• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

rånad

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: rånad

Båtis.

Om det inte är larv eller fobier, så är det i alla fall en stark överdrift av farorna och mycket skrämmande för någon som inte har egen erfarenhet att bedömma ditt påstående utifrån.

Självklart beklagar jag att ni blivit utsatta för inbrott. Sånt händer tyvärr och håller med dig om att det säkert också blivit värre de senaste åren, men......

Du skrev; "Vid all vistelse utomlands.....lämna aldrig bilen båda två om ni står vid någon affär."

Om man skulle tro på dina ord och leva efter dina rekommendationer så blev det en helsickes trist semester. "Stina, då tar jag första vakten mellan 10.00 - 14.00 så får du se stan, sedan tar jag min runda mellan 14.00 - 18.00 och sedan kan vi ha det mysigt tillsammans på kvällen!"

Nej kära husbilsvänner, med lite sunt förnuft och som du skriver, uppmärksamhet kommer vi långt och vi kan uppleva nya saker tillsammans utan vakthållning i bilen!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: rånad

Jobbade ihop med en kille för många år sen. De var alltid ett gäng som åkte MC neråt Europa. Han påstod att det alltid var någon vaken på nätterna. I annat fall stals "allt som var löst" från deras maskiner.
Det är ju som bekant, svårt att låsa in saker på en MC.
Vet inte om det är så idag? Är det mer stölder där än här?
Har ingen egen erfarenhet alls, så jag är bara lite nyfiken.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: rånad

Nu i sommar kört husbil i 32 år både på kontinenten och runt om i Norden. Genom åren övernattat på nästan alla Raststätte i Tyskland, på parkeringsplatser efter motorvägarna och naturligtvis även på diverse ställplatser under senare år. Även många gånger övernattat på parkeringsplatser i länder där detta inte är officiellt tillåtet, men aldrig blivit ivägkörd eller störd av annat än trafiken (där EAR öronproppar skänker lindring).
Lite ängsligt en gång när vi övernattade i Republika Srbska vid en sliten bensinstation några mil från Banja Luka med en krigsskadad trebent hund som enda externa skyddsfaktor. Men inga tråkigheter ens där.

Endast två incidenter genom åren.
Vid övernattning tidigt 80-tal på en parkering i utkanten av Varberg (om jag minns rätt) med vår dåvarande Plåtis så försökte någon gå in genom bilens skjutdörr omkring kl 03. Den objudne gästen förstrod uppenbarligen inte att bilen var bebodd (ovanligt med husbilar på den tiden) och sprang all världens väg när jag vaknade med ett vrål av att någon ryckte i dörren, vilken var försedd med säkerhetskedja och inte gick öppna mer än på glänt.
Nästa incident var att någon i mitten av 90-talet klättrade upp på husbilens tak någon natt när bilen stod parkerad utan boende hemma på gården och stal ett kastspö ur den olåsta takboxen.

Det är möjligt att vi haft ovanligt stor tur och/eller att våra larm har haft tillräcklig avskräckande effekt?

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: rånad

Är nog det samma förhållande med eldsvådor. Inte direkt vanliga men när det händer så blir det rubriker i tidningarna. Att det dör över 300 i trafiken varje år däremot är liksom vardagsmat som ingen reagera på.:cool:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: rånad

Tack för din berättelse jolly. Det är bra för oss alla att ta del av dina erfarenheter. Tycker du har en sund inställning, att öka säkerhetstänkandet men inte låta dig avskräckas. Vi kan inte sluta leva bara för att de här avskummen finns! Vi ska däremot kalkylera riskerna och göra rimliga åtgärder.

Sedan för bara ett par år sedan var den största rånrisken i Europa för husbilar, längs västkusten söder om Göteborg! Det var flera ligor som arbetade samtidigt. Att det generellt skulle vara farligare någon annanstans i Europa är nonsens. Visst sker det fler antal inbrott eller "vägrån" ute i Europa, tacka fasen för det, men ser man procentuellt har inte Sverige någon smickrande placering. Det var länge sedan vi var det trygga landet som många fortfarande tror. Samtidigt ska vi inte överdriva riskerna här hemma heller.

Krister N
 
F

F.d. 13334

Guest
Sv: rånad

Tack Krinil. Vi håller med , vi har själva bot i Södra Spanien i 5 år och vi har aldrig känt oss så tryga som där.Vi flytta hem 2003 nu när vi var Spanien såg vi händelser som vi aldrig såg då. Med Fem miljoner arbetslösa i Spanien i dag, fick vi berättade av en god vän. Visst sker det fler antal inbrott som du skrivär och procentuellt har inte Sverige någon smickrande placering. Men att öka säkerhetstänkandet iallafal för min egen del helt klart. Aldrig tumma på någon regäl och att titta över minna försäkringarna .Tack för dom kloka orden.
jolly
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: rånad

En god fysisk skallsikring sender buset til neste bil. Har selv ASSA sikkerhetslåser på bodør og store luckor, samt fysisk sperre på alle skyvevinduer. Vinduer 2 m over bakken har ikke blitt ekstra sikret.
Ingen fastmontert stege, så for å komme opp på taket må en ha med stege.

Når vi går til ro på risikosteder så låser vi alle sikkerhetslåser, samme gjør vi på parkeringer ved kjøpesenter og turiststeder. Vi trekker og for gardinene før vi forlater bilen, også rulleveggen innefor frontruta.

At vi og har en larm som skanse 2 reduserer ikke sikkerheten, men endast larm ville jeg ikke se som sikkerhet.

Har sett skader etter innbrudd på biler på begge sider av oss, men vår slapp unna - antar sikkerhet tenkande hjalp oss.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: rånad

Jolly,
stort TACK för att du informerar om er otäcka upplevelse och gör oss medvetna om att det sker inbrott även i husbilar. Inte undra på att du slumrade till ordentligt efter att ha suttit på vakt nästan hela natten. Förmodar att du kände på dig att platsen inte var tillräckligt säker.

Märkligt att inte er hund vaknade och reagerade då det kom in en obekant i husbilen. Anar att tjuven tog sig in mer eller mindre ljudlöst. Intressant att veta var ni förvarade era värdesaker.

Hoppas att det löser sig med ersättningsfrågan, som man alltid kan överklaga och i bästa fall få till stånd en förnyad neutral värdering. Skönt att läsa att ni mer eller mindre har kommit över händelsen och lagt den bakom er som en viktig erfarenhet.
V-backen :)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: rånad

Undvik lastbilsparkeringar!!! Lastbilsparkeringar går som en röd tråd i alla dessa händelser.

Jag hade en tråd som handlade om lastbilschaufförer nyligen men det blev ju bara bråk den gången. Det är kanske inte långtradarchaufförerna som är brottslingarna den här gången! Alla långtradarchaufförer är väl inte brottslingar? Givetvis inte! Bara ....%! :D F,låt, kunde inte låta bli!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: rånad

Det är ingen som vågar bemöta/bejaka detta påstående hur gärna man än skulle vilja!

Inte jag heller.
 
F

F.d. 13334

Guest
Sv: rånad

Jolly,
stort TACK för att du informerar om er otäcka upplevelse och gör oss medvetna om att det sker inbrott även i husbilar. Inte undra på att du slumrade till ordentligt efter att ha suttit på vakt nästan hela natten. Förmodar att du kände på dig att platsen inte var tillräckligt säker.

Märkligt att inte er hund vaknade och reagerade då det kom in en obekant i husbilen. Anar att tjuven tog sig in mer eller mindre ljudlöst. Intressant att veta var ni förvarade era värdesaker.

Hoppas att det löser sig med ersättningsfrågan, som man alltid kan överklaga och i bästa fall få till stånd en förnyad neutral värdering. Skönt att läsa att ni mer eller mindre har kommit över händelsen och lagt den bakom er som en viktig erfarenhet.
V-backen :)
ja du v-backen hunden var slagen av värmen 39/41g och 11,12 timmars körning och värdesakerna låg framme,man kan säga att vi tumma på alla reglär,vi använder altid spänband till dörrarna låser altid in värdsaker, men men inte dena gång jag skulle bara vara någon meter från förar hytten. mvh jolly
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: rånad

Hej. Vi har i sommar kört genom nio länder i europa och stått på platser som gud glömt. Det gamla vanliga gäller, håll koll. Vi tycker att campingar är ett
bra alternativ om man känner sig osäker. Liten kostnad och litet besvär sett mot ett ev rån. Hälsningar från Ammerån. Mats
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: rånad

Hej
Vi blev inte rånad men vi hade inbrott i husbilen närmstsista dagen i Estland (Tallin) efter nästan 5 veckor i 10 olika länder men vi får nog skylla oss lite själva allt hade gått så bra och när vi kom till Estland som vi besökt så många gånger förut så vi kände oss som hemma och slappnade av lite för mycke.
Vi hade parkerat i hamnen utan för Sada Market där det rör sig mest folk var borta från bilen mellan 14.00 och 18.00
Polisen (eller tolken) som kom dit sa att denna plats är den värsta i hela europa det är mer än 50% sjans att du får inbrott för det är ligor som oppererar här, likadant är det på parkeringsplatsen vid järnvägsstationen Så nu skriver jag mitt första inlägg med min nya dator
Ha de Paffw
Försäkringsbolaget kontaktar jag nästa vecka man vill ju inte förstöra veckoslutet
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: rånad

Om någon delger sina erfarenheter över hur han/hon agerat för att undvika problem i samband med husbilsanvändning ser jag det som positivt för oss som saknar den erfarenheten!

Jag saknar ingalunda reseerfarenhet då jag rest mycket både privat och i jobb under lång tid. Privat med mc 3-4veckor/år i nästan 15 års tid. Och aldrig fått problem med rån/stöld. MEN så har vi också varit försiktiga och medvetet undvikit vissa ställen/situationer.

Att parkera (över natten) med husbil är dock en ny erfarenhet för mig och jag vill försöka undvika samma tänk (vad gäller val av sovplats) som när vi tältade på mc-semestrarna då vi uteslutande använde campingar (och där valde plats utifrån ett tänkt stöldscenario, vad var svårast för tjuvarna helt enkelt).

Så den som har erfarenhet av "fricamping" eller vad det kallas i husbilskretsar får mer än gärna delge sin erfarenhet/kunskap till mig/oss andra!

Mvh!
// Niklas
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: rånad

Här mitt i Brattislava ställde vi husbilen intill en stolpe så det inte gick att öppna bodelsdörren över huvud taget. På natten var det ganska stökigt men det visade sig att polisen patrullerade runt badplatsen.
 

Bilagor

  • brattis.JPG
    brattis.JPG
    181,6 KB · Visningar: 9

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: rånad / jämförelse mellan bolagen bör tas fram.

Hej.
Vi har inte blivit rånade men har vid två tillfällen kunnat skrämma rånarna.
Jag skulle nu när jag läser inläggen vilja att försäkringsbolagen gav offert på Husbilsklubbens framtagen kravlista.
Barbro / Bo
8902
 
F

F.d. 8657

Guest
Sv: rånad

Hej från en ny husbils ägare in en nämner något om inbtrottslarm med gasvarning kan jag få en kommentar tack
 
Toppen