• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med sidorutor

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Hej.
Har en halvintegrerad FIAT 2008 års modell. När den stått stilla någon vecka kan jag inte köra ner sidorutorna, det är som de sitter fast. Tar jag ett par sugkoppar och hänger i rutan samtidigt som jag kör den ner släpper den och fungerar till nästa gång den blir stående någon vecka.
Har någon haft samma problem? Vad kan man göra åt det? Tacksam för svar.
Börje
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Stryk på lite vaselin på glasets ovankant!
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Tack för svaren.
Den här gången får jag inte ner vänster ruta, den sitter fast, så nu är väl enda
chansen att skruva isär dörren fast det bär emot. Kan ju vara något med mekanismen som krånglar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Forsøk silikonspray eller WD40 inn i glidelisten for ruta, hele veien rundt - er det her det biter så vil det slippe etter noen minutter.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Tack för alla svar, jag har provat dom alla, men dessvärre sitter rutan fortfarande fast. Börjar misstänka fel i mekanismen. Så jag får nog riva dörrsidan.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Jag får tacka för alla bra svar. Nu är problemet äntligen löst, ingen föreslog några mil på nordnorges skakiga vägar, men nu, här vid Slettnes fyr, efter en resa via Kirkenes - Vardö - Hamningberg - Berlevåg har rutan börjat fungera. Nu ska jag bara smörja vasselin i styrlisterna som någon föreslog, så kanske den fortsätter att fungera.
Ha en fin sommar med många mil.
Kör försiktigt!!
 
Toppen