• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

F

F.d. 12430

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Helt rätt enligt mig i allt du skriver Anderskro.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Se absolut till att köra på den av tillverkaren rekomenderade oljan. Det finns tillochmed fordonsfabrikanter som vi service läser ut körfallen och fyller på oljatyp efter den utläsningen. Alltså i grova drag kan man säga så här. Det finns olja för stadskörning och landsvägskörning avsedda till specifika bilmärken och så klart då inne på återförsäljarens hylla. Dessa oljor då för att förhindra nedbrytning av oljan och då slitage i motorn baserat på körfall.
 
H

hianders

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Hej!

Vad står det i era handböcker om rekommenderad oljekvalitet.
T.ex. ACEA-C1, -C2 eller -C3.
F.ö. tror jag inte oljelampans larm (blinkar) har med trycket att göra utan är en signal till föraren att växla ner trampa gasen i botten under 5 min eller liknande för att katalysatorn skall fungera. Inlägg #5 i tråden av Wizard känns ok.

Hasse
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

när oljelampan blinka betyder inte detta att det är fel på fordonet, utan att den normala användningen av fordonet har lett till att man behöver byta motorolja.
Motoroljan förbrukas snabbare om:
  • Fordonet främst används till stadskörning vilket gör att DPF-filtret måste rengöras oftare.
  • Fordonet används för korta sträckor, vilket medför att motorn aldrig når max temp.
  • Regenereringen ofta avbryts, vilket signaleras genom tändning av DPF-lampan
I händelse av nödläge där inga originalprodukter finns tillgängliga, kan smörjmedel med minimiegenskaper på ACEA C2 accepteras.

Dessa uppgifter har som ni säkert förstår hämtats ur serviceboken. Och hur dumt man nu tycker det låter så ur garantin sett är det nog säkrats att göra som Fiat säger.

Motoroljan som man häller i är SELENIA WR P.E 5W-30.
Senast vi bytte vår olja var på hemväg från Kroatien i somras, närmare bestämt i Bad Waldsee

:yes::wub:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Man känner sig lite lurad! När jag köpte bilen så förväntade jag mig att kunna köra 2 år eller max 4000 mil utan kostnad för oljebyte. Efter 2 år förväntade jag mig en kostnad på ca 2800 kr för ett oljebyte för ytterligare 2 år. Om jag lyder varningslampan som aktiveras efter ca 800 mil eller ett år och byter olja efter 1000mil, 2000 och 3000 kostar det 8500kr för att köra 4000 mil mot förväntade 0kr, fast jag får 3 år på mig att köra dessa 4000mil.

Jag har läst lite på Tyska sidor, och där är man också uppretade över detta. att lampan tänds efter 800mil tycks vara mycket vanligt, även för de som kör mest långa körningar.

En annan tanke är varför man skall ha en long life olja avsedd för 4000mil när man bara kör 1000 mil, kanske "low ash" enbart finns i longlife olja?

Är det nödvändigt att byta filter vid varje sådant oljebyte, man byter ju oljan därför att den blivit utspädd med diesel, inte för att den förorenats.

Är det en option att byta olja själv vid 1000mil, 2000, 3000 med den billigaste olja med rätt acea c2/c3 spec (biltema)och låta Fiat göra service vid 4000 då det kanske ingår fler servicepunkter. Eftersom jag inte kan återställa serviceindikatorn så får den blinka vid start plus varannan timme, jag vet ju att jag bytt olja, eller kommer elektroniken att så småningom införa varvtalsbegränsning etc.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

En modern bil idag har ingen oljesticka t.ex Audi. Även där kommer info. upp på displayen, som talar om att det är dags för byte. Skulle ett motor ras ske kan man känna sig blåst om inga stämplingar finns i boken. Jag menar, va inte snål så länge du har motor garanti, det kan stå dig dyrt, mycket dyrt.
Husbilen har ju i regel kostat en rejäl slant, så här gäller det att inte va dumsnål eller hur....
Vad det gäller regenerering finns det ingen bil som med en varnings lampa talar om att just detta sker. Kanske det finns någon

:yes::wub:
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

En lågaskolja har sämre smörjegenskaper. en vanlig olja innehåller aska som tyvärr sätter sig i partikelfiltret och inte går att regenrera bort men som skall klara detta. OBS använd bara den olja som tillverkaren rekomenderar vid din typ av körning.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

En lågaskolja har sämre smörjegenskaper.

Nej så är det inte när det gäller motoroljor för fyrtaktsmotorer..

Det en lågask olja saknar i egenskaper, är förmågan att neutralisera syra bildad under förbränning av svavelhaltigt bränsle.

Eftersom vi i Europa nu använder diesel med mycket mycket låg svavelhalt behövs inte askan, dvs motorolja med högt bastal.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Slitage men efterföljande haveri gjorde att vi inte valde den typen av olja på våra fyrtaktare. Aska är dock en stor bov i täta partikelfilter och har gjort att det behövs stora partikelfilter för att klara fordonets livslängd. Varför byter man partikelfiltret i PSA motor var 12000 mil ? Jo dom är små och fylls med aska så mottrycket blir för stort så varför då inte köra med lågaskolja ? Aska i olja är inte aska bara i tvåtaktsmoterer utan även i motoroljan (kommer dock inte ihåg halt/mängd) Om isåfall det bara finns aska i tvåtaktsmotorer är vi som häller i sådan olja i våra tankar riktigt illa ute om vi har partikelfilter eller?

vet jag nått om detta eller inte det är frågan :)

Jag hittade en sida som beskriver en del mkt bra tycker det enda jag inte håller med om är att alla ska köra på lågskolja riktigt så enkelt är det inte se på PSA motorer tex isåfall då hade deras dyra servicar vid 12000 mil inte existerat nu kommer jag dock inte ihåg hur låg/hög askhalt dessa motorers olja har men lågaskolja (inte noll) existerar av någon anledning och det är ju att man faktisk kan bygga motorer som klarar detta men komponenter blir dyrare då bättre material och tex härdning av ventilkomponeter krävs. Man väljer mellan pest eller kolera.
Engine oil | AA
tryck även på DPF länken i texten.

ScienceDirect.com - Combustion and Flame - Characterization of particulate matter deposited in diesel particulate filters: Visual and analytical approach in macro-, micro- and nano-scales

Så MIN rekomendation är att till fullo följa motortillverkarens oljerekomendationer läs detta noga.

mer länkar med intressant läsning.
EP⁄Anti-wear

TBN TAN - U.S. OilChek

FAQ » Midlandoil
mvh
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Alla oljediskusioner tenderar att bli långa och fyllda av tyckende hit och dit.
Vi är välldigt få som verkligen VET hur dessa saker hänger ihop.

För att döda alla oljetrådar i sin linda, (helt omöjligt:)) så finns det ett extremt enkelt råd som funkar i ALLA situationer.


Använd den av motortillverkaren rekomenderade oljan, bytt enligt rekomenderat intervall.

Så D---a enkelt är det.
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Undrar samma sak. Har aldrig märkt av någon regenerering på personbilen som har partikelfilter (Audi Q5 2.0TDI S-tronic ), varken lampa eller effektmässigt.
Har misstänkt att regenerering pågår någon gång när man kör på en sträcka o ser att momentanförbrukningen är vesäntligt högre än vad den normalt är på samma sträcka.
Kan det vara så??
Vi har i vårt företag ett verktyg som kan påkalla regenerering på ett stort antal olika fabrikat/typer av system för bilar med partikelfilter, har hunnit med att testa på några fåtal bilar. Det skall vara möjligt att testa på Fiat Ducato 3,0 efter -07 så om någon har en lämplig bil och har intresse av att få detta testat så är ni välkommna att höra av er.
Ulf Saverman, Ferrita Sweden AB, 0221-18077 eller maila till ulf.saverman@ferrita.com
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Alla oljediskusioner tenderar att bli långa och fyllda av tyckende hit och dit.
Vi är välldigt få som verkligen VET hur dessa saker hänger ihop.

För att döda alla oljetrådar i sin linda, (helt omöjligt:)) så finns det ett extremt enkelt råd som funkar i ALLA situationer.


Använd den av motortillverkaren rekomenderade oljan, bytt enligt rekomenderat intervall.

Så D---a enkelt är det.

Och strunta i alla additiver (tillsatser)! :)
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

alla bilar som säljs bensin och diesel har en femårig emesions garanti den ska gälla allt som har med utsläppen att göra och där ingår partickelfiltret det är väll ingen garanti som någon tillverkare gillar antagligen men den är väldigt bra för oss konsumenter googla på emesions garanti så får ni lite intresant läsning
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Hej White Magic jag har kört regenerering ett antal på dom här bilarna .Gör inte om misstaget jag gjorde första gången försökte att göra det i verkstan avgasslangen brann upp och det höll resten av verkstan också att göra när du börjat kan du inte flytta bilen.Ställ den ute och inte på asfalt för den smälter sen måste du byta oljan lycka till.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Är det ngn som vet om man kan nollställa lampan själv när den blinkar. Jag bytte oljan på min bil då den gått Ca 900 mil men lampan fortsätter blinka som innan.
Pratade med en Fiat verkstad som påstod att bilen då måste kopplas in till dator för att nollställas.
De kanske vill tjäna en slant bara??
:):)

Hade jag vetat detta med partikelfiltret så skulle jag nog tagit automat istället. Jäkla skit!!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Har också frågat runt lite. Svaret är nog tyvärr att en dator måste kopplas upp för det går inte med en felkodsläsare.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

I handboken som medföljer min bil rekommenderas motorolja acea a3/b4
När jag söker på Fiat Pro. i senaste handboken så rekommenderas för samma motor olja av typ acea C2. Bilen är utrustad med partikelfilter. Rekommendationen i min äldre handbok är troligen avsedd för bilar utan DPF. Förmodligen är bilen från leverans fylld med ACEA a3/b4 olja därav endast 800 mil till varningslamporna tänds för oljebyte. 800 mils oljebytet utfördes kanske också med rekommenderad a3/b4 olja.

Har nu bytt till Selenia wr PE en acea C2 olja, så får jag se om det blir längre tid mellan indikation för oljebyte.
Köpte olja och filter från Tyskland, betydligt billigare och leverans på tre dagar.

Köpte också ett diagnos set och program så jag kan koppla in datorn och nollställa koder samt oljebytesintervall inkl varningslampan som blinkar för oljebyte. Det tog ett tag men fick det att fungera till slut.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Köpte också ett diagnos set och program så jag kan koppla in datorn och nollställa koder samt oljebytesintervall inkl varningslampan som blinkar för oljebyte. Det tog ett tag men fick det att fungera till slut.

Var har du lyckats köpa detta och vad kostade kittet?
 
Toppen