Problem vid årets uppstart

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av 75NyFas, 12 Maj 2019.

  1. 75NyFas

    75NyFas HBK Medlem

    Inlägg:
    171
    Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24260
    Jag har idag startat HB:en (Fiat Ducato 2,3 2010) och div
    problem uppstod. Tomgången knallar sakta upp till ca1200 varv och efter
    2min. tänds laddningslampan
    Har gjort omstart med samma resultat, har även åkt en sväng men ingen skillnad
    Är det nån som har en aning på åtgärd, tacksam för hjälp
    Med vänlig hälsning
    Johnny
     
    Tommy o Merit gillar detta.
  2. Juhani & Leila

    Juhani & Leila HBK Medlem

    Inlägg:
    281
    Kommun:
    Storfors
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10084
    Hade detta fel också i vår Argos 2008 vid säsongstart i våras. Generatorn laddade inte och fick bytas ut. Första är att göra en felsökning om generatorn laddar. När generatorn inte ger nog med laddström så ges det en signal till styrsystemet att öka motorvarvtalet på tomgång.
     
    Lisa & Bengt och leifn gillar detta.
  3. MatsMari

    MatsMari HBK Medlem

    Inlägg:
    194
    Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25305
    Kolen hänger sig kanske , kärva . Stått stil länge så kan dem kärva. I generatorn menar jag
     
  4. EssoJ

    EssoJ HBK Medlem

    Inlägg:
    760
    Kommun:
    Laholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    69
    Ibland kan det räcka ned att banka till med en hammare på generatorn så att kärvande kol lossnar.
    EssoJ
     
    Conny & Ingmari gillar detta.
  5. Emppu

    Emppu HBK Medlem

    Inlägg:
    85
    Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3702
    Min bil uppförde likadant. Felet var i Bosch generator, laddnings regulator som var paj. Köpte ny från Biltema som var för Audi ( Bosch ), fungerar utmärkt. Byte själv, lite trångt men palla upp så går det. :)

    Mvh. Emppu
     
    Anders L Eriksson gillar detta.
  6. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,198
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Egentlig en klassisk feil, og om en ser litt mer nøye på det så er det ofte kullet som overfører styrespenning til rotor som enten sitter fast eller er utslitt. Ny regulator gir og nye kull og problemet er vekk. Kullet kan ikke byttes alene på dagens generatorer.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.