• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Crafter, transporthusbil

F

F.d. 53814

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Här finns några varianter "voltmätare" - Tradera.com
Jag har en digital variant som satt i husvagnen. Den drar ju lite ström själv så jag hade min kopplad över en liten brytare.
Köpte min på eBay från Kina för någon tia inkl frakt. Har kollat den mot min "fina"multimeter och den är OK.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Solpanel på taket kanske inte vore så dumt ändå.
En panel på t ex 150W borde räcka för förbrukningen när det är soligt och fint, men troligen också vara tillräckligt för utmärkt underhållsladdning när det är som sämst väder för solcellerna.

Jag var på Postens HK häromdagen, och de har en anläggning på taket, med stor display i foajén (skrytanläggning m a o ;-)). Den visade att det gav 15% ungefär den rätt muliga dagen. Inte så bra, men 15% av 150W under kanske 1/3 av dygnet är inte heller jättelite.

Jag tror det får bli EN panel alltså, men den hamnar väl fast monterad på taket, och då kan den lika gärna vara ganska stor.

Finns det kvalificerade åsikter och erfarenheter av paneler och regulatorer här på forumet kanske??

Finns rätt många annonser på Blocket, och jag har tidigare även sett några webbutiker.
Har förstått att det troligen ska till en CTEK dual också. Har ju en stor CTEKladdare som går på enfas sen tidigare. Antar att den kan sitta ansluten på samma "sida" som generatorn, och så sätter man solpanelen på den andra anslutningen.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Har nu beställt en 4 m Fiamma F65S.
Kommer om en vecka.

Tanken är att under dagen få iväg en beställning på solpanel och regulator. Ser ut att bli en 100W pga att den är lite smalare än de som är på högre effekt. Blir troligen en Stecaregulator. Den maxar 10A, vilket är nån % för lite om jag skulle komma att komplettera med 100W, men jag antar att det betyder att den reglerar ned till max 10A, istället för att det går igenom 10,36A. Det kan jag leva med, eftersom det troligen knappt händer att man har maxeffekt i praktiken, så jag kommer inte att förlora några Wh direkt.

Ska nu också försöka hinna göra lite saker med inredningen före v27, men det kommer att bli tight. Det är dock inte helt nödvändigt för att det ska funka. Sambon efterlyser dock organiserat förvaringsutrymme. Sen vore det fint med lite klädsel på väggarna. Jag har materialet, men det är ont om tid nu pga jobbet.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Äntligen!
Jag har haft ett sjå med beställningen från Tyskland.
Det kom ett snabbt svar med en kort fråga, sen hände ingenting trots upprepade e-mail. Ett telefonsamtal där jag slussades till en som kunde engelska skulle reda ut allt, men inget hände. Ett samtal till, där det slutade med att jag pratade tyska, vilket förvånade mig en hel del. Det var säkert 15 år sen jag sa fem tyska ord efter varann. Samtalet varade 10 min, så det hann bli ganska många ord. Minnet kan ibland förvåna positivt. Det är sisådär 37 år sen min senaste tyskalektion...

Dock hände ändå ingenting...

Nåväl, jag övergick till att e-mailväxla på tyska med hjälp av googleöversättning, och det var tydligen rätt medicin. Nu har jag fått offert/faktura och jag bytte från Steca PR1010 till PR1515 och kan då komplettera i framtiden med en panel om jag vill.
EUR260 exkl moms men inkl frakt.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Fick dit markis och solpanel efter lite pysslande.

Inser att jag inte behöver laddningsregulatorn som jag valde efter en del funderande... Jag köper ju ändå en CTEK DUAL för att kunna ha allt kopplat med automatik mellan de olika strömkällorna, och Dualen innehåller regulator för panelen...
Den som behöver en tysk kvalitetsregulator, STECA PR1515, kan höra av sig... Det är ju inbyggd LCD-skärm med diverse info om status på batteri och laddning.
Har även två genomföringar för kablar genom tak. Jag hade fått två, men hittade ett bra sätt att dra in kablarna i kanten av takluckan.
 

Bilagor

  • 20160703_152009.jpg
    20160703_152009.jpg
    618,1 KB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Nu har jag kopplat allt. Efter att jag kliat mig en del i huvet, så kom jag på att det kunde vara klokt att koppla bort skiljereläet som jag hade sen tidigare.
Och med det borta så ökar snabbt spänningen på batterierna trots att solen är nedgående, och bilen står mer eller mindre i skuggan.

Istället för den tjusiga displayen som fanns på Steca PR1515, så kommer jag troligen att montera en liten voltmeterdisplay som jag fick tips om längre upp i tråden. Jag har den liggande, så det är bara att bestämma var den ska sitta så kan jag kolla spänningen när det känns viktigt. Troligen kommer det att ge den information som behövs. CTEK M300-laddaren ger ju när den är ansluten en slags bild och diagnos över batteristatusen. Nu är den ansluten på batteribanksidan. Den är lätt att flytta över så att den sitter på startbatterisidan, och då laddar den ju ändå bodelsbatterierna, men med startbatteriet som prio.

Min spontana bedömning är att vi framöver verkar vara ganska självförsörjande på den lilla el vi förbrukar i kylskåp, lyse och småapparater. Vi har ju inte dammsugare med mig om man säger så...
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Efter en vecka med långa och korta dagspass, kan jag konstatera att lösningen med 100W panel täcker behovet med viss marginal. Batteribanken är ständigt välladdad. Kylskåpet är ställt på rätt låg temperatur, jag laddar mobiler och dator och lyset är förstås på, men det är ju ingen oerhörd förbrukning.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Tackar, jag ska ta några inredningsbilder igen, snart. Jag har ju fixat väggarna, och kanske nåt annat. Jag håller på med ett litet överskåp som ska sitta över köksbänken. Blir det bara tillräckligt stadigt så tror jag det kan bli bra. Jag försöker ju bygga lätt samtidigt som kraven är rätt höga i och med att man åker omkring och ibland kör i gupp. Jag saknar lite plywoodbitar och ska nu snart iväg på lite jobbresa med bilen, så då ligger det hela nere.

Samtidigt är jag ju nöjd, det funkar bra att bo i bilen, och det lastutrymme är stort nog för att man ska kunna få överlast, om man lastar verktyg och liknande som jag brukar göra. Inredningen väger en del, men begränsningen är förstås att den här typen av bil trots sin volym tillåter väldigt lite last innan den når 3 500. under tidigare resa har jag kört över nån våg, och då i alla fall konstaterat att med gott om packning och två personer, så var det 250 kg kvar att lasta. Jag tror att med verktygsvagnar och lite material så landar man på ganska precis 3 500 kg för det mesta. När jag vägde hade jag ingen verktygsvagn, men ändå diverse annat som gav en del vikt.

Jag har ju i och med markisen i någon mån röjt lite av stealth-camper-egenskaperna, men jag är nästan sugen på att inte sätta några fönster i bilen . Takluckan och öppningen fram till förarutrymmet gör att man har ganska bra ljus. Blir det fönster så blir det ett originalfönster omedelbart bakom hytten. Då har man lite utsikt, men det ser ut som en skåpbil med dubbelhytt. Fönster i bakre delen saknar vi ändå inte. Fönster adderar dock till vikten och gör bilen kallare, så det kommer inte så högt på priolistan.

Numera finns långgodslucka i mellanväggen under sängens framkant, det är värdefullt så man slipper lägga långa grejer uppe i sängen och framåt i bodelen. När man inte har behov av att lägga igenom långgods, eller varenda kubikdecimeter av lastutrymmmet så står det en liten byrå med lådorna precis i luckan, så att det finns tre lådor i mellanväggen ganska mitt i bilen. Det går att sätta en till utdragslåda genom den väggen, med upphängning i själva sängen. Den inkräktar då ännu mindre på lastutrymmet men får även plats ovanför byrån.

Nåja, bilder kommer, när köksskåpet börjar bli klart och det är nystädat i bilen igen. Och efter de närmaste jobbresorna...
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

En liten bild blir det ändå. Eller två...

Luckorna är tunna väggplattor fr Ikea, Lysekil. Högblanka och vändbara, vit/gröna på resp sida.
 

Bilagor

  • 20160807_140054.jpg
    20160807_140054.jpg
    523,4 KB · Visningar: 76
  • 20160807_143126.jpg
    20160807_143126.jpg
    1,6 MB · Visningar: 33
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Dubbelpost...
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Står själv i begrepp att göra luckor till min bil. Vilka plattor använde du och hur fick du fast gångjärnen snyggt o har fådu nån typ av lås på luckorna ?
Aha, ser nu att det är skjutluckor :)
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Japp, skjutluckor i egentillverkade lister. Tunna luckor, kanske 3 mm. Kommer att få fingerhål för manövrering och även för låsning.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Jag måste få återkomma om detta, när jag är tillbaka från resa. Men de är inte så stora i och med att jag valt att ha en högre köksbänk än vad man oftast har.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Vill minnas att mina är ca 350 djupa o 350 höga. Men jag har ju aningen mer plats just uppe i taket då mitt skåp har raka väggar hela vägen upp. (takhöjd ca 180cm)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Vill minnas att mina är ca 350 djupa o 350 höga. Men jag har ju aningen mer plats just uppe i taket då mitt skåp har raka väggar hela vägen upp. (takhöjd ca 180cm)
Nästan som mina beräknade mått :)
mina blir antagligen 30 höga och 35 djupa
Är rädd att man skall slå huvudet i dom då man reser sig från sängen så ett dim inte sticker ut för mycket
Kanske minskar till 30 djupa också ???
Min takhöjd är också 180 men har ju höjda bäddar
Måste ta beslutet eftersom det är nästa moment
 
Senast ändrad:
Toppen