Problem vid 12V kylskåp Dometic RMD8505

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av elmis, 9 April 2018.

  1. elmis

    elmis HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3551
    Kylen har slutat fungera på 12V vid körning. Huvudsäkringen 30A är hel. Har 12V D+ fram till plint på kyl vid startad motor. Om jag stänger av kylen eller kopplar bort kabeln till elementmatningen har jag 14VDC fram till kretskortet (elemenmatningen). Då jag startar kylen eller återansluter får jag noll volt på sockerbiten bakom kylen. Har kollat reläet som skiljer av spänningen vid stoppad motor verkar Ok. Kylelementet har ca. 1 ohms motstånd. Inga larm från kylen vid körning (blått ljus) dock ingen kyla. Har Ni några idéer vad som kan vara fel.
     
  2. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,551
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Jag vet inte om du är hjälpt av detta men här har du manualen med felsökning.
     

    Bifogade filer:

  3. elmis

    elmis HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3551
    Tack för manualen hjälper mig dock inte så mycket då jag inte har några fel som är nämnda i denna manual. Har också varit i kontakt med Laika i Italien (väldigt hjälpsamma) som förklarade var säkringen och avskiljnings reläet sitter. Jag skall prova och koppla till en annan förbrukare än kylelementet för att konstatera att det inte finns någon slags strömbegränsning från bodelen.
     
  4. ThoBer

    ThoBer HBK Medlem

    Inlägg:
    5
    Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25931
    Sitter avskiljningsreläet vid kylskåpet eller i bodelens central? Jag skulle vilja koppla på 12V matning vid särskilda tillfällen när gasolen inte är tillgänglig.

    I och med att det inte larmar för dig vid färd måste det finnas spänning fram, annars blir det som när man väljer 12V vid avstängd motor. Något du kan testa med är att lägga på en alternativ matning ex.vis direkt från ett batteri och se att elementet blir varmt.
     
  5. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    3,847
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Fungerar din D+ när du sätter in nyckeln? Hos oss har den egen säkring!
     
  6. BengtCassman

    BengtCassman HBK Medlem

    Inlägg:
    210
    Kommun:
    Östhammar
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2098
    Jag hade samma problem och efter mycket letande så hittade jag ett kontaktstycke på baksidan som kabelskon till jord inte hade ”klickat” i som det ska vara så det gled isär efter 3år
    Så dubbelkolla alla kontaktstycken är mitt tips !
    Bengt
     
  7. elmis

    elmis HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3551
    Tack för alla Era svar. Jag har 12V på D+ då jag startat motorn därför får jag inget larm från kylen vid färd. Avskiljningsreläet sitter jämte bodelens säkringscentral (enl. svar från Laika). Är inte riktigt säker om det är "rätt relä". Från kylement säkringen 30A (huvsäkringscentral) går en blå kabel ut i kabelstammen, men den kableln som driver elementet vid kylen är brun (6mm). Jag har hittat andra änden på matningskabeln som slutar i ett kontaktstycke i samma utrymme som avskiljningsreläet sitter. Denna har ingen förbindelse med den blå kabeln från säkringscentralen. Men som sagt från reläet en blå kabel och brun till kylen vilket tyder på att det måste finnas någon annan utrustning i bilen. Eftersom jag har noll volt vid kylelementet vid startad kyl verkar det finnas någon slags strömbegränsare eftersom säkringen inte går sönder. Jag har kollat jorden vid kylelementet och den verkar ok. När jag stänger kylen har jag 14V på elementet. Har skrivit till fabriken igen och beskrivet problemet. Hoppas på svar.
     
  8. ThoBer

    ThoBer HBK Medlem

    Inlägg:
    5
    Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25931
    Rimligtvis bör matningen (30A) från centralen gå till reläet där det även kommer en styrsignal som bör vara generatorns spänning (kan vara inverterad också) som drar eller släpper reläet. Ut från reläet bör då matningen gå till kylen. Någon strömbegränsare har jag svårt att se vad det skulle fylla för funktion när det sitter säkring på matningen och dessutom borde en sådan sitta i direkt anslutning till central eller kyl och se ut som ett rätt så rejält spänningsaggregat med tanke på att det är 30A.
    Det vore intressant om du kan mäta vad spänningen är ut från reläet vid de olika kombinationerna av kylelement av/på. Om det är samma som ute vid kylen. Om du har 0V vid kylelementet och säkringen är hel låter det inte som att det är kortslutning utan snarare avbrott någonstans.
    Jag brukar ofta använda voltmeterns diodfunktion för att mäta att allt som ska ha förbindelse också har det.
     
  9. elmis

    elmis HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3551
    Hej.
    Du tänker samma som jag det är därför jag tvivlar att jag har hittat rätt relä. Jag fick svar från Laika om dettas placering.Jag har kollat att reläet drar vid startad motor, men jag har ingen förbindelse med kylelementet. Måste kolla en gång till om jag verkligen har matning från kylelementets säkring till reläet. Nästa vecka skall jag mata kylelementet med ett externt batteri för kontroll av kyl.Skall ut på en tur nu i helgen.
     
  10. Nisse oi Näsåker

    Nisse oi Näsåker HBK Medlem

    Inlägg:
    1,694
    Kommun:
    Emmaboda
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    64
    Jag har en äldre version av ditt kylskåp. Jag fick motsatt problem, 12 V låg alltid på till kylelementet oavsett inställning på skåpet. Inte så bra för batterierna!
    Mitt problem var att relät som kopplar 12V till elementet hade sagt upp sig det sitter i mitt fall ca 1 dm från skåpets underkant och 2 dm in från vänster kant sett bakifrån på skåpets baksida. I mitt fall går ett isolerat kylrör precis över relät så det är inte helt lätt att se. Detta relä får sin manöver från skåpets elektronik. Relät är ett vanligt relä typ det som man använder för att koppla in extraljus på bilar och finns att köpa nästan överallt.
    Du kan ju kolla, borde gå att se genom nedre ventilationsgallret.
     
  11. elmis

    elmis HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3551
    Hej igen,

    Nu har jag hittat felet. Från säkringen går en blå kabel in i kabelstammen. Efter att "klätt" av denna kunde jag följa denna matning till huvud styrboxen i bodelen. Denna skiljer av spänningen med hjälp av en tyristor switch som tydligen släpper igenom 14VDC (vid startad motor och kylen avstängd). När jag startar kylen blir spänningsfallet över tyristorn 14V och ingen spänning till kylen.
    Boxen har gett upp efter tre år. Utgående kabeln till kylen är bara 1,5 kvadrat mm efter boxen, som sedan efter ett kontaktstycke övergår till 6 kvadrat mm. Därför blev jag förvillad och letade efter ett annat relä.
    Jag har nu monterat ett nytt relä bakom kylskåpsgallret och kopplat förbi den dyra styrboxen. Samma funktion på ett enklare och framförallt billigare sätt.
    Jag tackar för Er hjälp och stänger tråden.
     
    BengtL, Jan K, Göte J och 3 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.