• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Räkna ut din skatt

F

F.d. 25228

Guest
Det har skrivits och skrivs spaltmeter i detta ämne och ingen tycks veta vad det är som gäller inklusive Transportstyrelsen (ja, tom Skatteverket!) där man kan få vilka svar som helst.
I Skatteverkets Handledning för vägtrafikskatt, trängselskatt och vägavgift finns dock formler för beräkningen av skatten. Denna formel finns i avsnitt 3, sidan 33: [FONT=TimesNewRoman,Bold]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Personbil klass II,
lätta lastbilar och

lätta bussar
För personbil klass II, lätta lastbilar och lätta bussar där koldioxiduppgift saknas har Transport-styrelsen gjort en analys med uppgifter hämtade från vägtrafikregistret. Vid analysen framkom att de mest betydelsefulla parametrarna var totalvikt, fyrhjulsdrift och typ av växellåda. För personbil klass II med en totalvikt över 3 500 kg ska nedanstående formel användas med totalvikten 3 500 kg oavsett vad fordonet har för totalvikt.
Formeln för att beräkna CO2 för ovannämnda fordon är:
CO2 bensin = 0,5 + (0,091 x totalvikt) + (58,9 x fyrhjulsdrift) + (31,8 x växellåda)
CO2 diesel = 10,5 + (0,069 x totalvikt) + (20,0 x fyrhjulsdrift) + (13,7 x växellåda)
CO2 gas = - 4,8 + (0,072 x totalvikt)
Totalvikt är fordonets totalvikt i kilo, fyrhjulsdrift ska sättas till 1 om fordonet har fyrhjulsdrift, annars 0, växellåda ska sättas till 1 om fordonet har automatlåda, annars 0.
Det framräknade värdet ska avrundas till ett helt värde. Om siffran efter decimalen är under 5 sker avrundning nedåt. Om siffran är 5 eller högre sker avrundningen uppåt.

Exempel: dieseldrivet fordon, 4800 kg totalvikt (har ingen betydelse eftersom gränsen är 3500 kg), manuell låda: 10,5 +(0,069 x 3500) = 252g CO2. (Värdet med automatlåda = 266 gCO2)
Detta värde används sedan i nästa formel:
För fordon som kan drivas med dieselolja tas skatt ut med 20 kr per gram koldioxid som överstiger 120 gram per kilometer vid blandad körning (2 kap. 9 § första stycket VSL).
Summan av grundbeloppet och uträknat koldioxidbelopp multipliceras med en bränslefaktor om 2,55. Ett miljötillägg tillkommer med 500 kr för bilar som blivit skattepliktiga för första gången före den 1 januari 2008 och för bilar som blivit skattepliktiga för första gången därefter är miljötillägget 250 kr (2 kap. 10 § VSL). Miljötillägg är motiverat med att avgaskraven skiljer mellan diesel- och bensinfordon. Dieseldrivna fordon har bl.a. högre utsläpp av kväveoxider än bensindrivna fordon. Bränslefaktorn motiveras av att dieselolja är lägre beskattad än bensin.

Exempel
För dieseldriven personbil av fordonsår (här blir det riktigt bra eftersom alla husbilar som registreras för första gången efter 01012011 naturligtvis är skattepliktiga först efter 2008.Min kommentar) som har koldioxidutsläpp med 252 gram per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Grundbelopp 360 kr +
Koldioxidkomponent (252 - 120) x 20 kr 2 640kr
Summa 3 000kr
Summan multipliceras med en bränslefaktor om 2,55 = 7 650kr
Miljötillägg 250 kr
Fordonsskatten för ett skatteår 7 900kr (för en importerad (äldre) husbil med automatlåda kan skatten enligt dessa formlar aldrig bli mer än 8 614 kronor och även denna summa borde ha sänkts liksom den för min bil).
Skatten på min nuvarande pärla har sänkts från detta belopp till 7 379 kronor. För mycket ändå om man jämför med den viktbaserade skatten. Jag väntar fortfarande på svar från EU dit jag har lämnat in en formell klagan för över ett år sedan. Denna skatteberäkning är inget annat än en straffskatt på äldre importerade husbilar för vilka det inte finns uppgift om CO2-utsläpp från tillverkaren. Det värsta exemplet är nog att det kan skilja 10 000 kronor eller tom mer på bilar som är 30 år eller äldre då den ena som registrerades någon dag före det aktuella datumet är skattebefriat medan den andra som registreras efter kan få betala ovannämnda summa!
Jaha, det blev en hel roman. Är det någon som fortfarande undrar så maila gärna.


[/FONT]
[/FONT]
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Räkna ut din skatt

Gamla regeln:
Grundbeloppet är 360 kronor. Koldioxidbeloppet är 20 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 120 gram.
Summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,55. Ett miljötillägg tillkommer med 250 kronor.
Eftersom CO2-utsläppet ej anges i CoC-dokumentet för husbilar, används en formel för att beräkna detta utsläpp.
Man börjar med ett grundvärde på 10,5. Därefter multipliceras totalvikten med 0,069
(här finns ett 'tak'; om totalvikten överstiger 3 500 kg, anges värdet 3 500 i formeln).
För alla husbilar fr.om 3500 kg blir CO2 värdet 252 gram
Om husbilen har automatisk växellåda lägger man till värdet 13,7 på CO2 värdet.
Om husbilen är 4-hjulsdriven lägger man till värdet 20 på CO2 värdet.
Därefter drar man av 120 gram som är miljörabatten och multiplicerar detta med 20 som är kostnaden för koldioxidbeloppet/gram
Formel för beräkning av CO2 värde:
10,5+(0,069 x totalvikt) + automatlåda + fyrhjulsdrift

Ex för totvikt 3500 kg utan automat el fyrhjulsdrift:
10,5+(0,069 x 3500)=252
steg 2:
(252-120)x 20=2640:-
steg 3:
(360+2640) x 2,55=7650:-
steg 4:
7650+250=7900:-


Enligt de nya reglerna:
Ex för totvikt 3500 kg utan automat el fyrhjulsdrift:
10,5+(0,069 x 3500)=252 Beräkning av CO2 värde om detta inte finns angivet
steg 2:
(252-117 ) x 20=2700:- Gamla värdet: 2640:-
steg 3:
(360+2700) x 2,33=7130:- Gamla värdet: 7650:-
steg 4:
7130+250=7380:- Gamla värdet: 7900:-
 
Toppen