd. Att sitta iett krocksäkert fordon om man drabbas kan väl inte vara fel, eller?

Annar, Gösta Evén och Wessly gillar detta.
  13. suned

suned HBK Medlem

Kommun:
    Falun
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27248
    hej, så länge alkoholberoende är klassad som sjukdom får vi leva med dessa idioter som tappar både sans o vett, dyra bilar som inte kan tas ifrån ägaren vid dom, Sveriges rättsväsen är svårbegripbar.

Britt och Göran och Gösta Evén gillar detta.
  14. tomhoff

tomhoff HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14258
    Om det finns ett lagkrav på att alla husbilar skulle krocktestas så skulle sannolikt priset öka med, kanske 50 000-100 000 kr per bil. Frågan är om konsumenter är beredda att betala.

15. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Tror inte många skulle få godkända resultat :(

Montreal gillar detta.
  16. Västkustcamparen

Västkustcamparen HBK Medlem

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
    Jag är beredd att betala extra för att få högre säkerhet, och det hoppas jag att många andra också är.
    Varför ingår inte t.ex. krockkuddar på båda platserna fram i standardutrustningen??

Både Hymer (sedan många år) och Niesmann-Bischoff gör krocktester, och förhoppningsvis kommer andra att "hänga på"

Niesmann+Bischoff krocktestar Flair

Sören-6830 och Los Suecos gillar detta.
  17. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    50 000-100 000:- är ju ganska mycket pengar per bil. Nu vet ju inte jag hur stora serier som husbilarna tillverkas i men ponera att det rör sig om 750 st per år. 0m man lägger den antagna prishöjningen på alla husbilarna så blir det 37,5 - 75 miljoner. Jag har väldig svårt att tro att kostnaden för krockprovet skulle kosta detta för ett fåtal fordon & detta är för ett års produktion. Om det trots allt skulle vara så att kostnaden stämmer så beror det i så fall på att fordonen är så uruselt konstruerade att konstruktion & tillverkningsmetoder är tvugna att ändras till denna höga kostnad.

Los Suecos och Gösta Evén gillar detta.
  18. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860

Jag har dubbla airbags i min 14år gamla Hymer på Sprinter.

Cre8iv och Los Suecos gillar detta.
  19. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det är förmodligen inte många husbilsmodeller som uppnår ett så stort antal per år, skulle tro att väldigt många snarare ligger mellan 50-200st per år. Kanske är inte krocktester nödvändiga, man kan ju själv börja med att alltid beställa/kräva att krockkuddar finns vid nyköp. I basfordonen finns ju alltid den möjligheten!

Los Suecos, Bennsan och Gösta Evén gillar detta.
  20. Gösta Evén

Gösta Evén HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Många nya HB kostar från 800 k. Då är inte 50 - 100 k så mycket att åja sig för.

Ulla & Claes och Los Suecos gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.