• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rättvisa finns!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu är vi på en ställplats ganska norrut, men vi har en husbil framför oss från sydligare breddgrader med en familj som älskar sin hund. Dom älskar hunden så mycket att den får röra sig fritt på området utan koppel, trotts koppeltvång (i krig & kärlek är väl allt tillåtet?)...

Marianne vågade naturligtvis inte stiga ur husbilen pga sina (befogade) hundfobier och övriga ”risker” så vi bara observerade kommande händelser. Och rätt som det var, steg ägaren ut och letade efter hunden som jagade något i gräset några husbilar längre bort. Han gick inte längre än ett par meter innan han trampade i sin egen hunds rejäla ”blaffa” och började skrapa ena toffeln i gräsmattan. Nu var det dags att leta efter en pinne och resten kan ni se på bild-”beviset”:

Bild: tagen (i hemlighet) genom vår framruta
upload_2019-8-3_20-51-50.jpeg
Hunden på bilden är helt oskyldig, ägarens hund (mannen med pinnen på bilden) var försvunnen på området.

Och nu kommer pricken över i-et. En timme senare kommer 2 ungdomar (från ett annat land) med ett litet tält som nu ligger på (eller snarare över) samma ställe där ”brottet” begicks.

TACK alla ni som bryr er om era hundar, gällande regler, era grannar och övriga medmänniskor!

/ranko
 
E

ericssonc52

Guest
Ha den va bra vi va på en camping på öland i går vi fick en tomt som va jätte bra men när vi skulle lägga ut våran matta så fick frugan syn på en hundskit som tur va innan vi la ut mattan ,men lite skit får man ju tåla
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vad är det för rättvisa, eller prick över i, att två ungdomar (från ett annat land) slår upp sitt tält över en hundskit? Hade de också en hund? Hade det inte varit bättre att göra dem uppmärksamma på ""brottet"" och vem som orsakat det?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vad är det för rättvisa, eller prick över i, att två ungdomar (från ett annat land) slår upp sitt tält över en hundskit? ...
”Rättvisan” var att ägaren trampade själv i ”sitt eget skit”, han borde haft hunden kopplad inte att ungdomarna satte upp sitt tält över skitet. Tältet var redan uppsatt när jag såg det lite senare och då var det försent...

Ursäkta om jag skrev mitt inlägg så att du och några andra kunde tolka (gilla) inlägget som om det handlade om ungdomar! Naturligtvis var det tråkigt att dom drabbades av händelsen!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
CopYank:
Jag går inte ut från matbordet och tillrättavisar vuxna människor i hur man tar hand om sina hundar. Hans granne (husbilen framför) hade sin hund kopplad hela tiden och vad lärde han sig av detta?

Pelle & Lena:
Varför skulle Svenska hundägare få ”dåligt samvete”? Kontentan var att om man inte har hunden kopplad på allmän plats, då kan man trampa i skiten själv, därav rubriknamn! Alla våra vänner som har hundar känner numera till Mariannes problem och respekterar detta.

Kommentar:
Självklart att jag skyddar Marianne när vi är ute och blir påhälsade av andras lösa hundar, jag är inte det minsta hundrädd, inte så mycket för hundägare heller, men man ska ha ibland lite respekt för vem man tillrättavisar också. Igår behövdes det faktiskt inte, klockan var så pass mycket och vi var trötta efter dagspasset.
Jag förstår inte riktigt varför ska jag behöva försvara mig och mitt inlägg när en annan människa uppför sig oansvarigt? Han fick sig en läxa ändå...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Haha.... Varför du ska försvara ditt inlägg :confused:...... Det vet du väl :rolleyes:..... För att andra medlemmar respekterar inte "ditt sätt att se/lösa saken".... Sen tror jag att det finns i forumsreglerna att andra medlemmar skall respektera trådskaparen synpunkter och inte tillrättavisa TS.
Men så länge HBK inte har någon kvalitetssäkring i hur de ska bedöma "brott mot forumsreglerna" så blir inte Hbk's forum bättre än såhär :p.... ;)
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Just djur och natur besitter dom flesta väldigt stora kunskapsluckor i. Gubben på bilden skrapar förmodligen inte bort skit från sin egen hund, hundarna vill nämligen inte skita i direkt anslutning till där dom parkerar/bor å sånt vet man om man umgås med hundar.;)

Lösa hundar på en Ölands-camping som fått utföra sina behov där folk ska slå upp tält och dylikt är snarare en Kanadagås som utfört sina naturbehov, fast det är ju lättast att skylla på hundskit när man egentligen inte ens vet skillnaden mellan kanadagäss och fågelhund.

Men startar man en sådan här tråd så har man nog räknat med att få SKIT.:D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Oavsett vad så är det inte OK att ha sin hund lösspringande på en allmän plats. Men det finns ju dom som inte begriper eller skiter i detta. Har man hund så är det ens ansvar att hålla reda på den & ta hänsyn till omgivningen. Det är väl inte meningen att allergiska & dom med hundskräck skall stängas ute från en camping, ställplats eller annan offentlig plats.
 
Senast ändrad:
E

ericssonc52

Guest
Just djur och natur besitter dom flesta väldigt stora kunskapsluckor i. Gubben på bilden skrapar förmodligen inte bort skit från sin egen hund, hundarna vill nämligen inte skita i direkt anslutning till där dom parkerar/bor å sånt vet man om man umgås med hundar.;)

Lösa hundar på en Ölands-camping som fått utföra sina behov där folk ska slå upp tält och dylikt är snarare en Kanadagås som utfört sina naturbehov, fast det är ju lättast att skylla på hundskit när man egentligen inte ens vet skillnaden mellan kanadagäss och fågelhund.

Men startar man en sådan här tråd så har man nog räknat med att få SKIT.:D
en canadagås i koppel ha ha
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
...........
Men så länge HBK inte har någon kvalitetssäkring i hur de ska bedöma "brott mot forumsreglerna" så blir inte Hbk's forum bättre än såhär :p.... ;)

Forumregler (utdrag)

HBK-web arbetar kontinuerligt med att hålla oacceptabla inlägg borta från forumet. Trots HBK-web´s stora arbetsinsats är det omöjligt att granska alla inlägg. Hjälp därför HBK-web i deras arbete genom att rapportera inlägg som strider mot forumreglerna, klicka på ”Rapportera inlägg” till höger i varje inlägg.

Har du frågor och idéer om Husbilsklubbens.se, styrelsens och HBK-web´s arbete har du möjlighet att höra av dig via "Kontakta oss" längst ner på varje sida.....................

...............Förtal av eller protester mot Husbilsklubben.se, styrelsens eller HBK-web´s arbete i Forumet kan medföra omedelbar avstängning.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Forumregler (utdrag)

HBK-web arbetar kontinuerligt med att hålla oacceptabla inlägg borta från forumet. Trots HBK-web´s stora arbetsinsats är det omöjligt att granska alla inlägg. Hjälp därför HBK-web i deras arbete genom att rapportera inlägg som strider mot forumreglerna, klicka på ”Rapportera inlägg” till höger i varje inlägg.

Har du frågor och idéer om Husbilsklubbens.se, styrelsens och HBK-web´s arbete har du möjlighet att höra av dig via "Kontakta oss" längst ner på varje sida.....................

...............Förtal av eller protester mot Husbilsklubben.se, styrelsens eller HBK-web´s arbete i Forumet kan medföra omedelbar avstängning.

I svenska använder vin inte apostrofgenitiv. I detta inlägg förekommer sådana former inte mindre än tre gånger. Har man ambitionen att förbättra kvaliteten på inläggen bör man också hålla sig till svenska skrivregler. Alltså, det heter "HBK-webs…" och inget annat.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Akta er för att kritisera hundägare. De är ju alltid felfria, oj så kränkta de blir. Ingen vet bättre än dom hur en hund skall uppfostras. Har någon synpunkter, så kommer snabbt kommentarer som idiotförklarar icke hundägare och de som vågar ha synpunkter.
Själv har jag uppfostrat och dresserat 6 hundar, men tyvärr har min fru allergi så jag har slutat att ha hund, så kom inte med argumentet att jag är hundhatare.
Lars
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen