• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

rånad

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: rånad

Mitt minne är inte det bästa men tror att stöldbegärligt gods ej ersätts om det förvaras i ex.bil som ej används eller på annat olämpligt sätt.
Men du Jolly var ju på resa och var själv i bilen vid inbrottet och stölden (kan inte bli rubriserat som rån?) och då måste man ju även få ha sina saker med sig och försäkringen skall gälla.
Ta upp det igen med Folksam och kontrollera så dom vet hela omständigheterna.
/Leif
 

Tompera

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026
Sv: rånad

Rån är beteckningen på en grövre form av stöld från person med inslag av våld eller hot om grovt våld. Ofta sker rån under vapenhot. Även det fallet där stölden begås först och våld eller hot om våld förekommer senare, när den bestulne i anslutning till stölden vill ta tillbaks det stulna, kan bedömas som rån. Den som stjäl med hjälp av våld mot en person, eller med hot som för den hotade verkar innebära trängande fara, döms för rån.

Citat ur Wikipedia
 
F

F.d. 13334

Guest
Sv: rånad

Polisen i Spanien kalla det för rån äfter som vi befan oss i bilen och att acktörerna ofta är beväpnade om de blir på komna.jag vet inte vad vi ska kalla det för kanske hemfridsbrot.
Om jag inte vaknar inbrot? om jag vaknar och blir hotad rån? VI var nyfikna på hur försäkringar fungera.
 
F

F.d. 13334

Guest
Sv: rånad

Ja du nu råka vi använda polisens ut tryck kanske fel.90% av dessa acktörer är beväpnade,Vi befinner oss i bilen sovandes när man bryter sig in. Om jag inte vaknar är det inbrot? om jag vaknar och Typen viftar med kniv är det rån? jag vet inte vilket som är ret ellär fel. Vi har mer problem med försäkrings bolagen och händelsän.mvh jolly
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: rånad

Polisen i Spanien kalla det för rån äfter som vi befan oss i bilen och att acktörerna ofta är beväpnade om de blir på komna.jag vet inte vad vi ska kalla det för kanske hemfridsbrot.
Om jag inte vaknar inbrot? om jag vaknar och blir hotad rån? VI var nyfikna på hur försäkringar fungera.


Spanska: stöld / Stjäla: Robo robar

Rån: robo a mano armado

Snatteri: Hurto.

90% beväpnade? vad har du fått dnna siffra ifrån?
Enligt polisen så är det mycket ovanligt att dom är beväpnade.
anledningen är att om dom blir tagna och inte hr vapen är dom ute efter några timmar.
Däreom jobbar dom ofta i grupper som snabbt kan komma till hjälp om det skulle bli livat.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: rånad

Hej..

Beklagar verkligen det inträffade, och hoppas ni nu inte tror att det är detta som är husbilslivet. För så är det naturligtvis inte. En Tysk undersökning visade för ngt år sedan att det handlade om promille, jämfört med alla husbilar som finns ute på vägarna..

Kommer ganska nyligen från en kortare husbilsresa, Monschau-Moseldalen-Vedun- Amsterdam-Brunsbuttel. i Amsterdam sov vi på camping, i Brunsbuttel på ställplats. Annars sov vi på Bensinstationer och så nära själva butiken vi kunde.. Lastbilsparkeringar som nämns, är väl de lite större parkeringar/rastplatser vid motorvägen ofta bara med toa men ingen bensinstation.. Dit har vi aldrig vågat oss,
Vi hade inbrott i husbilen några kvarter från där vi bor i Malmö, Folksam ersatte allt, inbrotts-skador, TV, sängkläder madrass, radio etc. Har allriskförsäkring.
Mvh
Libom
 
B

Båtis

Guest
Sv: rånad

Vid all vistelse utomlands.....lämna aldrig bilen båda två om ni står vid någon affär. Vi har hört om de som fått inbrott i bilen på t ex Lidl-parkering. De jobbar oftast två och två....en inne i affären och en utanför med telefon kontakt.
Vi sätter alltid på radion och ställer ett par skor utanför om vi står på någon annan form av parkering, om vi ska besöka något som är sevärt, då vill man ju gå tillsammans. Jag tror det är mest runt städerna dessa stölder äger rum. Vi skulle aldrig ställa oss på en lastbilsparkering efter någon större väg, då är det bättre att stå på någon liten gata bland villakvarteren eller på en ställplats med fler husbilar.
I höst åker vi söder ut igen. :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: rånad

Men snälla "Båtis" skräm inte livet ur folk! Vad är det för larv du kommer med?

Ett råd på vägen.... Har du den inställningen, dessa fobier, stanna hemma!

Jo, jag har en massa erfarenhet av utlandet efter att ha bott halva mitt liv utanför Sverige, bl.a. 7 år i u-länder.

Två gånger har jag blivit bestulen i mitt liv,båda gångerna som gäst på Hotel Sheraton i Stockholm! Självklart tillfälligheter, men visar att oturen kan vara framme även i "säkra Sverige".

Min fru och jag reser lugnt, en smula bondförnuft, lite uppmärksamhet och undviker ta onödiga risker. Vi njuter av resan istället för att måla f-n på väggen. Det gäller alltid när vid reser, i Sverige som utomlands.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13334

Guest
Sv: rånad

Vi är apsolut inte skrämda av att resa vi tog 9 dagar på oss hem ignom Frankrike vingårdar och moseldalen efter inbrote och vi satt i bilen hem och planera nesta års resa.
ville mest veta om försäkringar.Det är mycke tråkit att det händer, men nu var vi tröta och istälet för att köra över någon så stanna vi och det blev som det blev.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: rånad

Vi beklagar det inträffade och alla andra som råkar ut för folk som vill ha våra grejor.

Tillfället gör tjuven och tillfället kan vi nog inte råda över.

Vi har två filosofier när det gäller parkering och nattvila. Antingen mitt för en entré med massor av ljus och folk ELLER bäckmörkt (se men inte synas). Vår favorit är mörka badplatsparkeringar.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: rånad

Konstigt , mig veterligen finns det ingen tvingande försäkring :wideeyed:

// Pär

Naturligtvis finns ingen tvingande hemförsäkring.... men det finns en tvingande avgift för en försäkring som du kanske inte vill ha!:mad:
Är du kommunalanställd och vill vara med i facket så får du betala antigen du vill eller ej!
Jag vill kalla det för o-demokratiskt!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: rånad

Roland &Viola, det låter spännande! Tror att det ät flera än jag som skulle uppskatta att få ta del av de åsikterna. Låter radikala och sådant friskar upp debatterna. ;)
 
B

Båtis

Guest
Sv: rånad

Men snälla "Båtis" skräm inte livet ur folk! Vad är det för larv du kommer med?

Ett råd på vägen.... Har du den inställningen, dessa fobier, stanna hemma!

Jo, jag har en massa erfarenhet av utlandet efter att ha bott halva mitt liv utanför Sverige, bl.a. 7 år i u-länder.

.

Det är varken larv eller fobier och det var inte min mening att skrämmas....snarare ett ge ett gott råd.
Vi fick själva inbrott i bilen mitt på dagen och med massor av folk runt omkring, nära entrén stod vi....men vad hjälpte det. Vi har också varit "ute" i europa under ca 30 år men har aldrig tidigare råkat ut för rån eller stöld. Däremot träffade vi många som både blivit rånade och fått inbrott i bilen när vi var i Spanien och Portugal. Ett av rånen råkade våra grannar i Spanien ut för.
Även inne på campingen blev några av med sina cyklar....trots staket. Så säg inte att det är att måla f..n på väggen....det verkar som det är andra tider nu.
Det gäller att vara uppmärksam.
 
F

F.d. 27588

Guest
Sv: rånad

Vi har rest med bil, husvagn och husbil i Europa sedan 2002, i somras 5 veckor på Rugen, Usedom, Polen, Slovakien, Tjeckien, Östra Tyskland, Danmark och Sverige, och har under ungefär 95 procent av nätterna under alla år (utom 2002 då vi bodde i tält på campingar) stått på husbilsparkeringar med eller utan sanitetsanläggningar, vanliga bilparkeringar lite här och där mm och aldrig ens varit i närheten av några incidenter.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12358

Guest
Sv: rånad

Tråkigt att ni råkade illa ut med inbrottet-rånet. Bra att ni inte blev avskräckta från husbilslivet i alla fall!
Personligen så har jag -trots att frun retas med mig- billiga Claes Ohlsson-larm på alla dörrar så att vi vaknar om nån tar sig in. Mobil och bank-kort gömmer jag alltid innan jag sover. Plånboken med några sedlar och svenska besinkort lämnar jag gärna ifrån mig om någon hotar mig till livet. Och några dyrbarheter har jag aldrig med mig annat än en kamera.
Och motorvägsparkeringar undviker vi, hellre en liten by nån mil bort, på torget eller vid kyrkan. Eller ställplatser vi hittar via BordAtlas eller HBK.
Enbart genom att undvika motorvägsparkeringarna minskar man stöldrisken betydligt, enligt brotts-statistiken.
 
Toppen