• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd om avfrostning av frysfack/långtid utan användning av HB:n

Status
Stängd för vidare inlägg.

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej allihop!
Jag har funderat länge hur andra gör med frysfacks luckan när bilen står oanvänd.
Sätter ni in något i facket som gör att luckan står lite öppen eller har ni monterat något
på luckan t.e.x ett skjutlås?

Jag vill ju inte sätta något mot gummilisten/tätningen då den lätt blir deformerad och tappar
sin tätningsförmåga.
Att lägga någon pinne eller d.y.l går inte så bra då den gärna åker upp och luckan stängs.

Idéer tas mycket gärna emot. :spinny:
Mvh Tony
 

Bilagor

  • DSC00585.png
    DSC00585.png
    1,3 MB · Visningar: 42
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I mitt kylskåp går det att skjuta låsbygeln till ett vädringsläge så att dörrarna står litet på glänt när låset har "snäppt i".

MVH
Hans
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack Björn o Lena!
Tack Hans! Jag tror att du menar "stora" dörren och du har kanske en riktig frys eller delad frys och kyl.
Jag menar lilla frysfackets lucka som är fjäderbelastad för att alltid vara stängd och sitter i mitt kylskåp.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Jag menar lilla frysfackets lucka som är fjäderbelastad för att alltid vara stängd.
Svar: vi har en träslev som gör att luckan alltid är öppen, likaså kylskåpsdörren.

...och så en liten OT-följdkommentar:
Tittar man in i husbilen då ser man att allt redan är länsat, handskfacket är tom, rattlåset på, extra lås på insidan av sidodörrar och att kylskåpet är tömd på läsk & annat gott...
upload_2019-4-14_16-59-27.jpeg
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Beror säkert på vilket skåp du har. Vi har ett Thetford-skåp där det i låsen finns en liten plastflärp att använda för att ”låsa” dörrarna i öppet läge. De ger en springa på ca 3 cm, vilket räcker för att ventillera skåpen (kyl och frys).
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Beror säkert på vilket skåp du har. Vi har ett Thetford-skåp där det i låsen finns en liten plastflärp att använda för att ”låsa” dörrarna i öppet läge. De ger en springa på ca 3 cm, vilket räcker för att ventillera skåpen (kyl och frys).
Tack Thomas!
Jag skrev "Jag menar lilla frysfackets lucka som är fjäderbelastad för att alltid vara stängd och sitter i mitt kylskåp."
Nu vet jag att det finns dom kylar som har det lilla frysfacket till vänster eller höger i övre delen av kylen.
Mitt frysfack är hela bredden på kylen och har en lucka som man drar ut och ner.
Jag har lagt till en bild i första inlägget på ett liknande kylskåp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har ett likadant skåp som du har men troligen annan årsmodell visserligen.
Jag knölar bara ihop en bit hushållspapper till en liten elastisk boll som jag klämmer fast i frysluckans överkant för att hålla fackets lucka lite öppen. Lagom mycket bara så jag kan stänga kylskåpsdörren lätt mot luckan och trycka ner låsningen till dörren i ventilationsläget så även dörren är lite öppen, vilket är nödvändigt för att undvika mögel vilket lätt kommer i ett stängt, varmt och lite fuktigt kylskåp. (Jag antar att du också har ett ventilationsläge på låsningen till stora dörren). På botten av skåpet lägger jag några lager med hushållspapper (eller kanske en dagstidning) som suger upp ev. fukt och hindrar den från att rinna ut. Man kan byta pappret efter någon dag när allt tinat, eller om man låter bli så torkar det snart i alla fall.
Funkat i tolv år både vid uppehåll på somrarna och under vintern. Att lilla luckans tätningslist skulle ha blivit deformerad av pappret har jag inte sett..... Dessutom så håller sig kylan nedåt om listen ev. skulle bli intryckt lite i överkant, men den återtar nog formen efter ett tag och som sagt inget jag har observerat.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag tror att du har en vattenavrinning i kylskåpets bakvägg där du har som ett veck. Om det är rätt installerat så skall en slang ta vid på baksidan och sedan helst vara dragen ut genom golvet på bilen eller till en avdunstningsskål på baksidan av skåpet. Kolla med något att peta med eller ev. lite tryckluft så det inte är täppt i den avrinningen.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej igen Jankro!
Tack för tipset. Jag gjorde något liknande på förra bilen men tyckte att det skulle kunna finnas andra lösningar.
Mina "bollar" blev kanske lite väl hårda och svåra att dimensionera så listen slutade täta. hihi.
Nu kom jag på att en Scotch disksvamp borde fixa biffen om jag tar bort den "vassa" delen.
Det finns vädringsläge på "stora" dörren.

Jag skall kolla avrinningen. Tack så mycket.
//Tony Ha en bra kväll på er allihop.

Min lösning blev enkel bara man kom på hur man skulle kunna göra. :)
Scotch Disksvamp med borttagen Scotch.
Tack än en gång för era synpunkter och info. //Tony

upload_2019-4-15_19-33-25.png
bild2.jpg
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen