• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råå Vallar camping

N

Nilo51

Guest
Sv: Råå Vallar camping

Ställplatser kan vi inte få för många av, men jag tycker det böja bli lite för dyrt på flertal ställplatser, en ställplats med el, tömning av grå och svart vatten samt färskvatten tycker jag kan kosta omkring 150 kr totalt, men tar man mer betalt är det ockerpris, eller har jag fel.

:mh:
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Råå Vallar camping

Dyrt är en sak, ocker en annan. Om man räknar på vad det kostar att anlägga en ställplats och driva den tror jag det är svårt att kalla det ocker. Vild gissning: 2 miljoner för 10 platser med el och vattenanslutning. Städ, el och vattenförbrukning, tillsyn och reparationer kanske 50000 per år (lågt räknat). Låt oss säga 20 års avskrivning så skall man ha in 150000 per år (utan ränta) innan man tjänat en krona. Vid 200 kronor är det 750 gästnätter eller 75 nätter per plats.

Egentligen tror jag löpande kostnader är högre och för att tjäna på detta. Nu är detta bara gissningar men det är nog svårt att bli rik på att anlägga ställplatser. Naturligtvis kan man tänka sig lägre anläggningskostnader på en gräsmatta på en bondgård. Men då blir "personal"-kostnaden högre eftersom det inte samordnas med andra arbetsuppgifter som finns på en camping.

Själv står jag hellre nånstans utan all service lite längre från en stad och med naturen utanför fönstret. Kostar oftast ingenting. Men om jag vill stå nära en stadskärna med el, toa/dusch och vatten så förvånar det mig inte om jag behöver betala 250 för en natt. Smaken är som baken och alla är olika.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Råå Vallar camping

Jag har funderat mycket på varför det blivit så vanligt med ställplatser som kostar runt 150 - 200 kronor men som då också erbjuder en massa service såsom el, toaletter och duschar, till och med WiFi.

Kan det vara så att många av husbilsägarna numera har sina rötter i husvagnsvärlden och är vana vid att betala och få denna service på campingar? När vi började med husbil på 80-talet fanns det inget sådant och det var inget konstigt med att stå i en skogsglänta mitt i skogen där en väg kanske slutar eller en vanlig parkering mitt i stan. Någon service efterfrågades inte och behövdes inte heller eftersom allt redan fanns i bilen.

Den utveckling som börjar synas numera kommer säkert att fortsätta eftersom många husbilsägare nyttjar de ställplatser som har all service och är beredda att betala för det. Vi andra som använder det som finns i bilen kommer antagligen att få svårare att hitta platser när ställplats- och campingägarna påverkar kommuner att bli restriktiva med parkeringar och hittar på diverse mer eller mindre fiffiga hinder för husbilar.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Råå Vallar camping

Jag har funderat mycket på varför det blivit så vanligt med ställplatser som kostar runt 150 - 200 kronor men som då också erbjuder en massa service såsom el, toaletter och duschar, till och med WiFi.

Kan det vara så att många av husbilsägarna numera har sina rötter i husvagnsvärlden och är vana vid att betala//...// När vi började med husbil var det inget konstigt med att stå i en skogsglänta mitt i skogen där en väg kanske slutar eller en vanlig parkering mitt i stan. Någon service efterfrågades inte och behövdes inte heller eftersom allt redan fanns i bilen.


Jag håller med dig i nästan allt du skrev men
tror inte på att de flesta nya husbilsåkare är tidigare Husvagnsägare.
Jag tror istället att nya husbilsåkare har höga krav på komfort och bekvämlighet.

Tyvärr.....

Det är dessa krav som gör ställplatser dyra.
El framdraget har ju blivit nästan standard, wc börjar bli det också.
Tänk vad många billiga ställplatser vi kunde få om vi nöjde oss med vattenpåfyllning och utslagsvask för toakasetter och gråvattentanken.
Alla får ursäkta men jag tycker inte om utvecklingen.
Vi har ju allt med oss - gas och 12 volt, vilket fungerar förträffligt på sommarhalvåret.
Om vi nöjde oss med det så skulle det inte bli så dyra ställplatser byggda men kanske fler istället.

/Leif
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Råå Vallar camping

En hel del ställplatser drivs av kommersiella bolag och de vill naturligtvis få ut så mycket vinst som möjligt.
Så länge folk betalar de höga priserna kommer priserna att öka ända tills besöksantalet minskar.
Själva har vi slutat att besöka ställplatserna, det finns andra alternativ och på de orter som förbjudit husbilar på andra parkeringsmöjligheter, så är det bara att åka vidare.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Råå Vallar camping

Jag har funderat mycket på varför det blivit så vanligt med ställplatser som kostar runt 150 - 200 kronor men som då också erbjuder en massa service såsom el, toaletter och duschar, till och med WiFi.

Kan det vara så att många av husbilsägarna numera har sina rötter i husvagnsvärlden och är vana vid att betala och få denna service på campingar? När vi började med husbil på 80-talet fanns det inget sådant och det var inget konstigt med att stå i en skogsglänta mitt i skogen där en väg kanske slutar eller en vanlig parkering mitt i stan. Någon service efterfrågades inte och behövdes inte heller eftersom allt redan fanns i bilen.

Den utveckling som börjar synas numera kommer säkert att fortsätta eftersom många husbilsägare nyttjar de ställplatser som har all service och är beredda att betala för det. Vi andra som använder det som finns i bilen kommer antagligen att få svårare att hitta platser när ställplats- och campingägarna påverkar kommuner att bli restriktiva med parkeringar och hittar på diverse mer eller mindre fiffiga hinder för husbilar.

Det kommer nya generationer och de efterfrågar nog mer service både på ställplats och campingplats. Det är svårt att stoppa utvecklingen, men man kan ju tycka det är synd att det börjar bli så dyrt. Men som i de flesta fall är det marknaden som styr, verken vi vill eller inte.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Råå Vallar camping

Jo, Lassej.
Du skriver,
"Det kommer nya generationer och de efterfrågar nog mer service både på ställplats och campingplats. Det är svårt att stoppa utvecklingen, ".
Jo en sjuksköterska som får 60000 kr i månaden ( märk väl hon har inte bestämt lönen!) då är det en smal sak att betala vid en ställplats eller camping,
vad kostar det? jaha!
Men vi andra får hålla oss till------.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Råå Vallar camping

Det kommer nya generationer och de efterfrågar nog mer service både på ställplats och campingplats. Det är svårt att stoppa utvecklingen, men man kan ju tycka det är synd att det börjar bli så dyrt. Men som i de flesta fall är det marknaden som styr, verken vi vill eller inte.

Det förstår jag inte. Då försvinner hela iden med husbil.
Varför då gå och betala hundratusentals kronor för en bil man inte har nytta av eller använder fullt ut.
Att köra runt med toalett, dusch, vattentankar, bodelsbatterier, solceller m.m.och ha problem med lastvikter och ovanpå detta söka sig till campingliknande ställen, för att köpa det man en gång redan har betalat för i bilköpet.
Då anser jag man får fundera på vad man håller på med.
Krister
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Råå Vallar camping

Det kommer nya generationer och de efterfrågar nog mer service både på ställplats och campingplats. Det är svårt att stoppa utvecklingen, men man kan ju tycka det är synd att det börjar bli så dyrt. Men som i de flesta fall är det marknaden som styr, verken vi vill eller inte.

Vet inte om du menar yngre generationer eller bara nya husbilsåkare i alla generationer men vår erfarenhet som husbilsåkare i 40-års åldern är att det ofta är de äldre som står på dessa "ställplatser med fullservice" medan man oftare hittar de yngre på enklare ställplatser och fricampandes.
Har ingen djupare statistik dock utan bara en känsla - vi står inte så ofta på ställplatser över 200kr utan försöker hitta enklare alternativ.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Råå Vallar camping

För vår del så står vi i närheten där vi har åkt till, börjar inte jaga 4-5 mil för att spara 50 eller 100 kroner, har tex tagit in på en camping en natt i sverige när allt var fullt för 480 kr från kl. 20 till 8.30 följande morgon, och inte var det mysigt eller bra! Utmed vägen vågar vi inte stå i Sverige!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Råå Vallar camping

För vår del så står vi i närheten där vi har åkt till, börjar inte jaga 4-5 mil för att spara 50 eller 100 kroner, har tex tagit in på en camping en natt i sverige när allt var fullt för 480 kr från kl. 20 till 8.30 följande morgon, och inte var det mysigt eller bra! Utmed vägen vågar vi inte stå i Sverige!

Landet är långt och vägarna många.
Tommy R
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Råå Vallar camping

Idag provar vi den nya ställplatsen. Priset är 180 kr för hb upp till sju meter och är asfalterade. Hb över sju meter kostar 220 kr och är på grus och är tolv meter. Havsutsikt från samtliga platser.

Vad som ingår är: toa, gråvattentömning, färskvattenpåfyllning, entré till den temp simbassängen. Wifi kan man köpa.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    951,4 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Råå Vallar camping

Glöm inte marktömning både för grå och svartvatten.
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Sv: Råå Vallar camping

Vet inte om du menar yngre generationer eller bara nya husbilsåkare i alla generationer men vår erfarenhet som husbilsåkare i 40-års åldern är att det ofta är de äldre som står på dessa "ställplatser med fullservice" medan man oftare hittar de yngre på enklare ställplatser och fricampandes.
Har ingen djupare statistik dock utan bara en känsla - vi står inte så ofta på ställplatser över 200kr utan försöker hitta enklare alternativ.

den erfarenheten har jag med
 
Toppen