• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Min nyfikenhet fick mig att söka på den rekommenderade oljan, och i texten anges egenskaperna till: Låg askhalt, absolut nödvändiga egenskaper för skyddande av ett partikelfilter från avlagringar och igensättning. :)

Selenia WR Pure Energy 5W-30
ist ein vollsynthetisches Motorenöl
mit neuer Formulierung,
die den Anforderungen der
modernsten Dieselmotoren
entspricht. Es übertrifft die
Spezifikation ACEA C2 durch
seine nachweislich geringen
Ascheanteil und besitzt die
absolut notwendigen Eigenschaften
für den Schutz des
Dieselpartikelfilters vor Abla-gerungen
im Motor, welche
gefährliche Verstopfungen im
Filter verursachen können.*
ACEA C2, FIAT 9.55535-S1
Contractual Technical Ref. N°
F510.D07


 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Wizard. det kan vara så att oljelampan kan vara en detektor på 1, förhöjd oljenivå pga att man regenerar ofta och länge. Man får då ner bränsle i olja eftersom man kör mkt sena insprutningar för att höja temperaturen i partikelfiltret alltså det brinner i avgasröret inte inne i motorn. detta ger bränsle oförbränt bränsle på cylinderväggen som tar sig ner i motorolja. Kör man på bränsle med RME är också dessa föreningar svåra att bli av med i oljan pga att dessa behöver högre temperatur jmf mot "riktig diesel" Lösnineg är ett köra hårdare så man får upp temperaturen och då varar inte dom sena insprutnngarna så länge med följd att man inte spolar ner bränsle i oljan. 2,Det kan också vara så eftersom man hela tiden rekomenderar oljebyte att man har en algoritm som beräknar körfallen och man då tar in fordonet tidigare på service. Detta för att man med dom sena isprutningarna för att höja avgastemperaturen också spolar ner sot i oljan och sotet bryter ner anti wear komponenterna i oljan och motorn slits då ner. Lösningen är igen då att köra hårdare för att få kortvariga sena insprutningar och då spolar man inte ner sot i oljan. Därav oljelamptändning. Sena insprutningar alltså då kolven har passerat övre dödläge gör att man spolar bränsle på cylinderväggen och brinner bränslet då också så får man även sot på cylinderväggen detta skrapas/sköljs ner i motoroljan.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Hej Relax.
Du skriver.
¤ Fick min nya HB lev i apr 2012 med äldre utgåva av Fiats instruktionsbok, den jag hänvisar till ovan, krävde jag själv att få ut när jag upptäckte att 180 motorn inte ens omfattades!
Håller dom fortfarande på, jo det hände oss också 2010.
Mvh.
Hej Floor, tror bas på våra erf att alla bör kolla detta med rätt vers av Fiats instr-bok (verkar vanligt med fel);
den svenska Fiatöversättn till min nya Hobby 75 kom inte på sve förrän i juni -12 och märk bara tryckt i 800 ex) men den fanns dock på nätet i bla engelsk vers.
samma sak hände mig också 2010 med en ny Bürstner Elegance där tog det dock längre tid 6-7 månader innan de lyckades få fram sve vers till mig, fanns även då på nätet i bla eng vers.
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Hej lasse det är en dödssynd att bara släck lampan systemet fungerar som så att där sitter en difftryckssensor som känner trycket före och efter partickelfiltret alltså om tryck skildnaden blir för stor är det mycket sot i filtret då regenererar motorn då lägger den till två innsprutstakter så att man bränner ur filtret.När lampan blinkar så har bilen gjort ett visst antal regenereringar och varje gång spär motorn oljan med diesel alltså är oljan kass.Det låter som att din bil regenererar för ofta det här är ett problem som många bilmärken dras med och kunskapen är tydligen dålig hur man löser detta en liten tröst är att det finns folk som kan du får höra dig för.Vad det beträffar oljan är det viktigt med rätt olja som är avsedd för bilar med partickelfilter fel olja förstör filtret i längden och det går inte på garantin onödigt :spinny:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Hej lasse det är en dödssynd att bara släck lampan systemet fungerar som så att där sitter en difftryckssensor som känner trycket före och efter partickelfiltret alltså om tryck skildnaden blir för stor är det mycket sot i filtret då regenererar motorn då lägger den till två innsprutstakter så att man bränner ur filtret.När lampan blinkar så har bilen gjort ett visst antal regenereringar och varje gång spär motorn oljan med diesel alltså är oljan kass.Det låter som att din bil regenererar för ofta det här är ett problem som många bilmärken dras med och kunskapen är tydligen dålig hur man löser detta en liten tröst är att det finns folk som kan du får höra dig för.Vad det beträffar oljan är det viktigt med rätt olja som är avsedd för bilar med partickelfilter fel olja förstör filtret i längden och det går inte på garantin onödigt :spinny:
Tack för ditt svar. Nu börjar det klarna lite. När det hände första gången i Tyskland sa mycket riktigt teknikern att det kommit in för mycket diesel i oljan.Jag bara noterade detta men tänkte inte vidare på saken.

Frågan är då om det är någon form av omprogramering som skulle behövas och vem som i så fall har den kunskapen.
Har fått ett tips om Bossing men det är lite för långt mellan Kävlinge och Linköping om man inte har något annat ärende.
Du kanske har andra tips?:rolleyes:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Lindells bilservice i Finja, Hässleholm, 0451-162 00

Här får min husbil service samt den årliga besiktningen.

finja.JPG
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Tack för ditt svar. Nu börjar det klarna lite. När det hände första gången i Tyskland sa mycket riktigt teknikern att det kommit in för mycket diesel i oljan.Jag bara noterade detta men tänkte inte vidare på saken.

Frågan är då om det är någon form av omprogramering som skulle behövas och vem som i så fall har den kunskapen.
Har fått ett tips om Bossing men det är lite för långt mellan Kävlinge och Linköping om man inte har något annat ärende.
Du kanske har andra tips?:rolleyes:

Det förefaller ju inte som att det behövs någon omprogrammering, systemen fungerar ju som de skall? Med den körstil som används, får man räkna med att byta olja var 1000:e mil för att motorn skall må bra? Möjligen kan det hjälpa att ibland, om man ändå kör motorväg, "stå på" lite extra så att vattentemp och oljetemp kommer upp och regenereringen av partikelfiltret startar och får chans att fullföljas?! :)
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Det förefaller ju inte som att det behövs någon omprogrammering, systemen fungerar ju som de skall? Med den körstil som används, får man räkna med att byta olja var 1000:e mil för att motorn skall må bra? Möjligen kan det hjälpa att ibland, om man ändå kör motorväg, "stå på" lite extra så att vattentemp och oljetemp kommer upp och regenereringen av partikelfiltret startar och får chans att fullföljas?! :)
Men du Motreal, du känner väl inte till min körstil, eller?

Normalt varvar jag ut vid varje växling och på motorväg försöker jag variera mellan 90-110 km/tm.

Att öka motorvarv eller hastighet ytterligare tror jag inte skulle vara bra för varken bilen eller mina medtrafikanter.:D:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Så sant, bara en liten tanke när man ser hur de flesta husbilar körs, men i allmänhet krävs det mycket längre tid än man tror under hård belastning, innan alla temperaturer kommer upp, inte minst oljetemperaturen! Jag har haft ett par bilar och mc med oljetempmätare så jag har kunnat iaktta fenomenet. I vårt klimat är nog oftast oljekylare snarare en nackdel än en fördel om den inte är termostatreglerad. :)
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Finns det någon lampa eller någon annan tydlig indikation på att regenereringen pågår?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Undrar samma sak. Har aldrig märkt av någon regenerering på personbilen som har partikelfilter (Audi Q5 2.0TDI S-tronic ), varken lampa eller effektmässigt.
Har misstänkt att regenerering pågår någon gång när man kör på en sträcka o ser att momentanförbrukningen är vesäntligt högre än vad den normalt är på samma sträcka.
Kan det vara så??
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Jag har aldrig förstått det så att man skulle kunna köra 4 000 mil utan att byta olja.

Förstaservice vid 4 000 mil är en sak, oljebyte en annan.

Bilen hade gått 700 mil när oljekannan blinkade rött.
På verkstaden gnällde jag lite att det var tidigt och fick till svar:

FIAT Europa är medvetna om att datorn är " snålställd " men man vill inte ändra i mjukvaran med motiveringen:
Hellre lite för tidigt än försent!

Det var det svar jag fick men jag fick rabatt på priset!

Vid 1 800 var det dags igen. Återigen rabatt!

Tredje gången, vid 3 000 mil var vi i Koblenz i Tyskland.
Jag öppnade FIAT- Appen i telefon och sökte på verkstad.
Plopp en verkstad 2 km. från vår parkering vid Rhein/ Mosel, jo vid såg båda från fönstret!
Vi följde vägbeskrivningen och kom till en FIAT- verkstad.

De bytte olja och filter medan vi drack kaffe!

Priset mindre än hälften mot priset i Sverige!

Nu funderar jag på om jag skall åka till Tyskland och göra förstaservice!

Om jag köper x antal " plattor " så har jag fått en tripp utan kostnad!

Kanske t. o. m. gjort en vinst!

Lev väl!

Lennarts tankar
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Undrar samma sak. Har aldrig märkt av någon regenerering på personbilen som har partikelfilter (Audi Q5 2.0TDI S-tronic ), varken lampa eller effektmässigt.
Har misstänkt att regenerering pågår någon gång när man kör på en sträcka o ser att momentanförbrukningen är vesäntligt högre än vad den normalt är på samma sträcka.
Kan det vara så??
JA, så är det - finns normalt ingen mer "info" att hämta i någon bil, kan möjligen även uppmärksammas genom;
¤ att området kring partikelfiltret blir väldigt upphettat och luktar mer eller mindre under regenereringen (kan bäst upplevas om man parkerar i ex ett garage)
¤ om fordonet under regen .... körs på tomgångsvarv vill motorn gärna "rycka"/gå ojämnt.

I farter över 60-70 km/h märkar man oftast inte av någonting, så länge man ger gas och motorn får arbeta, mer än just att den momentana drivmedelsförbrukningen ökar som du beskriver.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Ursäkta en kanske dum fråga!:wideeyed:
Men hur vet man om man har Partikelfilter?

/Malbeck
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

hej igen Lasse nej det är inget programeringsfel det handlar om att med datorn går in och kollar så att alla värden är rätt med andra ord det kommer inga felkoder man måste veta vad man ska titta efter och där vet jag att det brister. Det slarvas med vilken olja man använder och som du vet händer det att man bara släcker varningen bristande kunskap och inget annat och det kommer att få följder när bilarna blir några år gamla men då gäller inte garantin längre och vem får då betala? Jag ska tillägga att fiat har lite problem i förhållande till andra märken. Det var någon som undrade om dom hade partickellfilter ungefär mitt på instrumentbrädan tänds en en gul varningslampa som liknar ljuddämpare när man vrider på tändningen i några sekunder sedan släcks den.Någon undrade om man kan köpa en ny bil utan svar nej alla euro 5 har partickellfilter snart kommer euro 6 och det är riktigt avancerade system.
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Satt och läste harvard 12 inlägg och tycker att du beskriver problemet på ett bra sätt ja bilarna är byggda för att köras på ett tuffare vis det är helt rätt men tyvärr kan man inte köra husbil på det viset (det är inte så gått att dricka öl eller vin i glasskärvor när man kommer fram) bilen är byggd som transportbil och det får man ha i åtanke.
 
Toppen