• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt miljöklass?

F

F.d. 53349

Guest
Vår Ducato är tillverkad 201602 och kunde således vara en Euro 6. I registreringspappren är bilen noterad med Euroklass 5, men när jag går in på Fiat Camper appen och söker på chassinumret så anges den som Euro 6. Någon som varit med om att det skiljer i uppgift från tillverkaren och regdokumentationen?

Kan tilläggas att bilen är svensksåld, så det finns inte någon felkälla vid import.

/R
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har du 2,3 liters eller 3 liters motorn? 3.0:an är tyvärr bara Euro5. Har själv en 2016 med det problemen
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Det stämmer nog, men varför måste vi skriva in euro6 när vi har euro5 på Fiats sida när vi kollar efter återkallelse, märkligt tycker jag.
/pelle
 
F

F.d. 53349

Guest
Svar från Forsbergs i Kalmar är att samtliga Fiat fr -16 är Euro 5. Blir intressant att höra vad Fiat svarar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det produseres fortsatt biler med Euro5 for markeder utenfor Europa. Fikk levert en Iveco Daily 2018 lastebil med 3 liter Euro5 - den motoren har Bluetec i Euro6 utgave, mens 2.3 liter klarer Euro6 uten Bluetec. Men dette er det Australske markedet. Vanskelig å se forskjell på euro5 og 6 på 2.3 liter motorene -- virker som det er motorstyringen som løser dette selv.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Har fått kontakt med Fiat Camper idag, dom kunde inte svara annat än jag inte fått min bil aktiverad av återförsäljaten för garantier därav av problemen när jag ska skriva in bilen för kontroll av återkallelse, hon kollade om det fanns något, bilen var grön och sa jag kunde vända mig till Fiat i Sverige med service så hjälper dom en med registrering av bilen, sa det skulle fungera bättre på Fiat Camper sidan efter det. Fick inget riktigt besked om varför det är euro6 som gällde för mig annat än att återförsäljaren inte gjort rätt.
Ta kontakt med dom via mejl eller ring direkt, några klick och ni får en svensktalande som hjälper er.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Kommer den då upp som en Euro 5 efter det?
Fick inget svar om det då jag frågade, får se vad som händer när jag får den rätt registrerad hos fiat.
Vår Ducato är tillverkad 201602 och kunde således vara en Euro 6. I registreringspappren är bilen noterad med Euroklass 5, men när jag går in på Fiat Camper appen och söker på chassinumret så anges den som Euro 6. Någon som varit med om att det skiljer i uppgift från tillverkaren och regdokumentationen?

Kan tilläggas att bilen är svensksåld, så det finns inte någon felkälla vid import.

/R
 
Toppen