• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

radioantenn, finns den?

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Med risk för att hamnat i fel tråd så undrar jag ändå, finns en radioantenn i Adria Coral (2009) och i så fall var? Mottagningen i FM-radion är urusel. Jag funderar på att pilla fram radion och kolla om något är anslutet alls.
Om någon monterat ny antenn, var/hur?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: radioantenn, finns den?

Antennen skall sitta i höger backspegel. Många har haft problem med att den inte varit ansluten.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: radioantenn, finns den?

På min Burstner satt den monterad inne i vänster A-stolpe. Fungerade uruselt, så jag satte dit en ytterantenn på samma stolpe. Nu hör jag radion igen.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: radioantenn, finns den?

Funderar på Biltemas aktiva antenn och sätta den i framrutans nedre kant. Strömmatas i så fall från radions antennstyrning. Kan väl inte bli sämre.
 
K

kimse944

Guest
Sv: radioantenn, finns den?

Fick du ordning på antennen? Jag har samma problem med dålig mottagning...

Hur kommer man åt antenn i backspegeln?
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: radioantenn, finns den?

Vi provade Biltemas aktiva antenn, det blev bättre men inte bra.
Ska prova att "jorda" den befintliga som sitter i backspegeln, som några här på forumet har gjort med bra resultat.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: radioantenn, finns den?

Nä. Jag passar tills jag byter radio. Nuvarande förstår jag mig inte på. Kan inte få den att byta kanal när det behövs. Men något måste jag ju göra ... en dag.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: radioantenn, finns den?

Jag hade urusel mottagning i min vanliga bil. Lämnade in den på garantin utan att de hittade något fel.
Av en slump hittade jag senare felet själv. Det var en usb-anslutning som satt i cigg-uttaget som störde ut radion.
Efter att ha slängt den så fungerar nu radion perfekt.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: radioantenn, finns den?

Fick du ordning på antennen? Jag har samma problem med dålig mottagning...

Hur kommer man åt antenn i backspegeln?

Man tappar en stege på backspegeln (av misstag) så den faller i bitar. Så gjorde jag men inget jag rekommenderar! :)
Hittade ingen antenn där. Fick ihop spegeln i alla fall.
Ursäkta, kunde inte låta bli att berätta om mitt missöde...
 
K

kimse944

Guest
Sv: radioantenn, finns den?

Vi provade Biltemas aktiva antenn, det blev bättre men inte bra.
Ska prova att "jorda" den befintliga som sitter i backspegeln, som några här på forumet har gjort med bra resultat.

Har du koll på var man hittar dessa sladdar och hur jag kommer åt detta?
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: radioantenn, finns den?

Jag har också haft stora problem med radio mottagningen. Till sist blev jag så trött på alla störningar, så jag beslöt mig för att byta hela antennen + kabeln in.
Blev något förvånad när jag ser att det är en 6mm coax som går till antennen. Bak på radion är det bara en 4mm.
Det är alltså inte samma kabel.
Man har kopplat in Fiats original coax kabel till radion. Denna kabel är klippt någonstans vid hytt taket. Jag har kört omkring med en radio som antenn har haft 1,5m coaxial kabel.
Inte konstigt att mottagningen varit dålig.
"Man tar sig för pannan"
Har nu monterat en helt ny antenn och för första gången så kan man använda bilradion som det är tänkt. Vilken skillnad.

Ni som har dålig mottagning i radion, kolla detta. Har man gjort fel på en bil, så har man säkert gjort det på fler.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: radioantenn, finns den?

Har du koll på var man hittar dessa sladdar och hur jag kommer åt detta?

På våran så satt kabeln i stereon.
Jag följde kabeln tills den gick in i "stolpen" på höger sida, så jag antog att den fortsatte upp i backspegel.
Kabeln gick bland annat via det övre handsfacket på passargerar sidan, fick även ta bort höger högtalare samt en bit av sidopanelen på höger sida.
Vi har en helintergrerad LMC
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: radioantenn, finns den?

Jag hade dålig mottagning och prövade olika alternativ. Biltema aktiv blev inte bra. Aktiv antenn från bilradiohandlare bättre, men lika bra blev det att utnyttja TV antennen. UFO triax med förstärkning. Dela antennsignalen med en splitter och koppla till radion. Fungerar bra.
ERIKPER
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: radioantenn, finns den?

Hej! Det verkar vara SI och så med radioantenn på husbilar. På vår plåtis sitter en orginal antenn utan förstärkare och den fungerar helt ok. Men hade problem med störningar från diverse elektronik ombord innan och det kan vara problem för fler. Bryt strömmen till bodelen och kolla om signalen blir bättre t.ex.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: radioantenn, finns den?

Jag har en gammal NMT-antenn med magnetfot mitt på taket som jag använt till NET1. Limmade faste en metallplatta 10x20 cm.
Kopplade den till bilradion och fick in 40 stationer varav några danska.

antenn_bil_stor_magnetfot.jpg
 
Toppen