• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råda bot på kondens i garage?

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Har nu börjat lära känna husbilen efter några nätter i den. Något som slagit mig är mängden kondens i garaget. Kanske inte så konstigt då tillräcklig uppvärmning samt isolering saknas.

Jag funderar nu på hur man bäst ska råda bot på detta. Har tillgång till en slags hårdisolering (typ XPS) som har grymt k-värde. Funderar på om jag skulle lägga 40mm av den i botten av garaget samt en bit upp på sidorna. Tror ni det hjälper?

Någon annan som har bra tips?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Kall luft som kondenseras när den värms upp???

I min värld innebär kondensation precis det motsatta, alltså att när varm och fuktig luft träffar en kall yta.

Pålle
Så är det och eftersom du tar luften till brännaren i garaget så tillför du ju hela tiden varm fuktig luft från bostadsutrymmet.
Gör ett hål till och ta luften från bodelen via en slang till brännaren istället.
Man kan ju också ta hål utåt och ta luften det hållet men då få ju brännaren värma upp kall uteluft hela tiden.
Jag kör det första alternativet i mitt hemmabygge och det funkar. Spillvärmen från ytterhöljet värmer upp garaget lite grann också.
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Hade problem med kondens på golv i garage i min förra husbil. La platonmatta i botten, sedan en markisolering (typ liggunderlag), sedan bergoplatta ovanpå. (Hade fungerat med aluplåt om man föredrar det) Fungerade väldigt bra då det endast var en oisolerad plyfa som golv i garage. Bör ge bra isolering för hela garaget.
 
Toppen