• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Crafter, transporthusbil

F

F.d. 27855

Guest
Hej,
Jag är ny på forumet. Har nyss köpt en Crafter som ska bli lite husbil, men ha ett stort bagage under sängen för att kunna fungera som transportbil även framöver.

Nåja, eftersom jag tänkt ha både lyse och kylskåp så räknar jag med att batteribank är nödvändigt. Bilen har bara startbatteri från början. Därmed är batteriplatsen i motorrummet tom, men jag har inte bestämt mig för att utnyttja den, eller om jag ska ha ett eller flera batterier under passagerarsätena i fram istället.

Min fråga gäller dock batterierna i sig. Har läst flera trådar om AGM eller SMF/fritidsbatterier och tycker väl att rekommendationen går mot fritidsbatterier och att AGM inte behöver vara nödvändigt eller ens bäst alla gånger.
Min fråga gäller dock storleken.
Startbatteriet är på 110 Ah. Kan jag kombinera detta med t ex två 75 Ah och få bra laddning från generatorn? Jag tänkte sätta skiljerelä mellan start och bodelsbatterier och sen sätta bodelslasterna på den nya batterierna förstås.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Batteribank

Köp ett Schaudt Elektroblock på eBay så har du gjort det enkelt för dig.
Inte optimalt men smidigt.
Alternativet är ctek-laddare, en D250S Dual och en vanlig laddare samt ev en Smartpass.
Då får du optimal laddning av generator och solceller.
AGM-batterier skulle jag välja, nu har jag GEL och det är bara dyrt :)
2 x "så stort du får plats med" plus startbatteriet blir lagom.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Batteribank

Tack för svar. Ett Schaudt EB, vet jag inte vad jag ska ha till? (Jag vet inte vad det är.)
Jag har ju generator på bilen, och jag har CTEK av stor o liten modell... Solceller ligger nog en bit in i framtiden.
Men inledningsvis ska det skaffas ett/två förbrukningsbatterier - och frågan var om det är viktigt att batterierna har samma kapacitet för att alla ska bli fulladdade vid körning? (CTEKen kan man ju ansluta om jag behöver ladda eller förbruka 12V i ett läge när jag har tillgång till 230V.)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteribank

CTEC Dual fungerer som flere saker, skillerele - boosterlader 20A - solarlader. Og du har fra før en vanlig Ctec laddare - fint!

Det en elblokk gir er en fordelingsentral og en batterilader samtidig som den inneholder et skillerele og gjerne overvåkning av batterier og vatn med er snygt display montert lett synlig. Det er fullt mulig å sette opp tilsvarende funksjonalitet med andre løsninger, men det vil gjerne koste en del mer.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Batteribank

Är alltså svaret på min fråga att jag bör köpa batterier med samma kapacitet om jag inte ska köpa diverse andra grejer först?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteribank

Ved direkte parallell kobling er lik kjemi det viktigste slik at de lades i takt. Dernest lik størrelse og alder faktorer som bedrer ladningen.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Batteribank

Då får jag börja med att ta reda på vad startbatteriet är av för typ. Vet bara att det är på 110 Ah. Jag kan ju samtidigt åtminstone göra en belastningsmätning för att kolla konditionen.

Jag tänkte att det annars var så att ett batteri har en viss spänning när det är fulladdat, oavsett kapacitet. Och har man flera parallellkopplade batterier så utjämnas spänningen mellan dem genom parallellkopplingen, varvid laddningen kan fortsätta tills samtliga batterier är fulladdade. Men... laddningsströmmen kanske är så mycket högre, än den utjämnande strömmen att det inte fungerar bra i praktiken?
 
Senast redigerad av en moderator:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Batteribank

Se till att startbatteri och bobatterier är skilda så att du inte tär på startbatteriet när du står still, är de skilda så kvittar det vilka bobatterier du har men bobatterierna bör vara av samma typ och storlek så att de laddas i/ur på samma sätt.

Antingen ett skiljerelä eller Ctek-dual som Knut säger från startbatteriet till bobatt. och en elcentral för inkommande 230 V samt en 230 V laddare för bobatt. och ev. en liten laddare för startbatteriet.

Ett EBL-block är en variant på elcentral med inbyggd laddare som sköter om all fördelning av 230/12 V, men är ganska dyrt.

Det går att bygga ett eget elsystem där man skiljer 12 V och 230 V.

Har du inte tillräckliga elkunskaper så bör du ta hjälp av någons som kan och 230 installation måste godkännas av någon med elbehörighet för det.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Batteribank

Se till att startbatteri och bobatterier är skilda så att du inte tär på startbatteriet när du står still, är de skilda så kvittar det vilka bobatterier du har men bobatterierna bör vara av samma typ och storlek så att de laddas i/ur på samma sätt.

Antingen ett skiljerelä eller Ctek-dual som Knut säger från startbatteriet till bobatt. och en elcentral för inkommande 230 V samt en 230 V laddare för bobatt. och ev. en liten laddare för startbatteriet.

Ett EBL-block är en variant på elcentral med inbyggd laddare som sköter om all fördelning av 230/12 V, men är ganska dyrt.

Det går att bygga ett eget elsystem där man skiljer 12 V och 230 V.

Har du inte tillräckliga elkunskaper så bör du ta hjälp av någons som kan och 230 installation måste godkännas av någon med elbehörighet för det.

Jo. Som jag skrev från början, så sätter jag skiljerelä mellan bodelsbatteri och startbatteri. De är ju skilda såtillvida, men kommer i huvudsak att laddas av bilens generator.
I det läget är ju start- och bodelsbatteri parallellkopplade.

Jag räknar nog med att ha 12V och 230V helt skilda i bilen - men har t ex ännu inte köpt klyskåp, så i vilken mån jag behöver ha alternativa drivspänningar till samma last är jag ännu inte klar över. Nu är det alltså en bil med övernattningsmöjligheter, lite drygt, och fortsatt möjlighet att ställa in några pallar eller verktygsvagnar, så det ska inte bli nån sommarstuga på hjul. Men jag förstår att kylskåp drar en del om man är utan 230V, även om det skulle vara ett litet kompressorskåp. Det lutar dock åt ett 12V/230V/gasol-skåp just för att jag inte ska behöva ha så omfattande elanläggning. Jag har inte tänkt köpa solceller i förstone, och då är det ju i viss mån ändå viss begränsning av hur stora batterier man kan ladda bara genom körningen. Man har ju relativt ofta tillgång till 230V, men jag har ingen lust att börja koppla upp mig vid varje sådant tillfälle, och då är ju faktiskt lösningen att förbruka mindre el, snarare än att bygga en jättestor batteribank.

Två vanliga fritidbatterier kanske kommer att bli batteribanken. När det gäller AGM, Gel och vanliga fritidsbatterier så har jag läst en annan tråd på forumet med många åsikter, men konstaterar ihop med vad som även finns att hitta på andra håll på nätet att AGM inte trumfar över vanliga (SMF) fritidsbatterier. Sen skiljer sig uppenbarligen AGM-batterier åt, liksom sMF också kan vara anpassat för olika användningar. Jag var annars från början inne på att köpa AGM.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Batteribank

Det är lite svårt att hitta elscheman för hur ett 12 volt system bör se ut på svenska sidor, här är några på engelska.

campervan 12V electrical system - Installation and wiring
Killen ovan använder ett spänningskänsligt skiljerelä precis som Biltemas.

Här lite mer med en variant på 12 volt system längst ner på sidan.
Campervan and Motorhome Electrical systems - Build a Campervan

Här en bildsökning på engelska.
https://www.google.se/search?q=wiri...v&sa=X&ei=_YFIVefwJYa4sQHgoICQCQ&ved=0CB8QsAQ

Ska du bara ha 12 volt till att börja så är de 2 övre länkarna en bra start och tänk på att alla kablar anslutna till batteriernas pluspoler bör avsäkras vid batteriet för det strömuttag eller kabeldimension som används.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Batteribank

Jag läste på fd Skyllermarks att batterierna ska laddas och belastas diagonalt, när de är parallellkopplade.

Vad avser de med det? Är de parallellkopplade så är de, eller menar de ledningsdragningsmässigt? Dvs de menar att spänningsfallet längs ledningarna blir så stort att det har betydelse? Det känns lite som att kablarna borde vara underdimensionerade för att detta ska inverka. Jag har inte räknat på det, och jag inser att strömmarna lätt blir lite höga i ett lågspänningssystem, men...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Batteribank

Diagonal laddning är överkurs och inte nödvändigt om det inte är väldigt långt mellan de 2 bobatterierna så att deras parallellkoppling skapar en spänningsförlust, har du bara en pluskabel mellan batterierna som är dimensionerad för de strömmar som skall i eller ur batterierna så märker du ingen skillnad.

Diagonal laddning, laddarens plus på batt. 1 plus och laddare minus på batt. 2 minus, då skall du i teorin få en jämnare laddning i bägge batterierna, men det gäller nog mest om parallellkopplingen mellan batterierna är undermålig på något vis så att det blir spänningsförlust mellan batterierna.

Krångla inte till det för mycket !
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteribank

Jeg vil påstå at det enkleste er å velge et kompressorkyl som går på 12V.
Ingen komplisert gasolinstallasjon og heller ingen 230V annet enn til en laddare. På den måten kan en erstatte elblokken med et snygt sikringspanel for 12V sammen med skillerele. Det som faktisk er største utfordringen er å få fulladet bobatteriet fra bilen, det blir et spenningsfall fra bilbatteri til bobatteri som fort stopper ladningen før bobatteriet er fullt. Dette kan motvirkes med en Ctec 250 Dual i stedet for skillerelet (samme styresignal som til releet), denne plasseres like ved bobatteri.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Batteribank

Diagonal laddning är överkurs och inte nödvändigt om det inte är väldigt långt mellan de 2 bobatterierna så att deras parallellkoppling skapar en spänningsförlust, har du bara en pluskabel mellan batterierna som är dimensionerad för de strömmar som skall i eller ur batterierna så märker du ingen skillnad.

Diagonal laddning, laddarens plus på batt. 1 plus och laddare minus på batt. 2 minus, då skall du i teorin få en jämnare laddning i bägge batterierna, men det gäller nog mest om parallellkopplingen mellan batterierna är undermålig på något vis så att det blir spänningsförlust mellan batterierna.

Krångla inte till det för mycket !

Bra, jag tyckte nästan det lät skrockfullt.
Men visst, med långa och dåliga kablar kan det säkert ha betydelse.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Batteribank

Jeg vil påstå at det enkleste er å velge et kompressorkyl som går på 12V.
Ingen komplisert gasolinstallasjon og heller ingen 230V annet enn til en laddare. På den måten kan en erstatte elblokken med et snygt sikringspanel for 12V sammen med skillerele. Det som faktisk er største utfordringen er å få fulladet bobatteriet fra bilen, det blir et spenningsfall fra bilbatteri til bobatteri som fort stopper ladningen før bobatteriet er fullt. Dette kan motvirkes med en Ctec 250 Dual i stedet for skillerelet (samme styresignal som til releet), denne plasseres like ved bobatteri.

Beror inte även detta på kabellängd och kabelarea?
Mitt startbatteri sitter under förarens fötter, och jag kommer att ha batteribanken i det utrymme i motorrummet som är avsett för tilläggsbatteri, eller under passagerarsätena, där det är gott om plats och nära till startbatteriet, men även tillräckligt nära till förbrukarna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteribank

En bør og kontrollere hvilken ladespenning bilen er satt opp med, dette varierer en del hovedsakelig beroende på marked. Har sett ladespenning fra 13,5V til 14,5V - begge ytterpunkt er like tvilsomme.

Ja, spenningsfall er avhengig av både lengde og areal.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Batteribank

OK,
Nu lutar det nog åt ett batteri på samma kapacitet som startbatteriet, placerat under passagerarsätet med skiljerelä och bra kablar särskilt mellan batterier och generator. Det kanske får bli en fast laddare bredvid extrabatteriet så kan man ta ström genom en intagskabel i fronten, det är ju inte så många A 230V som behövs.

Beträffande kylskåp (som också ska få fet egen kabel) så blir det kanske ändå ett kompressorskåp, och troligen ett 65-liters. 42 verkar ju väldigt litet.
Ett 65-liters får precis plats i gaveln på den köksbänk som ska bli precis innanför skjutdörren. Tänkte först ha vatten, så nära skjutdörren, men det får nog bli dunkar på baksidan av den skiljevägg som ska bli under sängens framkant. Det är ett bra ställe att göra genomföringar, och då blir skåpet under vasken ledigt för grytor och liknande eftersom kylen hamnar lite under spisen. Ett Smev 9222 räcker och är samtidigt kompakt fån fram- till bakkant.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Batteribank

Nu är ett Isotherm CR49 beställt, samt en Smev 9222 spis/diskbänk.
Batterier ska köpas, ett eller två.

Men det jag kan göra före allt annat är ju egentligen att isolera.
Efter att ha läst lite om det så tycker jag skumplastmatta verkar vara en bra lösning. Det gäller väl att få den att ligga tätt mot plåten, så att fuktigt luft inte cirkulerar dit och kondenserar.

Men var köper man sk betongtäckmatta eller krypgrundsisolering?

Jag vill ju helst inte köpa 100 kvm, då är det nästan bättre att köpa ett hög med billiga liggunderlag. Jag har inte räknat på åtgången, men det kanske handlar om knappt 50 kvm om man limmar två lager.

Om det sedan är en bra idé att fylla på med PU-skum (byggfogskum) i "spant och där det inte går bra att limma matta, vet jag inte. Polyurethanskummet har ju en viss förmåga att dra åt sig fukt, men det kanske inte ska överdrivas med tanke på vad det normalt används till. Det är dock mindre lyckat i båtar eftersom det snabbt blir mättat med en hel del vatten.

Går det förresten att redigera rubriken i denna tråd? Det är väl risk att det kantrar över till en projekttråd och inte bara en fråga om batteribank.
 

Bilagor

  • 20150510_163156.jpg
    20150510_163156.jpg
    3 MB · Visningar: 21
Senast redigerad av en moderator:
Toppen