• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem vid service

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga!!
Vid förra fullservicen fick jag tillbaka husbilen nyservad och fin enligt avtal och allt verkade bra. Auktoriserad fiatverkstad var anlitad.
Innan jag lämnade verkstan efter avklarad servicen kollade jag att alla funktioner fungerade. Hade hört av en "husbilskompis" att vissa saker kan "slås ut" vid service.
Följande hände:
Backkameran fungerade ej när jag lade i backväxlen.
Den vid köpet av min fabriksnya husbil installerade GPS-en (Pioneer) fungerade inte alls.
Min mobil via bluetooth fungerade inte.
Mitt larm fungerade inte.
Gick direkt tillbaka in till verkstan och meddelade fakta. Jag hade ingen aning om koder mm och vad som hänt. De höll på i säkert 3 - 4 timmar för att fixa vad de ställt till med dock utan kostnad för mig. Uppskattas !!! Fattas bara annat när man anlitar en auktoriserad Fiatverkstad. De måste ju vara proffs och veta vad de sysslar med!!!
De lyckades få igång allt som "slocknat" och jag var nöjd. De ringde till och med ett utlandssamtal för information.
På vägen hem började en ilsken röd lampa att lysa med en felkod. Fattade inget!! Tillbaks igen till verkstan. Om jag fattade verkstan rätt så hade partikelfiltret slått om till att visa att bilen var nyköpt och startat om på noll (0 km) kilometer igen. Jag begriper absolut inget av detta!!
Kan det vara så att när verkstan kopplar bort startbatteriet så försvinner alla dessa data?????? Nu vågar jag knappast lämna in bilen igen på service utan att i detalj kunna informera min nya auktoriserade fiatverkstad om vad som tidigare hänt.

Min fråga:: Måste man "hålla kvar" 12-volt strömmen på något sätt när man kopplar bort startbatteriet för kontroll av batteriet???????? Är det vid bortkoppling av startbatteriet som problemen inträffar????? Eller är det något annat ?????
Med hälsningar.
Enokalma
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du kan koppla bort batteriet utan dessa problem, något har uppenbarligen hänt när man gjort uppdateringar,men detta borde inte påverka kamera och larm tex. som inte är integerat i styrboxen.
Hur gammal är bilen,motor osv?
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Har haft min bil, Ducato 2017, stående med urtagna batterier, hela vintern. Inga problem att köra igång. Bara några extra knapptryckningar till backkameran.
 
Toppen