• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råda bot på kondens i garage?

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Har nu börjat lära känna husbilen efter några nätter i den. Något som slagit mig är mängden kondens i garaget. Kanske inte så konstigt då tillräcklig uppvärmning samt isolering saknas.

Jag funderar nu på hur man bäst ska råda bot på detta. Har tillgång till en slags hårdisolering (typ XPS) som har grymt k-värde. Funderar på om jag skulle lägga 40mm av den i botten av garaget samt en bit upp på sidorna. Tror ni det hjälper?

Någon annan som har bra tips?
 
F

F.d. 26513

Guest
Nej, det är is i hörnen och längs med garagedörrarna så kommer ej utifrån.

Dieselvärmaren sitter i garaget och tar sin inluft från garaget så en ytterligare fläkt borde inte göra nån större skillnad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan.

Har nu börjat lära känna husbilen efter några nätter i den. Något som slagit mig är mängden kondens i garaget. Kanske inte så konstigt då tillräcklig uppvärmning samt isolering saknas.

Jag funderar nu på hur man bäst ska råda bot på detta. Har tillgång till en slags hårdisolering (typ XPS) som har grymt k-värde. Funderar på om jag skulle lägga 40mm av den i botten av garaget samt en bit upp på sidorna. Tror ni det hjälper?

Någon annan som har bra tips?

Det fungerar skapligt, men bäst är att isolera utifrån istället, då slipper du kondensen helt.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Min tanke, borde inte värmaren ta luften direkt utifrån? Nu drar den in en massa luft som kanske kondenserar i det varmare garaget.

Så måste du göra. Värmaren drar in kall luft till det varma utrymmet genom dörrar mm. Då kondenserar sig luften när den värms upp. Inte bra.
Ett isolerat insugsrör genom vägg borde göra nytta.
Så fungerar all ventilation till hus.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag skulle gissa att värmaren tar in luft utifrån till förbränningsluften medan luften som skall värma bilen tas inifrån. Så bör det i alla fall vara.

Anledningen till kondens är troligen att du har kalla ytor som luften kondenserar på. Blir nog svårt att isolera bort det på utsidan. Prova med det som du skrev. Isolera på insidan med någo material så att luften inte kommer åt de kalla ytorna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!

Jag skulle gissa att värmaren tar in luft utifrån till förbränningsluften medan luften som skall värma bilen tas inifrån. Så bör det i alla fall vara.

Anledningen till kondens är troligen att du har kalla ytor som luften kondenserar på. Blir nog svårt att isolera bort det på utsidan. Prova med det som du skrev. Isolera på insidan med någo material så att luften inte kommer åt de kalla ytorna.

Varför skulle det vara svårt att isolera från utsidan, det är förmodligen plywood eller glasfiberarmerad plast i golvet, bara att tvätta rent och limma på lämplig matta eller platta.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det blir alltid kondens där kall luft möter varmluft (luft består mestadels av vattenmolekyler) och då gäller det att förflytta gränsen, eller ventilera bort vattenmolekyler från utrymmet.

Jag skulle vila påstå följande av egen erfarenhet inom husbyggnadsteknik:
- Isolering utifrån (enl. Montreal) förflyttar själva gränsen "utåt" så att fukten bildas på insidan av isoleringen, dvs på utsidan av utrymmet
- bra ventilation (helst tempererat) ventilerar bort vattenmolekyler så det hinner aldrig bli någon kondens (enl. Batstepappan)
- separera kallt och varmt, dvs egen luftintag (isolerat) till värmepannan osv...

Bra exempel är öppna spisar. En gammal öppen spis drar in kall luft genom alla springor (dörrar & fönster) så att det bildas kondens i dessa öppningar, vilket i sin tur förstör fönsterkarmar, m.m.. Nya öppna spisar drar in luft utifrån genom egen (isolerad) kanal och tillför behövligt syre på detta sättet. Detta gör att innerklimatet blir helt opåverkat! Varmt & skönt i dessa tider...

Tyvärr ingen bild på öppna spisar pga upphovsrätten! Googla gärna själv bland bilder...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det stämmer nog inte riktigt, om du isolerar på utsidan uppstår ingen kondens, eftersom du inte får någon kall yta för fukten i luften att kondensera emot. Detta förutsätter naturligtvis att det är tätt emellan isoleringen och underlaget som du isolerar.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Kall luft som kondenseras när den värms upp???

I min värld innebär kondensation precis det motsatta, alltså att när varm och fuktig luft träffar en kall yta.

Pålle
Så är det. Jag uttryckte mig korkat. Den kalla luften som sugs in kyler ner den varma luften i garaget och då blir det fuktigt inne. Ett isolerat insugsrör kan lösa detta.
 
F

F.d. 22252

Guest
All den fukt som bildas i bodelen går ju ner till garaget och kondenseras där mot kallare väggar och kommer tillbaka uppvärmd och avfuktad vilket är bra för komforten men mindre bra för garaget. För att råda bot på det borde åtminstonde en del av inluften till värmaren tas utifrån och sedan kan man ju släppa ut lite värme i garaget också via en ställbar ventil på utblåset. Det räcker ju med en kall yta någonstans så blir det alltid kondens.
Sen är ju frågan hur mycket jobb man vill lägga på det hela beror ju på hur mycket man ska vara ute i minusgrader, testa lite med en ir detektor som mäter tempen på avstånd finns på biltema för ca 250kr. Den kan du ju använda för att se alla temp värden i husbilen sen kan man ju skriva in dom och fundera lite, Fungerar ju bra hemma också testa var kalldraget kommer ifrån osv.
Var hemma hos en man som alltid går och fryser med dubbla underkläder och visade att han hade bara 10grader på golvet i hallen, han blev jättearg ville inte veta om det och hade väl tänkt att sälja och flytta och ville inte årgärda isoleringen, han har tydligen ett känsligt samvete lite småreligiös kanske.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte tillägga att i en husbil är det ett ganska litet problem jämfört med båtar som i stort sett året runt har kalla väggar och golv och där uteluften har hög luftfuktighet, där blir det lätt otroligt fuktigt, har sett ritningar på hur man ska ventilera mot en kall vägg i skrovet där vattnet får kondensera och rinna ut. Bor man några stycken i trångt utrymme så blir det litervis med vatten som ska ventileras bort.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en ser på varmere bygget spesiellt for bruk i husbiler så har de luftintak for brenneren gjennom en slange som ligger utenpå eksosslangen. Dette fjerner undertrykket som drar inn kald luft gjennom alle merkelige veier. Ikke det at en med dette slipper kondens, men det reduseres endel. Neste steg er å sørge for luftinntak til varmluften fra selve bo området i bilen, denne luften er i seg selv fuktigere enn luft hentet utenifra. Om en og sender litt oppvarmet luft ut i lasterommet så burde kondensen forsvinne. Det som avgjør mye er relativ fuktighet, det vil si hvor mye vatn det er i luften i forhold til hva luften kan bære. Neste punkt er hvilket duggpunkt har luften, igjen en funksjon av relativ fuktighet. Ved 90% relativ så skal det ikke mange grader kaldere til før det dugger, ved 40% fuktighet skal flatene bli veldig mye kaldere før det dugger.
 
Toppen