• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rapido 741F 2002,Kontrollpanel C962-2 elschema efterlysning

donkan

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
12720
Medlemskap
2024
Hej där!
Efter vinterförvaring sätter vi in bägge batterier B1+B2i vår Rapido,det luktar lite bränt efter att 220 Voltsspänningen med tillhörande laddare slås på.
Lukten kommer ifrån kontrollpanelen C962-2 och där ett motstånd 10 ohms blir varmt.
Separatorn CSB40-SP,verkar inte ha tagit skada utan ger ström till kontrollpanelen.

Vattenpumpen och köksfläkt fungerar men ej innebelysning.
Displayen lyser ej vid power-dioden ej heller batteristatus B1 +B2 samt ej nivå friskvattentank.

Efterlyser en ide' för att lösa detta problem samt efterlyser ett elschema på kontrollpanelens kretskort.
Hälsningar Donald" Donkan"Jacobsson i Karlskoga
 

donkan

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
12720
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 741F 2002,Kontrollpanel C962-2 elschema efterlysning

Förklaring av elproblemet?

Efter vinterförvaringen sattes bodelsbatteriet i och laddningen via 230 V påbörjades. Bodelsbatteriet var underhållsladdat under vintern,den hade spänning i sig.
Efter ca en halvtimme börjar det lukta lite bränt motstånd från kontrollpanelen C-962-2. Har mätt upp komponenterna på kretskort, där ett relä är defekt och kommer att bytas ut, liksom ett motstånd.
Jag frågar mej vad hände egentligen?

Blev det tjuvström direkt till komponenterna i kontrollpanelen, utan att någon säkring hade utlöst?
Batteriseparatorn mod.CSB 40-SP,sitter före kontrollpanelen har klarat sig från skador.
Batteriladdaren mod.A920, ger erfoderlig ström.

Påföljden av skadan med relät är att halvljusautomatiken är ur funktion,eltrappan ur funktion vid motorn avslagen.??

Förslag till åtgärder mottages tacksamt! :confused:
Elschema till kontrollpanel mod.C962 har erhållits från CBE fabriken i Italien.:oops:
 

donkan

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
12720
Medlemskap
2024
Frågan är aktuell idag också,jag har alltså inte löst mitt problem. Jag undrar om manöver/kontrollpanelerna är uppbyggda på samma princip till de olika husbilstyperna. Det kanske rentav finns någon kompatibel panel till min Rapido 741F,2002.
 
Toppen