• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt dieselvärme i trumans luftslangar

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Inledning och bakgrund.

Nu skall jag installera en luftvärmare, diesel, kopplat till de luftslangar som redan finns i bilen.

Husbilen är en Hymer 644 helintegrerad, årsmodell 2000. Bilen har en kombinerad Truma gasolpanna för varmluft och varmvatten. Avsikten är att bara använda Truman till varmvatten.

Efter att ha funderat och planerat i ett par månader så kör jag nu igång. Monteringen gör jag i huvudsak själv, förutom att företaget Tyrilux i Göteborg skall göra inkopplingen av dieselanslutningen samt provköra värmaren.


Det som under projektets gång styrt mina val är baserat på inhämtning av information ifrån olika forum, tillverkares broschyrer och samtal med försäljare och montörer.


Trots eller pga att det inte är så vanligt med husbilsmontage av diesel-luft-värmare så har det varit svårt att få fram fakta. Tex så har Eberspächer, enligt svensk broschyr, en serie värmare som kallas ”camper”. Det tog mig en vecka att få fram tillräckliga fakta om VAD camperserien är! Inte ens Generalagenten i Sverige kunde svara utan fick i sin tur kontakta tillverkaren i Tyskland.

Specifikationerna på campervärmarna tilltalade mig så när jag en vecka senare skulle beställa en sådan visade det sig att de inte tas hem till Sverige, och att reservdelar inte heller skulle lagerföras…..

Jag kan konstatera att Generalagenterna för både Eberspächer och Webasto har en ”sval” inställning till privatkunder. Redan i växeln hänvisas man bestämt till återförsäljare.

Dessa återförsäljare/montörer är av varierande kvalitet, mycket varierande….
Vissa kan sin sak men vissa har inte en susning. Att då bli hänvisad till dessa upplevde åtminstone jag som frustrerande. Av de 20-talet återförsäljare jag varit i kontakt med är det kanske 5 som ingav förtroende.
Senare, under projektets gång, bestämde jag mig för att göra det mesta själv.

Majoriteten av säljare/montörer har rekommenderat Eberspächer när det gäller små värmare. Dock är Webasto och Eberpächer ganska likvärdiga. Det som talar för Eberspächer lär vara att reservdelar går att byta ut utan att behöva byta ut en hel modul (detta enligt ett flertal återförsäljare)


Nästa steg var att välja effekt. Det finns effekter ifrån 2200 w och uppåt. Enligt samma princip som ovan så baserade jag mitt val på rekommendationer av ”initierat” folk bland återförsäljare. Värmaren lär må bättre av att gå på hög effekt under längre tid. Därav följer att en överdimensionerad värmare sotar mer vid lågeffektsdrift.


Mitt val föll på Eberspächer modell Airtronic D2. Denna värmare har fyra effektlägen på 850w till 2200 watt. Eftersom vi inte använder husbilen under de kalla vintermånaderna så bör 2200 watt vara tillräckligt.




Jag återkommer allt eftersom…..


Mvh projektledaren…..
 

Bilagor

  • 01_Montering Eberspächer.jpg
    01_Montering Eberspächer.jpg
    1,2 MB · Visningar: 215
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Tydligen har både Webasto och Eberspächer samma typ av pump och plastledning.
Utan att veta misstänker jag att man kanske kan få en bränslematning som får en annan karakteristik på grund av att gummiledningen är mera "elastisk".
Men det kanske man märker efter uppstarten?
(Jag skulle nog hellre följd exemplet där matarledningen har lagts inuti en gummislang.)
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Jag tror att du har helt rätt Decker att matarledningen inte får expandera
då pumpen doserar exakt rätt mängd bränsle direkt till brännaren.
Detta är vad jag tror,rätta mig om jag har fel.
Arne
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Helt riktigt
Matarledningen är anpassad både vad gäller dimension men också flexibilitet för att passa mot pumpens väldigt begränsade slagvolym.
En sådan där slagvolymspump (tickandet) är mycket känsligare än en "vanlig" som snurrar.
Tar man en för grov slang, eller en som flexar för mycket, så kan man få problem med bränslematningen särskilt vid längre ledningar eller stor stighöjd.

Då vi i militära fordon har lite andra krav på tex brand och nöttålighet så tar vi ofta en grövre slang (med tjockt gummi och stålkord) och i denna stoppar man en mindre slang för att få rätt innerdiameter (precis som någon nämnde tidigare i tråden)

Några bullerproblem från pumpen upplever vi av andra anledningar inte i dessa fordon :D
 
Senast ändrad:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej.

Nu har jag lagt matningsslangen i en ljudisolerande gummislang.

Denna del av projektet blev att införskaffa en 5 m bränsleslang. OK i Kungsbacka säljer fortfarande delar till bilar och inte BARA mat och godis som de andra bolagen. Alltså köpte jag bränsleslang som metervara. Innermått 8 mm och yttermått på 17 mm. Det ger en väggtjocklek på drygt 4 mm. Dessutom en 10 cm grov bränsleslang.


Med husbilen uppe på liften demonterade jag matningsslangen. Därefter trädde jag en "elektrikerfjäder" igenom gummislangen. Lite halvbökigt att sedan få igenom matningsslangen men det gick...


För att minimera risken av att vatten stänker upp och tränger in i gummislangen monterade jag ett 10 cm:s skarvstycke. Det täcker utgången på matningspumpen och den ljudisolerande gummislangen. (se bif bild)


När detta var klart monterade jag tillbaka slangen. Den följer bromsledningen bakåt på bilens vänstra sida. Den isolerande gummislangen går hela vägen från doseringspumpen till värmaren. Gummislangen både ljudisolerar OCH skyddar mot nötning.


Resultat?

Helt klart är att det mesta av det irriterande tickande har försvunnit. Den tunna originalslangen är otvivelaktigt upphov till en stoooor del av tickandet.

För att åskådliggöra skillnaden före resp efter ljudisoleringen kan jag göra följande jämförelse:

I närheten av den plats husbilen är parkerad finns en mindre bäck. I samband med snösmältningen forsade det ljudligt om bäcken. Före montering av ljudisoleringen hördes tickandet tydligt då man stod utanför husbilen.
Efter monteringen kunde man inte längre höra tickandet.

So far so good. Inne i husbilen hörs tickandet fortfarande. Inte på långa vägar så mycket som förut men det hörs.

Har man lite musik på eller om man sitter och pratar så tänker man inte på tickandet.

Nästa steg blir att bygga ett litet ljudisolerande "hus" över själva pumpen.


Reflektion:
Angående tidigare trådinlägg så kan jag konstatera att original matningsslang är av ett hårt plastmaterial som visserligen är böjligt men inte flexibelt i själva innerröret. Därför tror jag att den enda framkomliga vägen är att behålla originalslangen men att ljudisolera den utifrån. Innerdiametern på matningsslangen är bara någon mm. Kvaliteten på slangen är som en tryckslang för luftdämpare.


Sammanfattning av dagsläget:
Det känns nu riktigt tillfredsställande att kunna köra värmen på diesel och att inte behöva snåla på värmen för att inte gasolen skall ta slut....


Vill även önska alla en riktigt GLAD PÅSK /Roy
 

Bilagor

  • 23_Montering Eberspächer.jpg
    23_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 79
  • 24_Montering Eberspächer.jpg
    24_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 75
  • 25_Montering Eberspächer.jpg
    25_Montering Eberspächer.jpg
    1,3 MB · Visningar: 77
  • 26_Montering Eberspächer.jpg
    26_Montering Eberspächer.jpg
    1,3 MB · Visningar: 88

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

En liten fundering!
Såg att du fäst den omgivande gummislangen i samma fästen som bromsröret. Det kanske vore bättre att göra infästningen via ett mera eftergivligt material, typ den grå skummisolering som används av rörläggare.
Om gummislangen fästs vid chassiet med skummisoleringen runt gummislangen så borde tickande försvinna ännu mer.
Det jag tänker mig är en bit av rörisolering runt gummislangen där fästpunkten mot chassiet sitter. Man kan ju fästa paketet med buntband vid bromsrörets infästning. Gummislang är ju ganska hård och rörelseljud fortplantas lätt i hårt material. Tror inte att det blir problem med fukt. Rörisoleringen är ju till för att bland annat skydda mot kondens.

Som sagt. En liten fundering i största allmänhet.

EssoJ
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej!
Inte en susning om att en isolering av bränsleslangen kunde ha sådan effekt på ljudnivån från pumpen.
Då låter det som att en inbyggnad av pumpen i en låda är onödigt arbete.
Det här borde förmedlas till alla båtägare som har Eberspächer och Webasto monterade.
En annan sak. När jag hade båt med diesel och körde slut på diesel i tanken var det ett himla luftande av filter och lossa spridarna för att få igång motorn igen.
Gäller inte detta i en modern husbilsmotor (Fiat). Onödigt att vara nervös för att köra slut på dieseln i så fall. En reservdunk skall med i garaget.

Mvh
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Visst kan det vara bra att ha lite diesel i reserv, ifall att.
Men att köra slut på diesel i en motor med katalystor kan innebära skador på katalysatorn, så påfyllning med reservbränsle bör nog ske innan tanken är tom.:rolleyes:

Att lufta filter och spridare sker på modernare dieslar genom att "köra startmotorn".
(men vid filterbyte är det lämpligt att fylla det nya filtret med diesel innan montering för att slippa mala på allt för länge. Och dessutom max tio sekunder åt gången)
 
Senast redigerad av en moderator:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej!

Väldigt snygg montering, men jag vill minnas att det stod i monteringsanvisning för båtmontering att det inte är tillåtet att ta förbränningsluften från samma utrymme som uppvärmningsluften. Jag föreslår att Du tar förbränningsluften genom en bordsgenomföring i ytterväggen. Finns på båtfirmor bl a. Hjertmans.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

En liten fundering!
Såg att du fäst den omgivande gummislangen i samma fästen som bromsröret. Det kanske vore bättre att göra infästningen via ett mera eftergivligt material, typ den grå skummisolering som används av rörläggare.
Om gummislangen fästs vid chassiet med skummisoleringen runt gummislangen så borde tickande försvinna ännu mer.
Det jag tänker mig är en bit av rörisolering runt gummislangen där fästpunkten mot chassiet sitter. Man kan ju fästa paketet med buntband vid bromsrörets infästning. Gummislang är ju ganska hård och rörelseljud fortplantas lätt i hårt material. Tror inte att det blir problem med fukt. Rörisoleringen är ju till för att bland annat skydda mot kondens.

Som sagt. En liten fundering i största allmänhet.


Hej EssoJ.


Ytterligare mjuk ljudisolering är nog ingen dum idé.

Jag har även konstaterat att tickandet är som starkast nära doseringspumpen. Det avtar med avståndet. Inne i garaget där värmaren sitter monterad är tickandet obetydligt.
DET är ju bra eftersom sängen är ovanpå garaget....


Vid lämpligt tillfälle skall jag komplettera de första metrarna med mjuk isolering mot karossen.


Bra tänkt -Tack /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej!

Väldigt snygg montering, men jag vill minnas att det stod i monteringsanvisning för båtmontering att det inte är tillåtet att ta förbränningsluften från samma utrymme som uppvärmningsluften. Jag föreslår att Du tar förbränningsluften genom en bordsgenomföring i ytterväggen. Finns på båtfirmor bl a. Hjertmans.



Hej Elof.


Tack, det blir rätt OK.

Du har helt rätt i att förbränningsluften inte får tas från samma utrymme som uppvärmningsluften.

Dessutom måste man se till att intaget för förbränningsluften inte monteras i närheten av avgasutsläppet. Detta för att inte avgaserna skall sugas in till förbränningen igen. Antar att det finns risk för ofullständig förbränning då.

Mvh /Roy
 

Bilagor

  • 27_Montering Eberspächer.jpg
    27_Montering Eberspächer.jpg
    1 MB · Visningar: 66
  • 28_Montering Eberspächer.jpg
    28_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 61

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej igen.

Nu har jag kommit en bit längre. Det mesta är på plats och intrimning av anläggningen pågår.


Fläkten i en dieselvärmare är betydligt svagare än den i Truman. Det finns risk för att dieselvärmaren skall bli överhettad med driftstörning som följd. Därför har jag valt att demontera reglerluckan i samtliga luftutsläpp i bodelen för att på så sätt ge så "fri passage" som möjligt.


För att ytterligare förbättra cirkulationen har jag satt en luftventil (typ Truma) mellan bodelen och garaget.


Däremot har jag stängt båda utsläppen i garaget. Värmaren utvecklar så mycket värme i sig själv att luftutsläpp inte behövs.
 

Bilagor

  • 29_Montering Eberspächer.jpg
    29_Montering Eberspächer.jpg
    1,2 MB · Visningar: 88
  • 30_Montering Eberspächer.jpg
    30_Montering Eberspächer.jpg
    686,9 KB · Visningar: 76
  • 31_Montering Eberspächer.jpg
    31_Montering Eberspächer.jpg
    715,1 KB · Visningar: 73
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Kul att det börjar fungera, själv provkörde jag min värmare igår visseligen med löst batteri och diesel tog jag från reservdunken. Det fungerade bra, men precis som du säger så är fläkten inte lika stark som i truman.
Vilket innebär att värmen inte kommer fram i alla utblås, jag har funderingar på att sätta en datorfläkt på vägen och på sätt få lite mer fart i luften, men först måste allt sättas fast och trimmas in för se hur det fungerar.

/ Tommy L
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Tommy.
Jag tror inte att en datorfläkt är ett bra val.
Datorfläkten orkar inte blåsa när det blir mottryck och så tål den inte den värmen som det blir.
Vad du behöver är en radialfläkt som är anpassad för ändamålet.
Arne.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Kul att det börjar fungera, själv provkörde jag min värmare igår visseligen med löst batteri och diesel tog jag från reservdunken. Det fungerade bra, men precis som du säger så är fläkten inte lika stark som i truman.
Vilket innebär att värmen inte kommer fram i alla utblås, jag har funderingar på att sätta en datorfläkt på vägen och på sätt få lite mer fart i luften, men först måste allt sättas fast och trimmas in för se hur det fungerar.

/ Tommy L


Hej Tommy.

Jaa, det känns bra att värmaren nu är i drift.

Det jag märkt är att Eberspächern inte ger lika mycket luft som Truman.
MEN om luften kan passera något-så-när lätt så blir det inte någon driftsstörning. Det viktigaste är att själva värmarkroppen inte blir överhettad. I mitt projekt verkar det inte göra något att det inte "blåser" lika mycket som i Truman. Det blir varmt ändå. Jag uppfattar att den luft som kommer är ordentligt varm.

Att tänka på också är att dieselvärmarens fläkthastighet är proportionell mot temperaturen på värmarkroppen inne i värmaren. Fläkthastigheten tycks "släpa efter" en aning i förhållande till vald effekt. Alltså: när värmaren gått med full effekt en stund då kommer så att säga "fläkten ikapp" hastighetsmässigt.


Hur länge körde du värmaren?

Drog du upp termostaten ordentligt?
Åtminstone 5-10 grader över rumstemperatur. Det krävs OM värmaren skall gå upp i "powerläge", bli varm och öka fläkthastigheten.

Jag har 7 st helt öppna trumaventiler, det blåser inte så värst mycket ifrån dem, men det blir varmt ändå.

Luften som kommer ur ventilerna är, vid full effekt, riktigt varm.

Dessutom är alla slangarna runt om i bilen också rätt varma. Detta hjälper till att få en "goo" ombonad värme i husbilen.

Mvh /Roy, en rätt nöjd "projektledare"
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Vill tacka dig det pedagogiska upplägget med fina bilder och bra texter. Det är alltid roligt att få lära sig lite mer om saker man inte har någon större kunskap om.
MVH
Peter
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.



Hej Tommy.

Jaa, det känns bra att värmaren nu är i drift.

Det jag märkt är att Eberspächern inte ger lika mycket luft som Truman.
MEN om luften kan passera något-så-när lätt så blir det inte någon driftsstörning. Det viktigaste är att själva värmarkroppen inte blir överhettad. I mitt projekt verkar det inte göra något att det inte "blåser" lika mycket som i Truman. Det blir varmt ändå. Jag uppfattar att den luft som kommer är ordentligt varm.

Att tänka på också är att dieselvärmarens fläkthastighet är proportionell mot temperaturen på värmarkroppen inne i värmaren. Fläkthastigheten tycks "släpa efter" en aning i förhållande till vald effekt. Alltså: när värmaren gått med full effekt en stund då kommer så att säga "fläkten ikapp" hastighetsmässigt.


Hur länge körde du värmaren?

Drog du upp termostaten ordentligt?
Åtminstone 5-10 grader över rumstemperatur. Det krävs OM värmaren skall gå upp i "powerläge", bli varm och öka fläkthastigheten.

Jag har 7 st helt öppna trumaventiler, det blåser inte så värst mycket ifrån dem, men det blir varmt ändå.

Luften som kommer ur ventilerna är, vid full effekt, riktigt varm.

Dessutom är alla slangarna runt om i bilen också rätt varma. Detta hjälper till att få en "goo" ombonad värme i husbilen.

Mvh /Roy, en rätt nöjd "projektledare"

Hej Roy!

Jag provkörde värmaren för att se att allt fungerade som det skulle, det blev nog bara ca 10min. Jag ska forhoppningsvis göra en lång provkörning i helgen, då kommer det att visa sig om det blir ordentligt varm i bilen.
Jag tror att jag har 6 st utblås + några "smala slangar med hål i" vid fönster och i alkov.

Jag har tyvärr en äldre modell av Eberspächer (D1L) så tyvärr har den bara 1 efftektläge, men den kostade bara några hundralappar och installationen fungerar perfekt även om denna värmare ger upp och då blir det en D2:a.

Jag har tittat lite på Trumas Multivent fläkt för att få lite mer fart på luften, men jag ska vänta till jag kört lite längre test innan jag gör något mer.

/ Tommy L
 
Senast redigerad av en moderator:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej Roy!

Jag provkörde värmaren för att se att allt fungerade som det skulle, det blev nog bara ca 10min. Jag ska forhoppningsvis göra en lång provkörning i helgen, då kommer det att visa sig om det blir ordentligt varm i bilen.
Jag tror att jag har 6 st utblås + några "smala slangar med hål i" vid fönster och i alkov.

Jag har tyvärr en äldre modell av Eberspächer (D1L) så tyvärr har den bara 1 efftektläge, men den kostade bara några hundralappar och installationen fungerar perfekt även om denna värmare ger upp och då blir det en D2:a.

Jag har tittat lite på Trumas Multivent fläkt för att få lite mer fart på luften, men jag ska vänta till jag kört lite längre test innan jag gör något mer.

/ Tommy L

Hej Tommy.

Angående att du bygger in värmaren i en box under bilen:
I garaget där min värmare är placerad har jag stängt samtliga luftutsläpp. Värmaren utvecklar så mycket värme ifrån värmarkropp och slangar att garaget nog är den varmaste delen i husbilen. En inbyggd värmare kan nog bli rätt varm. Frågan är om du på något sätt kan överföra denna spillvärme till bodelen?

"bara en tanke" /Roy
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej Roy!

Tanken har slagit mig ett antal gånger, men det är redan nu svårt att få den tyst nog, skulle man sedan öppna upp ännu mer in emot bilen så blir det nog lite för mycket ljud i bilen tyvärr. Så det får nog bli spillvärme under bilen.

/ Tommy L
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej igen.

Nu har jag kommit såpass långt i projektet att det kan vara på sin plats med tankar och reflektioner om projektet:

Dieselvärmaren är nu utprovad några dagar och under olika omständigheter.


Jag hade tänkt mig följande presentation av utvärderingen.


1. Uppvärmning av tom husbil.
2. Komplementvärme vid färd.
3. Parkeringsvärme.
4. Värme vid boende i husbilen.


Jag inleder med punkterna 1 och 2. (Återkommer lite senare med punkterna 3 och 4)



Allmänna förutsättningar:
Husbilen är en Hymer B 644 (årsm. 2000). Den har en helintegrerad kaross, och är 6,8 meter.
Värmaren är en Eberspächer Airtop D2. Maxeffekten är på 2200 watt. I styrenheten till värmaren sitter en termostat. Aktuell temperatur visas i termostatens display.

1. Uppvärmning av den tomma husbilen då den är nedkyld till -10 grader.
Förutsättning: Husbilen var vid tillfället iklädd termomattor på framrutorna. De var monterade inifrån. En tidig morgon, då det har varit drygt 10 grader kallt på natten, startade jag Eberspächern. Termostaten ställdes in på 25 grader och bilen lämnades med enbart dieselvärmaren igång.

Resultat: Efter 4 tim kontrollerade jag temperaturen. Displayen visade på 11 grader. Det tog ytterligare ca 2 tim att få upp temperaturen till 20 grader.

Reflektion: När hela fordonet är ordentligt nedkylt så tar det tid att få upp värmen. Värmaren är trots allt bara på 2200 watt. Dvs att om man skall åka iväg med bilen så får man starta värmaren i god tid.



2. Värmaren använd vid färd tillsammans med Fiats kupévärme, temperatur ca 5 minusgrader.
Förutsättning: Körning i landsvägsfart med dieselvärmaren inställd på 22 grader och Fiats kupévärme på max.

Resultat: Det blir helt klart ett bättre inomhusklimat då Eberspächern är igång vid färd. Man märker inte så mycket fram men längre bak är det stor skillnad. Att använda dieselvärmaren under färd gör att bakre passagerare inte behöver frysa. När man stannar husbilen så sprids den goa värmen och investeringen känns väl värd.

Reflektion: Jag vet sedan tidigare att Fiats kupévärmare inte räcker till när temperaturen sjunker en bit under noll. Det blir då någorlunda varmt där framme men om man stannar för att fika så är det kyligt i dinetten, och kallare ju längre bak i bilen man går.


So far so good /Roy
 
Toppen