• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024

SMLBR

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Heby
HBK-Nr
16211
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter och oljelarmet i Fiat Ducato

Det ska bli spännande!
Nu på fredag 10 november ska bilen (FIAT Ducato Multijet 130 ny inköpt 2014.) för första gången besiktas. Jag utgår ifrån att det inte kommer att vara något problem med partikelfiltret.
Däremot är jag helt emot att snåla med oljebyten! Bilen har nu gått 5.500 mil och det är 4:e omgången motorolja i den. Jag gör jobbet själv. 1:a omgånger var vid nyköp, 2:a vid 2.600 mil, 3:e vid 3.900 mil och nu fjärde vid 5.500 mil. Jag menar att problem med partikelfiltret har direkt samband med oljan. Oljan 5W-40 syntet som klarar ACEA C2 köper jag i Tyskland där den kostar ungefär hälften och olje- och luftfilter kostar en bråkdel jämfört med hemma om man köper dem via nätet.

Det som var mycket irriterande i sammanhanget var att oljebyteslarmet kom igång exakt vid 4.500 mil. Det har alltså FIAT programmerat in och de vill givetvis att man åker till en verkstad och betala dyrt. För det första vill inte jag vänta och åka 4.500 mil med sammma olja och för det andra säger det sig självt att jag inte åker till en verkstad och betalar 2.500:- för ett oljebyte när oljan bara hade gått 600 mil. Jag ringde FIAT-verkstaden i Uppsala eftersom oljelarmet fortsatte att terrorisera mig vid färd.
"Om vi ska nollställa det, så måste vi byta olja åt dig. Annars får vi inte göra det". "Nej tack, oljan bytte jag nyss!" sa jag, råkade resa till Göteborg och hittade en verkstad som fixade det för en hundring. Sedan köpte jag en ELM327 OBDII-adapter med USB-anslutning för 70:- på nätet och fr o m nu kommer jag att kolla och nollställa alla funktioner själv. Jag hade innan också kollat runt på nätet och där finns många inlägg från förtvivlade husbilsägare som vill få tyst på oljelarmet.
Det är dock så att tricket med att vrida om nyckeln till startläge och sedan "överlista" elektroniken genom att hålla vissa knappar nertryckta inte längre fungerar vid nyare modeller.
Ny är jag i vart fall herre över min bil...
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Var köpte du den ifrån? Har du en bild på den? Finns ett antal med den beteckningen.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Är du säker på att du kan släcka olje/servicelampan med det ? ... ELM327 OBDII verkar var felkodsläsare.
 

SMLBR

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Heby
HBK-Nr
16211
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Hej och tack för kommentarerna.
Jag har ännu inte använt adaptern, men har precis laddat ner gratis mjukvara (OBD Auto Doctor) till den. Skulle det vara så att jag inte kan släcka några felkoder, så sänder jag den tillbaka. Men det skulle var konstigt om det
inte fungerar. Det handlar ju inte om hårdvaran, utan mjukvaran ska styra det hela. Installationen till Windows funkade ok, men på sikt kanske jag får betala några dollar för att få den skarpa versionen (?).
Jag köpte adaptern hos "LightInTheBox.com". Det tog visserligen 7 veckor innan den kom, men det var billigt.
Jag återkommer när jag har testat.

PS Ber om ursäkt för skrivfelen i mitt första inlägg.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

ELM adaptern tillsammans med multiecuscan kan göra nästan allt, även regenerering av dpf och koll av givare m.m.
Bytte diff givare till partikelfiltret då den gett upp. Kunde då kalibrera givaren och köra en regenering. Kör upp till 650 grader! Du kan se temperaturer och insprutningsmängder m.m.
Rekommenderas om man är lite händig med dator och motor! Kan provköra ventiler och ac m.m.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

marber

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
9763
Medlemskap
2022
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Vi hade en Kabe 750 2011. Efter ca 800 mil började alltid oljelampan blinka. Vi lärde oss efter många bärgningar och oljebyten att strunta i lampan. Den slocknade alltid efter en minut. Efter 5000 mil fick vi ett larm som sa att det var tid att byta partikelfimtret. Då bytte vi bil.
 
Toppen