• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Lifepo4

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
y4mmEz6ld5NApmTR1B3YcPPVmoRqAt3E8J_TOmzQsGHqDSHYiyd4ZarvPb3LcDCjvYlRdBmGpbgHJSB1w2KliKiQAUUwpXc4VlEhkLQd2ASCKmDZ55y0q8PrqmUZ6DoZSo0DjekI0qBie-0UFfagECnG6DMZ_DCI_cbroGSSrrPy0uphls1hQGEPK-tQvffUgLxmAlT38Q36L2UCGPDKoRIPQ


Jag ska koppla in lithium batterier som inte ska laddas via generator så jag undra om det markerade område behövs längre
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Lite knepigt att förstå vad du menar?!
Du kan inte ta bort markerat område, där är ju litiumbatteriet B2. Om du inte vill ladda från generatorn så ska ingående kablar från generatorn tas bort, det är troligen de som är kopplade till -B på lådan där säkringarna sitter
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Verkar vara en bra laddare för litium.
Finns två sätt att koppla in på, båda med sina för- och nackdelar.

1. Sätt den före -B på kablarna från generatorn.
+husbilens strömpanel visar rätt laddning på B1/startbatteriet

2. Koppla bort kabeln från -B och koppla kabeln från generatorn via laddaren direkt till B2
+inga laddningsförluster när strömmen går direkt
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jorda ordentligt, till bilplåten, mellan batterierna, eller både och.
Du kan även koppla minus från startbatteriet till laddaren, är inte inritat på bilden.
Startbatteriet brukar kallas B1 och husbilsbatteriet B2, beteckningarna är omflyttade?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ser bra ut!
Dock ett fel:
BMV712, shunten måste sitta närmast batteriet, före jordningen
Och en tveksamhet:
Säkringarna verkar lite små, kanske bättre att sätta in 100A så de inte bränns av misstag.

Finns nog andra här på forumet som har bättre koll ???
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du har noenlunde kvadrat på kablene og ingen aktiv strømbegrenser i BMS på LFP batteriet så vil sikringene ryke når du starter motoren og bobatteriet ikke er fullt. 100A er en bedre løsning som vil holde i de fleste husbiler, selv om hvis jeg hadde kablet om på min Flair så ville jeg trengt 150A sikring på kablingen mellom bil og bo. Selv orginalkablingen via EBL ga over 80A ladning.
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
Nu är allt inkopplad ska bara justera allt, problem med manöverdisplayen inte går att sätta på ?? finns ström fram till centralen och truma displayen lyser ………. men går inte start manöverdisplayen
 
Toppen