• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Fiat rapporteras här

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Vi har samma problem. Lampan lyser. Verksam säger att de ska byta partikelfiltret. Verkar en dyr affär går detta på garantin? Bilen är sen 2012 och 1700 mil

Om verkstaden/Fiat krånglar så säg att ni kommer att anmäla detta till trafikstyrelsen? Är det då många bilar som har detta fel kan Fiat tvingas att göra en "recall" (dvs att återkalla alla bilar för att åtgärda dem för att de inte uppfyller avgasbestämmelsena). Dyrt, dyrt.
 

Buff47

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Klippan
HBK-Nr
2008
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Det låter som vår bil. Efter att den stannat oförklarligt ett flertal ggr och verkstäderna inte kunde hitta nåt fel, slutade det med att hela kabel härvan fick bytas ut eftersom alla elektronikkontakter var fuktskadade. Detta trots att ingen motortvätt hade ägt rum. Fiat ansåg dock inte att det var något som dom kunde stå för eftersom bilen var 3 år.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Vet inte om detta är Fiatrelaterat men det har hänt att varningslampor tänds, ABS ocg antiskid eller vad det heter, plus att tempmätarn får fnatt och fladdrar upp mot kokpunkt utan att motorn är varm.
>Blasse
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Man kan jo ikke unngå å lese om bestliners problem med olje/avgass.... Trist. Mulig det er en elektronikk feil... fortsatt.

Men jeg begynner å lure på om det ikke er gjennomslag i motoren. Når diesel slår gjennom og ned i oljen, så synes jeg det begynner å lukte stempel ring feil, men kan være ventil eller sprekk i topp....

Er det slike feil så vil oljen bli uttynnet av diesel. Og slike feil kan oppstå på alle motorer desverre...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

I min ungdom jobbet jeg på bilverksted og mellom annet overhalte motorer, en feil vi måtte passe oss for ikke å gjøre var å sette ringene på stempelene (kolvene) i linje. Det ga drivstoff i oljen og blå røyk. Om en cylinder er montert på denne måten så er det drepende for DPF og for motoroljen på en moderne dieselmotor. Oljen som slipper inn i innsugingstakten forbrenner og danner mer partikler, og diesel presses ned til oljen under kompresjon.

Det hendte vi fant feilmonterte ringer når vi åpnet motorer som ikke hadde vært til overhaling fø.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Garantin på avgasreningen på en svensksåld bil är 5 år. Ett nytt filter är riktigt dyrt men skall täckas av garantin. Är det en importbil blir det att betala själv
Trodde att alla Fiat var importerade?
Fiats garant gäller väl i hela Europa? Eller har jag fel?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Trodde att alla Fiat var importerade?
Fiats garant gäller väl i hela Europa? Eller har jag fel?

Kravet om avgasgaranti är ett svenskt påfund och gäller bara orginalimport.
Du kan se på instrumentet om bilen omfattas eller inte. Det framgår som ett undantag
på begagnatimporterade bilar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Trodde att alla Fiat var importerade?
Fiats garant gäller väl i hela Europa? Eller har jag fel?
På bilar importerade för privat bruk undantas tillverkaren ang. avgasrening.
Det står på bilagan till reg.beviset ifall man äger ett sådant fordon.
Däremot fordon sålda nya av generalagent för märket ansvarar för avgasreningens funktion.

Aah några hann före, jag tappade uppkopplingen, därför blev det ett till lika svar:p
 
Senast ändrad:

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

För att få denna tråd ännu bättre och få ännu lite bättre kontroll på vilka årsmodeller, motorer etc. som problemen är vanligast på. Så tycker jag det hade varit bra med en enkel tabell över vilken bil modell, årsmodell, motor typ, om det är motor/olje lampa som tänds, eventuella felkoder som man känner till.
Ett enkelt sätt att få en översikt på hur många bilar det rör sig om. Det kanske bara är ett fåtal bilar, om det visar sig att det är flera bilar så kan man eventuellt ha detta som påtrycknings medel mot Fiat.

Tycker ni detta är en god idé så kopiera tabellen nedan och klistra in den i ditt nya inlägg och fyll på med den informationen du har.
Jag startar med mitt eget problem.

Bilmodell, år, Motor, Problem yttring, Felkod
Fiat Ducato, 2011, 3.0, Motorlampa, P0402
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

För att få denna tråd ännu bättre och få ännu lite bättre kontroll på vilka årsmodeller, motorer etc. som problemen är vanligast på. Så tycker jag det hade varit bra med en enkel tabell över vilken bil modell, årsmodell, motor typ, om det är motor/olje lampa som tänds, eventuella felkoder som man känner till.
Ett enkelt sätt att få en översikt på hur många bilar det rör sig om. Det kanske bara är ett fåtal bilar, om det visar sig att det är flera bilar så kan man eventuellt ha detta som påtrycknings medel mot Fiat.

Tycker ni detta är en god idé så kopiera tabellen nedan och klistra in den i ditt nya inlägg och fyll på med den informationen du har.
Jag startar med mitt eget problem.

Bilmodell, år, Motor, Problem yttring, Felkod
Fiat Ducato, 2011, 3.0, Motorlampa, P0402

A code P0402 most likely means one or more of the following has happened: The DPFE (differential pressure) sensor is faulty and needs to be replaced There is a blockage in the EGR (most likely carbon buildup) The EGR valve is faulty The EGR valve may not be opening due to a lack of vaccuum

Alltså Fel på EGR. Antingen felaktig differetialtrycksventil. Igensotad eller felaktig EGR-ventil. Eller vacuum-fel. Fritt och kortfattat översatt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hej igen.
Nu har jag bytt in min Fiat efter alla problem. Knausdelen var fin men med Fiatdelen var det en lång ändlös rad av problem som aldrig verkade att ta slut. Det blev en dyrköpt läxa med en halv mille i värdeminskning på tre år. Om tio dagar hämtas en begagnad Concorde byggd på Iveco. Jag vet att det är en kusin till Fiat men denna bil saknar partickelfilter som verkar vara roten till mycket ont. Jag stannar dock kvar hos min handlare Husbilslandet för där vet jag att jag får bra service. Nu blir det inga fler inlägg av mig i denna tråd för någon Fiat blir det aldrig mer!
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Det blir nog inte lätt att sälja din gamla bil till någon som läst denna tråd.
Grattis till din nya bil och hoppas det kommer att fungera bättre.

Lars
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Fiat Ducato,2014, 3,0 180 hkr, robotkoppling. 1200 mil

Ca: var femte startförsök startar inte motorn. den hinner aldrig gå igång den liksom slår back när den tänder. kan liknas vid en för högtänd tvåtaktare.
Någon mer som har samma problem?:confused:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Fiat Ducato, 2012, 3,0 180 hk, manuell 6vxl. 2200 mil

Det har börjat lukta illa från AC,n. Har någon annan detta problem? vad göra??
//Tommy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Fiat Ducato, 2012, 3,0 180 hk, manuell 6vxl. 2200 mil

Det har börjat lukta illa från AC,n. Har någon annan detta problem? vad göra??
//Tommy

Det är bakterier som frodas i fukten som bildas på förångaren. Egentligen skall man köra fläkten en 10 -15 minuter efter man slagit av A/C´n, så fukten försvinner men vem gör det.
Oftast kommer det en illaluktande "pust" när man startar fläkten.
Det finns ett spray man kan spraya i luftintaget när man har fullt blås på fläkten och som tar död på bakterierna. Hör med en firma som jobbar med aircondition eller en bilfirma.
Ett ganska vanligt problem.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Fiat Ducato,2014, 3,0 180 hkr, robotkoppling. 1200 mil

Ca: var femte startförsök startar inte motorn. den hinner aldrig gå igång den liksom slår back när den tänder. kan liknas vid en för högtänd tvåtaktare.
Någon mer som har samma problem?:confused:

Om du inte använder förardörren så kan den uppföra sig så, om du väntar lite längre förrän du vrider det sista på nyckeln så kanske det funkar
Ha de Paffw
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Efter att en verkstad bl.a bytte bränslefilter så har jag fått samma problem... på det tidigare filter fanns det ingen anslutningsplint för en kontakt... men på det nya så finns en anslutning.... efter mitt nya filter så sackar motorn när jag gasar kraftigt på...och den röda motorlampan tänds.... Jag antar att problemet ligger i denna anslutning.... vad den har för funktion vet jag inte.... men jag låter just nu problemet vara och kör lugnt för då händer det nästan aldrig att den röda motorlampan tänds... däremot har båda solskyddet gått sönder "metall fjädern" i båda har gått mitt av....en dag fick jag växelspaksknoppen i handen plasten i knoppen hade brustit, men jag hade ett superlim :twitcy:så nu är det inga problem.... en dag fick jag plasthandtaget till handbromsen i handen :swoon:.... det ligger fortfarande i handskfacket... och behövs inte... skall på service i Kalamata på måndag morgon kl 09..... det är första service på 4 år.... så jag får vara nöjd än så länge....

Kram Peter & Wovi

Efter inlägget läste jag lite till och såg att det finns andra lösningar på problemet... :wideeyed:


Gäller Fiat 2011 med 3,0 160hk motor, 1800 mil.
Det här med lysande motorlampa är tydligen ett ganska stort problem. På vår bil tändes den två veckor innan semestern skulle börja. Lämnade bilen till en auktoriserad Fiat verkstad i Malmö, där man läster av felkoden P0402, EGR ventil intermittent. Ett tillfälligt larm och då gör man ingen åtgärd, att jag sedan säger att det hänt flera gånger bryr man sig inte om. Får tillbaka bilen med släckt motorlampa.:mad:
Vi beslutar trots detta att åka på semester och är beredd på att vi troligen kommer att behöva besöka en Tysk Fiat verkstad.
Mycket riktigt så tänds motorlampan igen och i samband med detta så tappar motorn kraft. Det varar bara 5-10 sekunder sen går bilen normalt igen. I höjd med Wertheim i Tyskland har det hänt flera gånger så vi beslutar att lämna in bilen på Expocamp som är europas största husbilsförsäljare, med europas modernaste verkstad, enligt de själva.
Här analyserar man bilen och kommer fram till samma felkod P0402 EGR ventil, de anser sig helt säkra på att det är den och därför bytar vi den. Få tillbaka bilen kör 5 mil sen är det samma problem igen. Kör tillbaka med bilen igen och då bytar man en "styr" enhet till EGR ventilen (den som sitter innan EGR ventilen). Får tillbaka bilen kör 3 km samma problem igen. Tillbaks ytterligare en gång. Denna gången byter man en slang eftersom det enligt dem skulle vara dammpartiklar i slangen, blåser rent andra slangar, mäter vacuum trycket. På nytt får vi tillbaka bilen, kör 10 km samma problem. Då har vi varit tre dagar på verkstad och nu är det fredag eftermiddag, kör vi tillbaka nu så kommer inget att hända innan måndag och dessutom tror vi inte att de kan hitta problemet.
Vi beslutar oss för att vända så sakteliga hemåt, vi skulle till Italien, men det får bli en annan gång.
På vägen hem så blir problemet mer markant, när det händer så kan det sitta i i flera mil och då hinner jag själv prova/provocera lite med bilen.
Det visar sig då att man märker det på att bilen tappar kraft, gasar man mer så händer inget, trampar man gasen i botten, så händer absolut inget, bilen bara tappar fart.
MEN om man släpper gasen helt och bara gasar ytterst lite, då kan jag får bilen till att så sakteliga öka farten igen, men trycker jag ned gasen lite för mycket så tappar bilen kraft igen.
Så med lätt gasfot så kom vi hem.
Min egen analys av detta är att bilen inte får tillräckligt med bränsle eller eventuellt att EGR ventilen öppnar för mycket vid fel tillfälle.

Precis hämtat bilen från verkstaden felkoderna var P0402 och P010F, EGR ventil och något med luftflödet.
Man beslutar sig för att byte luftmängdsmätaren.
Kör 3 mil från verkstaden, så tänds motorlampan igen.....:mad:.
Bilen har fungerat bra i 2år och en månad och 1800mil, inte utan man börjar undra om Fiat lagt in någon tidsbegränsare, när garantin är slut då ska motorlampan tändas.
2 gånger på svensk verkstad och 3 gånger på tysk verkstad. Ingen har löst problemet.

Efter sjätte besöket på verkstad, så verkar faktiskt vårt problem med motorlampan vara löst.
Man har bytat till nyare mjukvara i bilen som löser detta med EGR ventilen och kraftlösheten som uppstår.

Tja... vad säger man, ska det behövas sex besök på auktoriserade verkstäder för att lösa detta?
Visserligen fanns inte bilen med på några återkallelser/recalls, men ändå och dessutom ställde jag den frågan till samtliga verkstäder om det inte fanns nyare mjukvara att tillgå.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Bäst att sälja skräpet och aldrig köpa fiat igen. Det gjorde jag och det var det bästa jag gjort.
Fiat bör bygga småbilar och stanna med det.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Testade husbilen i torsdags och fick en tvåa på för hög bränsletemperatur dom hade aldrig haft den felkoden tidigare enligt personalen, någon som haft detta problem, har nu raderat denna felkod som inte hellre verkstaden sett tidigare?
Olle.
 
Toppen