• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd och tips om att köpa Husbil !!

F

F.d. 8805

Guest
Vi är en familj om två vuxna och två barn som funderar på att köpa vår första husbil.

Vi har läst lite på "nätet" och kommit fram till att våra krav och önskemål på en husbil är följande:

Turbodiesel. ( gärna 2,8l 122 eller 128 hkr Fiat )
B-körkort.
3-punkt bälten till barnen.
Alkov
Våningssäng på tvären bak med sido lastat garage under.
Inte mer än 300 000:- ( vi började på 200 000 )

Önskemål men ej krav är:
Ac.
Farthållare.
Back-kamera.

Vi mottager gärna tips om andra saker som man ska tänka på när man köper husbil och vilken modell/fabrikat som kan vara mer eller mindre intressant.

Om du har en "pärla" som är i bra skick och är till salu får du gärna höra av dig.
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Se till att sängen "där bak" räcker till. Den bör vara 2 meter lång naturligvis beroende på era längder. När den första förälskelsen lagt sig kan det också var bra att ha en någorlunda bred säng. Det är ljuvligt att vakna utvilad och gå upp och koka kaffe. Alltså behövs också en sittplats som helst inte behöver bäddas upp eller ned .
Ni kan sedan se fram emot många härliga upplevelser i husbilen.

Det "värsta" är är att det är starkt vanebildande man blir fast för alltid.
:yes: :yes: :yes:;)
Sven-Uno
 
F

F.d. 8805

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Hej Sven-Uno,

Tack för ditt tips, ja en "obelastad" sittgrupp där man kan sätta sig ock ta en kopp kaffe utan att "jaga" upp någon på morgonen är just vad jag vill ha.

Jag tittade på en Husbil idag men den var lite för sliten i skicket för min smak.

Är det någon som kan rekomendera något favoritmärke ? Jag tror att storleken vi letar efter är 575-600.

Är det något märke som har lite bättre kvalitet ?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

ja, när man har barn som gärna sover lite länge så är en alkovbil klart intressant.

nackdelen har vi upplevt som att den är mer vindkänslig, och drar mer soppa i motvind.
max 200 tusen kan bli en bil som gått rätt långt, så se upp med garantier.

välj en diesel och av känt märke
fundera över hur ni skall använda bilen - hela året eller bara semester ?
ds
 
F

F.d. 8805

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Hej,

Nja barnen är morgonpigga så det är inget problem.

Men hur gör man om man inte har alkov, barnen kanske vill gå och lägga sig vid 21.00 och vi vuxna vill sitta uppe en stund till, då vill man ju inte bädda bort sittgruppen ?

Eftersom vi inte har någon erfarenhet av husbil, det blir vår första tycker vi att 200" ( nu höjt till 300" ) kan räcka för att prova på, det är klart att hittar vi "rätt bil" så kanske vi får gå upp lite för att tillgodose våra behov.
Vi har ingen aning om övriga kostnader som förs, skatt, vinterförvaring och löpande underhåll men jag misstänker att det drar iväg.

Jag förstår att de som har lite mer erfarenhet lägger mer, det verkar vara en trevlig semesterform, vi är inte så intresserade att ställa upp oss på en camping under lång tid utan vill vara ganska rörliga och stanna där det passar, Norge,Sverige och Finland kommer att vara vårt huvudsakliga resmål.

Kända märken ? Kom gärna med förslag på både motor/chassie och bodel

Vi kommer bara att nyttja den på vår, sommar, höst och ställa in den under vintern, men det får gärna vara bra värme, fungerar luftburen värme tillfredställande ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 373

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Hej
Har precis bytt från husvagn till Husbil i den klass du önskar.
Kolla på Elnagh Marlin 58 med våningssäng där bak och alkoven till de vuxna med sittgrupp på mitten.
Denna passar oss perfekt, våra barn 10 och 7 gillar bäst att ha egen säng, precis som de hade i husvagnen
Finns ett gäng på nätet runt 200 tkr både med Fiat 1,9 td och 2,8 vår är en 1,9 och verkar kunna marsha 100-110 kmh, har dock ej testat på långresor ännu.
MVH
Anders N
Landvetter
 
F

F.d. 8805

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Hej Anders,

Det var ett bra tips, jag har varit helt inne på att barnen ska ligga i alkoven men det verkar bättre med din lösning faktiskt, en sådan modell verkar högintressant.

Är det någon som vet vad det är som skiljer på Elnagh Marlin 58 resp. 59, är det bara så att den ena är 10cm längre ?

En annan fråga är om det är någon som har tips om någon firma som kan klä om dynorna, grälla pastellfärger med oroliga mönster är inte alls i våran smak vilket de flesta husbilar har verkar det som.
Visst är frun flink med symaskinen men det kan vara värt att lämna bort till proffs tycker jag.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Tjoflöjt.

Den totala längden på husbilen kan vara värt att tänka på...

Vissa färjerederier har en magisk 6 meters gräns som innebär att priset ökar rejält om fordonet överstiger 6 meter.

Mao, köp inte en bil som ligger precis över 6 meter.
Skall den vara längre så ta till rejält.

Vissa har nu även infört en längdklass mellan 6 o 7 meter.

Tänk även på lastkapaciteten. Vissa husbilar har nästan ingen lastmarginal kvar.
Det verkar som tillverkarna och/eller säljarna ogärna diskuterar problemet.

Lycka till..
DS
 
F

F.d. 8805

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Jag förmodar att det är lite svårare att hitta parkering och otympligare att köra med en lång bil ?

Annars är det ju trevligt med utrymme..
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Det enda jag minns från i höstas när vi kikade på en Elnagh det var att den ena hade långsoffa mittemot dinetten vilket gör att man sitter bättre fördelat runt bordet om man är några stycken, den andra hade köket där vilket vi tyckte kändes lite klaustrofobiskt.
Vi köpte våran första husbil begagnad i höstas och hade som krav att det skulle vara alkov, långsoffa och absolut ingen garderob eller högt skåp bakom passagerarplatsen.
Det finns många modeller som uppfyller era krav med våningssängar och alkov, Chausson Welcome, Autoroller Granduca, Rimor mfl. Tyvärr tror jag ingen av dessa har både våningssängar och långsoffa.
Att ha tillgång till alla husbilsfirmor på nätet är guld värt när man är husbilsspekulant!
Lycka till med letandet och känn efter ordentligt att allt stämmer innan ni bestämmer vilken ni ska ha. Det hjälper inte hur bra motor den har om man inte trivs i den.
:yes:
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Råd & tips, det är nog mycket svårt, att föreslå.

Vi började att hyra lite olika husbilar, innan vi bestämde oss. (bestämde kanske inte är rätta ordet, tyvärr är det alltid plånboken som bestämmer). Men våran första bil blev en alkovbil med vånings säng på längden bak, passade då våra barn dom fick varsit litet kryp inn) då 9-12 år inte så svajig som många påstår det kan jag säga efter ca:2500 mil. men efter 2 sommart & vinter resor.

Då kom beslutet att det behövdes en bil med garage för moppe en hytt som alltid kundes användas, allså en helintregrerad. Och detta är nog alltid en sådan bil som vi vill ha. Tyvärr kanske inte barnen hänger med så mycket idag, men det finns en säng fram och en dubbel säng bak.

Men nästa ÖNSKAN är en med lång bädd bak, men ändå en helintregrerad. Allså det ni tänker köpa idag kommer garnterad inte vara rätt imorgon.

Mitt tips är köp den som passar plånboken idag, Det kommer alltid att finnas en önskan till att köpa någon annat. Längre, bredare, kyl agg i bil & bodel, plats för extra bil, motorcykel,större kylskåp, frys, mickro,vinkyl, ölkyl,mm

önskar er lycka till med bil köpet.:cool:
 
F

F.d. 8805

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Tack loomis och skogis för era svar,

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar skogis med "en hytt som alltid kunde användas, alltså en helintegrerad", du får gärna utveckla fördelarna med en helintegrerad husbil.
 
F

F.d. 8805

Guest
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Vi har tittat lite på annonser i Tyskland då utbudet är lite större där, vi har hittat en Hymer 00:a som verkar stämma överens med våra krav och önskemål.

Är det någon som har erfarenhet av att importera husbil, tex. vad det kan kosta att registrera den i Sverige och om den blir registrerad som en lätt lastbil eller personbil.

Om någon vill dela med sig av sina erfarenheter får dom gärna skicka ett mail med tel. nr. så kan jag ringa upp.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Hej, nu svarar Skogis Fru på detta; skogis menar med "hytt", garaget i vår husbil ,längst bak under den tvärställda dubbelsängen. Ett stort rymligt garage ca 2 x 1,70 cm som rymmer det mesta, ex en moppe, gummibåt ,stolar, bord ,cyklar ,grill mm.
Fördelarna med en helintegrerad husbil är att det finns mycket mera rymd inomhus, högre i tak, man använder även "körhytten" när man står stilla, framstolarna går att vända så man sitter vid matbordet i dem , man använder alltså hela bilen. I alkov modeller använder man ju inte framstolarna når man står stilla.
I helintegrade bilar finns också en stor dubbelsäng som sänks ner över framstolarna.
För oss som använder bilen även vintertid, har detta fungerat bäst. Sommartid är man ju mest ute så då kanske det inte är så viktigt med mycket plats inne, men en regnig semester så är det skönt med gott om plats.
 

andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Hej!
Du får räkna med ca:11.000 för reg.kostnader, gas-test, och vägning.
// andersson
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Råd och tips om att köpa Husbil !!

Hej Tjoflöjt

Jag tycker det verkar som ni tänkt på det mesta.

Det är viktigt att man även får "vuxentid" i bilen, det var viktigt för oss när barnen var mindre och fortfarande var med.

Tänk på att bilar under 6 meter går som personbil på broar och färjor till Tyskland (i alla fall Scandlines och HH-ferries) Är bilen längre än så, blir det betydligt dyrare.
Antar att ni tänker ha eventuella cyklar i garaget, så att detta inte förlänger bilen ytterligare.

En starkare motor, är roligare än än mindre, oavsett om man inte har bråttom när det är semester. Det blir en helt annan åkkomfort. Risk att barnen tröttnar också, om det går får lång tid innan man kommer fram till målet.

Tänk också på att det inte skall vara för trångt för fyra personer i husbilen. Det blir fort jobbigt om bara en person kan förflytta sig eller stå upp åt gången.

Jag tror inte märke eller fabrikat har så stor betydelse. Det viktiga är att man känner att man kommer att trivas i bilen, med inredningen och planlösningen. Att man känner sig hemma.

Vi har själva köpt en likadan modell som ni är ute efter, men en ny. Därför blir priset lite högre än eran gräns (som jag tycker är fullt rimligt för en barnfamilj och nybörjare i husbilslivet) McLois Lagan 202 är precis en sådan som ni är ute efter. Grundpris 377 000, men då ingår inget extra, inte ens markis.

Lycka till med valet av husbil. Ni blir säkert nöjda. :spinny:

MVH
Smålänning
 
Toppen