• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radio 27 mhz

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Jag har ingen husbil eller är särskilt intresserad av sådant men jag läste eran Radiotråd och där märker jag folk inte är så insatta vad som gäller 27 mhz i dagsläget. Man behöver ingen licens längre den slopades 1994.

AM/ FM 4 watt. SSB 12 watt gäller nu. Jag håller själv på med komradio och märker att fler börjar och komma i gång. Om det är någon som behöver hjälp med att ställa in swr på radion så kan jag hjälpa till och även hänvisa till olika firmor om nån behöver köpa radiogrejor.

Jag bor i Lerum strax öster om Göteborg.

Ni kan höra av er om nån behöver hjälp i så fall.

Häls/ Kent
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Radio 27 mhz

Hej

Har tänkt att installera en 27 mhz i min hb.
Tanken är att jag skall ha en fast installerad i min hb, samt en lös som jag kan låna ut till den följebil som följer med på en tur.
Kan vara kul att kunna prata med varandra under resan.
Vad rekommenderar ni som har komradio i era bilar att jag skall köpa för någonting?
Har tidigare haft en komradio men det var ingen hitt, troligen fel längd på antennen.
Tänkte mig någonstans runt 1000:- per enhet.

Snarken 2
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Radio 27 mhz

En bra radio kostar lite mer än 1000 kr.

Skulle jag rekommendera en handapparat så blir det President Randy II. Den kostar 1500 kr. Jag brukar ha den att låna ut när vi åker i två bilar och den andra inte har någon radio själv.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=527863993937950
432030_527863993937950_1827891743_n.jpg


En fordonsmonterad radio kostar från 800 kr. En antenn kostar ca 600 kr. Det finns antenner för fordon som inte har metallkaross.
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: Radio 27 mhz

Hej.
Det finns många radio och välja på så här får en länk och titta på.
Mobilapparater - Limmared Radio & Data AB
Jag tycker att du ska köpa en Danita 640 den har AM/FM den räcker gott om du ska prata med husbilsfolket. Jag kör med en radio som har SSB också men den är mycket dyrare men det är för att jag pratar med andra här i Göteborgstrakten
och då ligger man på kanal 24 usb men det är ett annat modulationssätt som når längre på. Du kan prata med dom på Limmared om antenn till bilen så att du får rätt modell och sen en handapparat till en kompis i bilen som kör efter dig.
Intek H-520 Plus - Limmared Radio & Data AB
Tänk på att mäta swr det är en mätare som man kopplar in bredvid radion för att mäta swr värdet Det ska ligga så lågt så möjligt för ligger den över 2,5-3 så kan man bränna sluttransistoren så mätaren ska visa helst under 1,5. SWR ställer man in på antennen så sänd inte förrän du har ställt in den rätt. mätaren kan du ta bort sen när du har rätt swr.

Häls/ Kent:mh:
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Radio 27 mhz

Danita 640 är en bra och beprövad radio som har tillverkats i många år. Det enda jag saknar på den är autosquelch (automatisk brusspärr). Skulle jag rekommendera en radio för bilmontage blir det en radio från President.

President Truman kostar 1000 kr och President Teddy kostar 800 kr.

Vill man ta steget längre så rekommenderar jag en radio som även har SSB. Det finns många radiointresserade människor i Sverige och den gemensamma anropskanalen är kanal 24USB. Det finns apparater från 2000 kr. Jag har testat lite olika apparater och den som just nu imponerar mest är President Grant II. Den hörs väldigt bra och tydligt och den har en känslig mottagare. Den kostar 2400 kr.

Jag skulle vilja komma i kontakt med radiointresserade husbilsåkare i Stockholm för att testa lite olika idéer när det gäller antennmontage. Eftersom husbilar oftast är inte byggda i metall så är det en extra utmaning att få till ett bra antennmontage. Skicka ett mail till r8n@cbchop.se om du vill vara försöksperson.

/Per
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: Radio 27 mhz

Hej Råttan!
Jag undrar om du fick några intresserade till antennmontage på husbil och hur det går ?
Vad rekommenderar du för antenn till husbil och var sätter du den ?

Häls/ Lindeman. 73 på dig.
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Radio 27 mhz

Nä, ingen har hört av sig. Jag jobbar nu för tiden med mobilinstallationer i Stockholm åt en större radiokom-kedja. Jag monterar komradio, GPS-trackers, Billarm, alkolås, m.m.

Om någon är intresserad av att vara försökskanin så är det bara att höra av sig. Radio, antenn och installationsmaterial betalas av husbilsägaren. Jag bjuder på teknisk konsultation och monteringshjälp i utbyte mot att husbilsägaren gör några olika sambands- och räckviddsprov.

En 27 MHz-antenn monteras helst med ett bra jordplan på fordonets högsta punkt. Ju längre antenn desto bättre. En kortare antenn ger en lite kortare räckvidd men troligtvis långt mycket bättre än PMR-radio.
 
F

F.d. 25965

Guest
27mhz

Hej på er jag var med i privatradioklubben Prikung Kungsbacka på 70-80 talet jag och min fru har skaffat husbil hösten 2014 och läste om komradio trodde inte att det fanns kvar. Vad roligt.
Anders & Bittan HBK 16493.
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Radio 27 mhz

Aktivitetsdagar
Första fredag varje månad körs rikstäkade aktivitet.
Läs mer på 27mhz.se
Cummin.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27 mhz

Hej
Jag har en Danita någonting:oops:, men hur skall man få till det med anten då det mesta är plast och aluminium på bilen?
MVH KEJO20
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Radio 27 mhz

Jag har köpt en målad plåt på 50+50 som man limmar på taket och bra magnetantenn.
Provat antennen för husbil fungerar dålig.se till att antennkabel inte ligger närheten av andra kablar som till exonlamor och elektronik jag fick störningar.

Cummin.
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Radio 27 mhz

Antenner utan jordplan fungerar i regel dåligt. Det är fysikens lagar som gör att de inte fungerar bättre. Det är en sista nödlösning.

Ett bättre alternativ är att använda en vanlig antenn och ge den ett bra jordplan. Det kan vara två radialer på ca 2,75 meter åt varsitt håll. Har man en husbil på 5,5 meter sätter man antennen på mitten så ryms kablarna på taket. En plåt på 50x50 cm ger bara ett jordplan på ca 0,3 meter och det är inte tillräckligt.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Radio 27 mhz

På vår plastkaross monterade jag tre 2,5mm2 kablar som är 2,75 meter var i självhäftande små kabellister, fick vinkla dom i 90 grader på ett ställe. Men det fungerar. Håller på att justera antennen, men just nu ligger SWR på 1,5
 

HILLBILLY57

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Falköping
HBK-Nr
11763
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27 mhz

Jag har limmat en stor plåt på taket och kör med en magnet fot funkar kanon kört ca 10 mil när jag stått uppe på ett berg
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Radio 27 mhz

Hur lång antenn har du på magnetfoten? Vår bil är 3,15 hög och de flesta broar 4,5 har jag för mig. Vi har en vi ofta kör under i Örebro och den är bara 3,5. Det blir inte mycket kvar till antennhöjd då. Annars verkar magnetfot på platta som är kopplade till kablar åt alla håll vara något för oss eller ....
 
Toppen