• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rasselljud vid tomgång

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Har nu upptäckt ett lätt rasslande ljud vid stillastående och tomgång. Det hörs utanför bilen på dess vänstra sida. Inget när man står vid högra sidan. Försvinner om jag trycker ned kopplingen utan växel i. Har försökt hitta trådar med liknade beskrivning iaf att det skulle vara urtrampningslager eller annat lager i växelådan. Eller också är det ett normalt ljud men jag har inte märkt det förr. Har någon annan noterat något liknande?
Fiat Ducato 150 Hk 2012 4500 mil.

Med vänlig hälsning,
Claes
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Låter som det kommer från växellådan, kolla så att du inte har ett läckage från den. Eller kolla oljenivån i lådan.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej!
Har samma modell och motor.Min rasslar också, inget att bry sig om.Brukar vara kopplingsarmen som vibrerar utan belastning.
Om du trampar ner kopplingen lätt någon cm och rasslet slutar så är kopplingsarmen.Enligt verkstad är det en egenskap inget fel.Det går att smeta lite t.e.x kopparpasta på armen och få den tyst, men knappast värt besväret.
S670sl
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Hej!
Har samma modell och motor.Min rasslar också, inget att bry sig om.Brukar vara kopplingsarmen som vibrerar utan belastning.
Om du trampar ner kopplingen lätt någon cm och rasslet slutar så är kopplingsarmen.Enligt verkstad är det en egenskap inget fel.Det går att smeta lite t.e.x kopparpasta på armen och få den tyst, men knappast värt besväret.
S670sl
Ok! Det låter ju hoppfullt isf. Har nyss pratat med Fiatverkstan och de skall se över bilen när det gör vanliga servicen om ett par veckor. Får se vad de kommer fram till. Tills dess får den stå parkerad. Är det ett verkligt problem tar maskinskadeförsäkringen det enligt Folksam som jag nyss pratade med. Förhoppningsvis är det kopplingsarmen så slipper man ju iaf självrisken på 5000 kr...
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Då var det åtgärdat! Verkstan demonterade låda och koppling och gick igenom allt. De bytte urtrampningslagret. I övrigt inga skador. Nu är rasslet borta och jag 5000 kr fattigare. Jobbet tog 2 arbetsdagar så det var en hel del meck att gå igenom allt.
Nästa huvudvärk som dök upp är att nu funkar inte kylskåpet på 230V längre! Går bra på gasolen så det blir till att byta elpatronen innan semestern.
Claes
 
Toppen