• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiosändare/mottagare

F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Lägg ut en länk så vi kan titta på den du fastnat för!
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Jag köpte ett par PMR från Clas Ohlson förra året. Angiven räckvidd var 6 km och priset 399kr. De ser precis ut om PMR Exibel FX-112 som visades i inlägg ovan!

Min erfarenhet är att räckvidden är mycket begränsad. Med ena apparaten inomhus i villan var räckvidden c:a 500 m. Kan tänka mig att den blir något längre om man går ut.

Det man ska tänka på är att batterierna laddas ur väldigt fort. De går nämligen inte att stänga av helt. Efter ett par dagar är det dags för laddning trots att man inte använt dem. Annars funkar de bra!
/TommyL
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Låter konstigt att dom inte går att stänga av helt.
Jag köpte ett par Motorola på Kjell & Co förra året för under 500:- och dom går att stänga av.
Har legat utan laddning hela vintern och det fattades bara 1 plutt på batteristatusen nu när jag tog fram dom. Har bara laddat mina 2 ggr sen jag köpte dom och då har vi lekt en del med dom. Mina räcker ca 2km från köket inne i huset och runt hela hundrundan jag gör genom skogen, som mest ca 2km hemifrån. Lite brus är det på längsta avståndet men fullt hörbart.
Tydligen så bör man kolla vad man köper.
Vi är i alla fall helnöjda med våra.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Radiosändare/mottagare

Nu är man uppdaterad. Var och köpte ett par Cobra MT800-2 EVP på Kjell & CO. 599 spänn. Verkar vara helt OK prylar.

En bra funktion är "baby-watch". Man kan t ex lämna jycken i bilen och höra om han håller på och river bodelen när man inte är där. Eller höra om larmet går.

Cobra är ju ett ganska känt märke inom radio och marinelektronik.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej Angan!

Det var just Cobra MT800-2 EVP EU som jag fastnade för och den finns omnämnd i inlägg nummer 40.

Ber Dig testa lite med apparaterna och återkomma med en enkel rapport.
Jag är nyfiken på hörbarhet och räckvidd.

Tack på förhand
Knausen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Knausen,

Vem är det som bestämmer vilken type av radiomaottagare vi helst ska använda ? Finns det någon som har tagit åt sig ansvaret att inhandla mottagaren, hur sker betalningen, kan vi få rabatter genom klubben .. osv. Gärna lite mer info och :yes:(yes) jag har interesse.
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Det är säkert helt OK om man med PMR-apparater skall hålla kontakten mellan bilarna. Men om man skulle vilja ha kontakt med någon "utomstående" för ev. vägvisning eller annan hjälp, så tror inte jag att det kan vara bra med PMR och den lilla aräckvidd, som dessa kan prestera! I dag är ju även CB-radio näst intill helt borta, men visst finns de.
PMR-apparaterna kan ju ge andra fördelar som t.ex. kommunikation mellan bil och ev. familjemedlemmar som är ute och går i skog och mark. Om man lyssnar på vissa frekvenser så finns det ungdomar som "håller kontakten" från ett hus till ett annat, bara för att det är kul. En anna sak är att det finns " övervakningssystem för barnens sovrum, med röstöverföring till en annan mottagare i bostaden. = Trådlös barnvakt"! Nu är det ju inte säkert att dessa kommer att störa "vår kommunikation", eftersom räckvidden är så kort, men det måste i alla fall uppmärksammas!:
Själv hållar jag kontakten mellan ev. husbilskompis som jag samåkermed, och min station kan jag även använda till både amatörradio oöch annan radiotrafik. Valet är ju vars och ens eget behov.!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Radiosändare/mottagare

Jag tänkte inhandla ett par PMR-apparater idag men jag tror jag avvaktar ett tag ifall det skulle bli något gemensamt inköp som nämndes längre upp i tråden. Jag är annars inne på Cobra MT800-2 EVP EU.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej Belgien 1.

Det är lämpligt att medlemmarna fattar det formella beslutet vilket frekvensband och anropskanal klubben bör använda på årsmötet i maj. Styrelsen kan när som helst rekommendera medlemmarna att satsa på ex.vis PMR och det skulle ge det hela en styrka.
Jag kan ta på mig rollen att skriva en motion. Egentligen är det frekvensbandet som är den viktigaste (akuta) frågan i det här fallet om det ska bli möjligt att redan i vår kunna kommunicera på samma frekvensband.

Husbilsklubbens styrelse kan när som helst under året adjungera någon eller några medlemmar till styrelsen och ge dem olika uppdrag. I en skrivelse till klubbstyrelsen kan vem som helst föreslå styrelsen att klubben behöver ett radioombud eller om kanske en radiogrupp. Styrelsen fattar beslutet och ger radioombudet (gruppen) fullmakt att förhandla för klubbens räkning. Så ungefär får bli den normala gången. I klubbens stadgar under paragraf 4 står det bland annat följande: Medlem har inte rätt att uttala sig i HBK:s namn utan medgivande av styrelsen. Detta tycker jag är bra även om det kan ta någon månad emellanåt mellan tanke och handling.

Här i forumet diskuterar vi fram de bästa lösningarna och det gläder mig att Du har intresset!
Får jag göra en skrivelse till styrelsen och föreslå att Du adjungeras som radioombud fram till årsmötet? Det skulle underlätta om någon får detta uppdrag av styrelsen.

Det här håller på att bli ett långt inlägg… men måste få säga följande:
När det gäller inköp av gemensamma radioapparater så måste vi ställa oss frågan om det är ekonomiskt försvarbart att göra detta tillsammans? Det är lite jobb och vi kanske tjänar en hundralapp eller två. Det måste vara ett stort intresse på just inköp av PMR-apparater för att det ska vara lönt. Vad tror Ni? Jag känner "paniken" för jag vill ha två apparater till Påsk men väntar också för att se vad Ni andra tycker.

Behövs framtida hjälp så drar jag gärna mitt strå till stacken…

Det viktigaste är att vi är enade och ber därför läsaren att rulla upp till inlägg Nr 53 och där visa i fall Du är intresserad av PMR.

De bästa hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Knausen,

Vet ej om jag är den rätta personen att tag ansvaret vad det gäller radio kommunikation. Vore det inte bättre med någon som bor i Sverige där trots allt det mesta kommunikationen kommer att tag plats ?

Alla husbilsägaren har ju kommit igång och Sverige börjar att röra på sig, tycker inte du att Mai är lite sent att bestämma vilken frekvensband och kanal vi ska använda ?
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Känner Du för detta så tveka inte. Kan Du bara lite om detta så tveka inte! Kommunikationen går alldeles utmärkt att föra via mail och forum. Samtal i sverige kan jag eller någon annan sköta om. Det blir inte billigt att sitta i långa telefonsamtal för dig.

Jo, jag tycker också maj är lite sent.

Enligt spelets regler så bör alla få chansen att säga sitt.
Jag hade kännt stor tillfredställelse om vi redan nu kunde bassunera ut att klubben förespråkar PMR.

Vi kan väl ge detta en vecka till i forumet och sedan slutsummera?

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Radiosändare/mottagare

Friluftsliv kan även innefatta regn så jag förespråkar en variant som är vattenskyddad.
Har testat ett par billigare modeller, men efter att barnen haft de ett tag går det knappt att höra något.
Tänkte testa twintalker 6800 som är IP54klassad.
Kostar visserligen 698 hos Claes men då ingår mycket som både 12v och 220v laddare.
Har även fått bra betyg i tester. Se bifogad test.
 

Bilagor

  • Test6800.pdf
    330,3 KB · Visningar: 80
F

F.d. 52923

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Köp en Vanlig PR Radio Så Kan Ni Som Retar sig på Lastbilarna Snacka med dom Att Dom Kör Till Sidan CHITA Lastbils Chafför
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Det var ett bra tips.
Vilken kanal skall man anropa dom på??
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Chita,

Kanal 19 låter bra för mig, vilken mode används AM eller FM ?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Chita,

FM mode låter bra tackar för denna info så snart jag passerar Öresundsbron så blir det Belgien 1 som är på tråden ;)
 
Toppen