F
F.d. 25228
Guest
Det har skrivits och skrivs spaltmeter i detta ämne och ingen tycks veta vad det är som gäller inklusive Transportstyrelsen (ja, tom Skatteverket!) där man kan få vilka svar som helst.
I Skatteverkets Handledning för vägtrafikskatt, trängselskatt och vägavgift finns dock formler för beräkningen av skatten. Denna formel finns i avsnitt 3, sidan 33: [FONT=TimesNewRoman,Bold]
lätta bussar
Exempel: dieseldrivet fordon, 4800 kg totalvikt (har ingen betydelse eftersom gränsen är 3500 kg), manuell låda: 10,5 +(0,069 x 3500) = 252g CO2. (Värdet med automatlåda = 266 gCO2)
Detta värde används sedan i nästa formel:
Exempel
För dieseldriven personbil av fordonsår (här blir det riktigt bra eftersom alla husbilar som registreras för första gången efter 01012011 naturligtvis är skattepliktiga först efter 2008.Min kommentar) som har koldioxidutsläpp med 252 gram per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Skatten på min nuvarande pärla har sänkts från detta belopp till 7 379 kronor. För mycket ändå om man jämför med den viktbaserade skatten. Jag väntar fortfarande på svar från EU dit jag har lämnat in en formell klagan för över ett år sedan. Denna skatteberäkning är inget annat än en straffskatt på äldre importerade husbilar för vilka det inte finns uppgift om CO2-utsläpp från tillverkaren. Det värsta exemplet är nog att det kan skilja 10 000 kronor eller tom mer på bilar som är 30 år eller äldre då den ena som registrerades någon dag före det aktuella datumet är skattebefriat medan den andra som registreras efter kan få betala ovannämnda summa!
Jaha, det blev en hel roman. Är det någon som fortfarande undrar så maila gärna.
[/FONT][/FONT]
I Skatteverkets Handledning för vägtrafikskatt, trängselskatt och vägavgift finns dock formler för beräkningen av skatten. Denna formel finns i avsnitt 3, sidan 33: [FONT=TimesNewRoman,Bold]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Personbil klass II,
lätta lastbilar och
lätta lastbilar och
lätta bussar
För personbil klass II, lätta lastbilar och lätta bussar där koldioxiduppgift saknas har Transport-styrelsen gjort en analys med uppgifter hämtade från vägtrafikregistret. Vid analysen framkom att de mest betydelsefulla parametrarna var totalvikt, fyrhjulsdrift och typ av växellåda. För personbil klass II med en totalvikt över 3 500 kg ska nedanstående formel användas med totalvikten 3 500 kg oavsett vad fordonet har för totalvikt.
Formeln för att beräkna CO2 för ovannämnda fordon är:
CO2 bensin = 0,5 + (0,091 x totalvikt) + (58,9 x fyrhjulsdrift) + (31,8 x växellåda)
CO2 diesel = 10,5 + (0,069 x totalvikt) + (20,0 x fyrhjulsdrift) + (13,7 x växellåda)
CO2 gas = - 4,8 + (0,072 x totalvikt)
Totalvikt är fordonets totalvikt i kilo, fyrhjulsdrift ska sättas till 1 om fordonet har fyrhjulsdrift, annars 0, växellåda ska sättas till 1 om fordonet har automatlåda, annars 0.
Det framräknade värdet ska avrundas till ett helt värde. Om siffran efter decimalen är under 5 sker avrundning nedåt. Om siffran är 5 eller högre sker avrundningen uppåt.
Formeln för att beräkna CO2 för ovannämnda fordon är:
CO2 bensin = 0,5 + (0,091 x totalvikt) + (58,9 x fyrhjulsdrift) + (31,8 x växellåda)
CO2 diesel = 10,5 + (0,069 x totalvikt) + (20,0 x fyrhjulsdrift) + (13,7 x växellåda)
CO2 gas = - 4,8 + (0,072 x totalvikt)
Totalvikt är fordonets totalvikt i kilo, fyrhjulsdrift ska sättas till 1 om fordonet har fyrhjulsdrift, annars 0, växellåda ska sättas till 1 om fordonet har automatlåda, annars 0.
Det framräknade värdet ska avrundas till ett helt värde. Om siffran efter decimalen är under 5 sker avrundning nedåt. Om siffran är 5 eller högre sker avrundningen uppåt.
Exempel: dieseldrivet fordon, 4800 kg totalvikt (har ingen betydelse eftersom gränsen är 3500 kg), manuell låda: 10,5 +(0,069 x 3500) = 252g CO2. (Värdet med automatlåda = 266 gCO2)
Detta värde används sedan i nästa formel:
För fordon som kan drivas med dieselolja tas skatt ut med 20 kr per gram koldioxid som överstiger 120 gram per kilometer vid blandad körning (2 kap. 9 § första stycket VSL).
Summan av grundbeloppet och uträknat koldioxidbelopp multipliceras med en bränslefaktor om 2,55. Ett miljötillägg tillkommer med 500 kr för bilar som blivit skattepliktiga för första gången före den 1 januari 2008 och för bilar som blivit skattepliktiga för första gången därefter är miljötillägget 250 kr (2 kap. 10 § VSL). Miljötillägg är motiverat med att avgaskraven skiljer mellan diesel- och bensinfordon. Dieseldrivna fordon har bl.a. högre utsläpp av kväveoxider än bensindrivna fordon. Bränslefaktorn motiveras av att dieselolja är lägre beskattad än bensin.
Summan av grundbeloppet och uträknat koldioxidbelopp multipliceras med en bränslefaktor om 2,55. Ett miljötillägg tillkommer med 500 kr för bilar som blivit skattepliktiga för första gången före den 1 januari 2008 och för bilar som blivit skattepliktiga för första gången därefter är miljötillägget 250 kr (2 kap. 10 § VSL). Miljötillägg är motiverat med att avgaskraven skiljer mellan diesel- och bensinfordon. Dieseldrivna fordon har bl.a. högre utsläpp av kväveoxider än bensindrivna fordon. Bränslefaktorn motiveras av att dieselolja är lägre beskattad än bensin.
Exempel
För dieseldriven personbil av fordonsår (här blir det riktigt bra eftersom alla husbilar som registreras för första gången efter 01012011 naturligtvis är skattepliktiga först efter 2008.Min kommentar) som har koldioxidutsläpp med 252 gram per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Grundbelopp 360 kr +
Koldioxidkomponent (252 - 120) x 20 kr 2 640kr
Summa 3 000kr
Summan multipliceras med en bränslefaktor om 2,55 = 7 650kr
Miljötillägg 250 kr
Fordonsskatten för ett skatteår 7 900kr (för en importerad (äldre) husbil med automatlåda kan skatten enligt dessa formlar aldrig bli mer än 8 614 kronor och även denna summa borde ha sänkts liksom den för min bil).Koldioxidkomponent (252 - 120) x 20 kr 2 640kr
Summa 3 000kr
Summan multipliceras med en bränslefaktor om 2,55 = 7 650kr
Miljötillägg 250 kr
Skatten på min nuvarande pärla har sänkts från detta belopp till 7 379 kronor. För mycket ändå om man jämför med den viktbaserade skatten. Jag väntar fortfarande på svar från EU dit jag har lämnat in en formell klagan för över ett år sedan. Denna skatteberäkning är inget annat än en straffskatt på äldre importerade husbilar för vilka det inte finns uppgift om CO2-utsläpp från tillverkaren. Det värsta exemplet är nog att det kan skilja 10 000 kronor eller tom mer på bilar som är 30 år eller äldre då den ena som registrerades någon dag före det aktuella datumet är skattebefriat medan den andra som registreras efter kan få betala ovannämnda summa!
Jaha, det blev en hel roman. Är det någon som fortfarande undrar så maila gärna.
[/FONT][/FONT]