• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Fiat rapporteras här

F

F.d. 24550

Guest
Tycker att detta är en mycket tråkig tråd. Här blandas hyrbilar och egna bilar utan urskiljning. Vi hyrde också en husbil (Ford) som var totalt kass - kopplingen helt slut bl a, men vi antog att en hyrbil är utsatt för en alldeles särskild belastning och dömde inte hunden efter håren för den skull. Ingenstans här talas om handhavandefel eller att många husbilar går med ständig överlast utan allt är Fiats fel. En mycket onyanserad debatt som inte ger något som helst. De flesta husbilar är byggda på Fiat. Om det blir fel på någon så behöver det inte nödvändigtvis bero på att Fiat är kass, utan att andra märken är så få att de inte får någon uppmärksamhet i statistiken. Vi har träffat på Concorde-ägare som köpt en ny Concorde och fått tillbringa första tiden på verkstaden, trots att de betalat åtskilligt mer för sin bil. Den här smutskastningen köper vi inte!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Fiat är inget bra men det vill inte de som gjort misstaget att köpa skräpet höra så de klagar hela tiden. Har nu haft annan husbil i tre år helt utan problem. Sälj och köp en bil som håller.
N+B , Concorde och Morelo är kvalitet på riktigt
Jag tycker att fiat skall bygga bilar upp till 3500kg där de håller och fungerar bra. Det är vad de är konstruerade för. Över 3500 kg till 5300 kg gäller Iveco och MB. Från 5300kg och högre gäller Iveco, Man och riktiga lastbilschassi.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Helt riktigt. Fiat bör hålla sig under 3500 kg.
Då funkar det och de håller. Inget konstigt alls.
De byggs för den vikten
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.220
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Finns det någon statistik om felen. Fiat kontra andra märken. Då måste man ju ta hänsyn hur mycket som sälj av vart å ett av märkena
 
F

F.d. 24550

Guest
Fiat är inget bra men det vill inte de som gjort misstaget att köpa skräpet höra så de klagar hela tiden. Har nu haft annan husbil i tre år helt utan problem. Sälj och köp en bil som håller.
N+B , Concorde och Morelo är kvalitet på riktigt.

Vi har haft flera husbilar byggd på Fiat sedan 2011 och har varit mycket nöjda med dessa. Tycker inte att dyra bilar och kvalitet har någon automatisk koppling till varandra. Vi har bara haft husbilar på 4 ton, och det har fungerat alldeles utmärkt. Vi har inte beklagat oss det minsta. Tvärtom - varför lägga en massa mer pengar på en dyrare husbil som inte ger något extra? Vi behöver inte köpa oss självförtroende.

Du förordar Morelo, men de som känner till märket säger att det är en riktig skitbil med hög prislapp för sådana som behöver stärka sitt självförtroende. Dyr och en massa bling-bling är inte lika med kvalitet.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Fiat äger Iveco så det är samma skit det med i så fall. Bara löjligt att argumentera med olika husbilsmärken. Största fel källan till samtliga märken finns alltid mellan ratt o ryggstöd. Alla märken har sina problem, som varierar mellan olika årgångar osv. Att påstå att Iveco är bättre bara för att dom är större tyder på en viss okunskap. Om det fanns ett bättre alternativ än Fiat till framhjulsdrivna husbilar så skulle väl alla bygga på det eller?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Fiat är inget bra men det vill inte de som gjort misstaget att köpa skräpet höra så de klagar hela tiden. Har nu haft annan husbil i tre år helt utan problem.

Oj i hela 3 år!???

Bra att du är nöjd med din bil. Men missunna inte andra samma sak oavsett märke eller modell. Är de nöjda med sin bil är väl det bra, eller?

Själv skulle jag vilja att Hondas konstruktionschef som såg till att mc-modellen VFR70F byggdes mellan 1986-1997 kunde få fria händer att bygga en husbil med RIKTIG kvalité. Då hade dagens alla modeler stått sig slätt efter 40 000mil utan behov av något annat än bränsle och byte av slitagedelar.

Men du kan ju tycka att din bil ha hög kvalité (rakt igenom) efter att ha använt den i 3 år, om du vill.
 
Senast ändrad:

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Man bör skilja på fiat och bodelsproblem, det är inte samma sak i de flesta fall, men handbromsfel, bromsfel ,tacka för det med en tung påbyggnad på för veka chassier. robotlåda som växlar i otid vilket inte hände på vår äldre bil.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Fiat är inget bra men det vill inte de som gjort misstaget att köpa skräpet höra så de klagar hela tiden. Har nu haft annan husbil i tre år helt utan problem. Sälj och köp en bil som håller.
N+B , Concorde och Morelo är kvalitet på riktigt
Jag tycker att fiat skall bygga bilar upp till 3500kg där de håller och fungerar bra. Det är vad de är konstruerade för. Över 3500 kg till 5300 kg gäller Iveco och MB. Från 5300kg och högre gäller Iveco, Man och riktiga lastbilschassi.
Jag är inne på min tredje Fiat med motorer 130,150 och 160 hk med enda felet att startbatteriet gav upp på min första efter ca 5000 mil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vår första och hittills enda husbil, byggd på Fiat har nu gått 22.000mil utan problem, bara byte av slitagedelar, väger 3600-3800 kg vid körning beroende på årstid och antal passagerare. Bilen körs året runt, årsmodell -96.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Fiat är inget bra men det vill inte de som gjort misstaget att köpa skräpet höra så de klagar hela tiden. Har nu haft annan husbil i tre år helt utan problem. Sälj och köp en bil som håller.
N+B , Concorde och Morelo är kvalitet på riktigt............

Att klagandet mest rör FIAT är väl inte så konstigt eftersom FIAT närapå har monopol på marknaden där N+B , Concorde och Morelo faktiskt är i minoritet. I det stora hela så är det väl inte å mycket klagande om man betänker hur många FIAT Ducato det rullar därute. Samma är det väl här i HBK, lite klagomål med tanke på att merparten av oss har en FIAT.
 
S

Sören-6830

Guest
Vi har en N+B -12 (4,5 ton) byggd på Fiat som hittills gått 5200 mil utan minsta problem. Samma sak med vår tidigare bil, en Hymer -07 (4 t), 5800 mil utan problem med Fiatdelen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har robotlåda fungerar huvudsakligen bra ,men den växlar omotiverat ned ibland i lätt motlut, har varit på verkstad men det finns inget att göra tyvärr.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag är oxå ny användare av Robotlåda. Den första tiden kändes mycket konstig. Nu har jag accepterat och är totalt sett mycket nöjd. I Januari var jag lite fundersam, odubbat i Norrbotten, men det var helt obefogade farhågor. Det har gått jättebra!
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Vi är också nöjda med våran robot det man bör ha i åtanke är att parkeringsläget inte är som på en vanlig automatlåda.....men det är en vanesak.
 
Toppen