• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med truma (vatten)

F

F.d. 6057

Guest
Problemet består av att när jag spolar vatten så trycker den ut vatten genom avluftningen på pannan också. började helt plötsligt, Någon som varit med om detta, :confused:
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Problem med truma (vatten)

Hej Micke vad är det för typ av panna/varmvattenberedare du har?
Har du vattenburen värme och varmvattnet trycks ut i värmevattnet? Då har du ju förmodligen läck emellan dessa. Eller missförstod jag symptomet?
/Thomas
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Problem med truma (vatten)

Är det en automatisk avluftning? Verkar lite konstigt men du har säkert rätt. Hur gammal är värmaren? Tittade på Aldes hemsida ang. trumavärmare http://www.alde.se/images/downloads/anvisningtruma/CEH 6002.pdf men det verkar inte vara samma som du har.
Kan nog inte hjälpa dig då, tyvärr. Det kommer säkert nya friska ideer från någon annan inom kort.
/Thomas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med truma (vatten)

Om jag förstår rätt så droppar det från avluftningsventilen (42) i ruta K,H och J sida 9.
Förmodligen har det åkt in lite skräp i ventilen som gör att det läcker.
Ser ut som det är lätt att plocka bort det och titta om det eventuellt går att rengöra.

Kan vara att du ha den tidigare C pannan men ventilen ser lika ut.

Den ser inte allt för dyr ut så läcker det där skulle jag nog rekommendera en ny.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Problem med truma (vatten)

Precis den är det (42) problemet är inte att det droppar utan spolar ur den när man startar pumpen, har haft isär den men ser inget galet.
pannan är en -03
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Problem med truma (vatten)

Hej!

Kontakta någon av dessa herrar. Dom jobbar på serviceavdelningen på Alde/Thruma i Färlöv och kan garanterat svara på din fråga.

mvh -Åke

Mikael Hansson (Primus/Truma)
044 -712 67
Untitled-1_09.gif

Anders Svensson (Alde)
044 -712 11
Untitled-1_10.gif

Per Karlsson (Alde / Truma)
044 -712 62
Untitled-1_11.gif

Mats Rosén (Truma)
044 -712 74
mats.rosen@alde.se
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Problem med truma (vatten)

Problemet löst. Det var den dära avluftningsventilen som spökade. sitter en liten backventil innuti knappt större än ett knappnålshuvud som tydligen blivit less på sin uppgift och stuckit,:) Ny ventil är monterad och glad är jag, kallaset kostade hela 46 riksdaler:yes: artnr, alde 3000471 om fler råkar ut för det.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Problem med truma (vatten)

Har med stort intresse följt denna tråd även om jag inte har det beskrivna problemet.

Först en beskrivning av problemet, sedan kompletterande frågor/svar, därefter tips med olika lösningar så en fullträff och problemet är löst för 46kr.

Detta är så typiskt för Husbilsklubben.se stor hjälpsamhet och lärorikt för alla.
Fortsätt så alla hälsar en som inte hade med problemet att göra.
:D
 
Toppen