• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Fiat rapporteras här

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Vi är ju många som åker husbil som baseras på Fiat Ducato. Jag har haft tre bilar på olika modeler av Fiat och haft många bekymer som jag inte hade förväntat då ingen av bilarna varit speciellt gammal ellet gått många mil. Det har varit elfel, bromsfel, trasiga instrument, kärvande bromsar, egrventilet som bytts, partikel filter som inte regenererats som de skall, sensorer till dito som varit felaktiga, svaga handbromsar som hängt sig mm.
Den senaste bilen har varit på verkstad 15 gånger på 29 månader och 2300 mil. Just nu fungerar allt men jag undrar vad som kommer nästa gång.
Det skulle vara av intresse att få inlägg från andra som också upplevt problem.
Jag vet redan att nånga inte har några bekymmer med Era bilar så det behöver ni inte vittna om. Vad jag önskar är en provkarta på vad som brukar ge problem och gå sönder.
Det skulle vara kul om vi kan hålla tråden till ämnet. Får se om det går.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Köpte bilen ny så mycket har gått på garantin. Gillar bodelen skarpt och ett byte till något likvärdigt på annan bas än fiat skulle bli för dyrt för oss. Vi får kämpa vidare.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Här händer det inte mycket.;)

Fick tänka en stund innan jag kom påt.
När vi kör ca 100-110km/h tycker jag dörrarna är i klenaste laget, dom sviktar precis högst upp på gångjärnssidan vilket resulterar i kraftigt vindbrus i mellanåt. Årsmodell 2003.
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Undre spindelled glapp när jag besiktiga bilen häromdagen ,5800 mil lite dåligt tycker jag .
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Kortis i vevhusventilationsvärmaren. Fel som utlöste säkring vilken också säkrade bränsleinsprutning. Bilen gick att köra 85 km/Tim. Löste bara ibland, svårhittat fel. Behövdes en riktig "bilmekaniker" för att hitta det. Räckte inte med en instrumentavläsare/delbytare.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

På nuvarande årsmodell 2012 ingenting alls, men på den förra Ducaton från 1988 så gav tändmodulen upp när den var 24 år gammal. Fick tag i en fungerande passande tändmodul från en Peugeot på en semesterstängd skrot när ägaren av en slump var där för att mata hundarna.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Gäller Fiat 2011 med 3,0 160hk motor, 1800 mil.
Det här med lysande motorlampa är tydligen ett ganska stort problem. På vår bil tändes den två veckor innan semestern skulle börja. Lämnade bilen till en auktoriserad Fiat verkstad i Malmö, där man läster av felkoden P0402, EGR ventil intermittent. Ett tillfälligt larm och då gör man ingen åtgärd, att jag sedan säger att det hänt flera gånger bryr man sig inte om. Får tillbaka bilen med släckt motorlampa.:mad:
Vi beslutar trots detta att åka på semester och är beredd på att vi troligen kommer att behöva besöka en Tysk Fiat verkstad.
Mycket riktigt så tänds motorlampan igen och i samband med detta så tappar motorn kraft. Det varar bara 5-10 sekunder sen går bilen normalt igen. I höjd med Wertheim i Tyskland har det hänt flera gånger så vi beslutar att lämna in bilen på Expocamp som är europas största husbilsförsäljare, med europas modernaste verkstad, enligt de själva.
Här analyserar man bilen och kommer fram till samma felkod P0402 EGR ventil, de anser sig helt säkra på att det är den och därför bytar vi den. Få tillbaka bilen kör 5 mil sen är det samma problem igen. Kör tillbaka med bilen igen och då bytar man en "styr" enhet till EGR ventilen (den som sitter innan EGR ventilen). Får tillbaka bilen kör 3 km samma problem igen. Tillbaks ytterligare en gång. Denna gången byter man en slang eftersom det enligt dem skulle vara dammpartiklar i slangen, blåser rent andra slangar, mäter vacuum trycket. På nytt får vi tillbaka bilen, kör 10 km samma problem. Då har vi varit tre dagar på verkstad och nu är det fredag eftermiddag, kör vi tillbaka nu så kommer inget att hända innan måndag och dessutom tror vi inte att de kan hitta problemet.
Vi beslutar oss för att vända så sakteliga hemåt, vi skulle till Italien, men det får bli en annan gång.
På vägen hem så blir problemet mer markant, när det händer så kan det sitta i i flera mil och då hinner jag själv prova/provocera lite med bilen.
Det visar sig då att man märker det på att bilen tappar kraft, gasar man mer så händer inget, trampar man gasen i botten, så händer absolut inget, bilen bara tappar fart.
MEN om man släpper gasen helt och bara gasar ytterst lite, då kan jag får bilen till att så sakteliga öka farten igen, men trycker jag ned gasen lite för mycket så tappar bilen kraft igen.
Så med lätt gasfot så kom vi hem.
Min egen analys av detta är att bilen inte får tillräckligt med bränsle eller eventuellt att EGR ventilen öppnar för mycket vid fel tillfälle.

Precis hämtat bilen från verkstaden felkoderna var P0402 och P010F, EGR ventil och något med luftflödet.
Man beslutar sig för att byte luftmängdsmätaren.
Kör 3 mil från verkstaden, så tänds motorlampan igen.....:mad:.
Bilen har fungerat bra i 2år och en månad och 1800mil, inte utan man börjar undra om Fiat lagt in någon tidsbegränsare, när garantin är slut då ska motorlampan tändas.
2 gånger på svensk verkstad och 3 gånger på tysk verkstad. Ingen har löst problemet.

Efter sjätte besöket på verkstad, så verkar faktiskt vårt problem med motorlampan vara löst.
Man har bytat till nyare mjukvara i bilen som löser detta med EGR ventilen och kraftlösheten som uppstår.

Tja... vad säger man, ska det behövas sex besök på auktoriserade verkstäder för att lösa detta?
Visserligen fanns inte bilen med på några återkallelser/recalls, men ändå och dessutom ställde jag den frågan till samtliga verkstäder om det inte fanns nyare mjukvara att tillgå.
 

chrseg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Södertälje
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hade en LMC på fiat ducato maxi från 1990. Gjorde en lätt fastkörning och när ja skulle försöka backa loss brast paralellstaget vänster fram vilket resulterade i att inre drivaxelknuten också brast. De enda ja kunde tänka på under natten när vi väntade på bärgare va vilken tur ja haft att de hände där och inte på motorvägen! Inte blev de bättre när ja såg att de varit till hälften av länge.. Men men tur i oturen.
I övrigt hade den gått över 34k mil och gick mycket fint!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Tack för hänvisningen till den tråden. Tur att man i vart fall inte har robotlåda:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Verkar som att vämefläkten börjar krångla, f.ö. bytt yttre drivaxeldamasker, vattenpump, några glödlampor, bromsbelägg, kamrem och några övriga slitagedetaljer. Bilen? Ducato Maxi 2,5 TDi -96, 17.000 mil. Helt o.k. tycker jag! :)
 

kenth490311

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kumla
HBK-Nr
8317
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hade precis samma problem som du fyra besök på verkstad bytte samma delar på våran utan resultat men när verkstaden uppdaterade mjukvaran verkar problemet försvunnit
mvh
kenth
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Jag bytte höger yttre spindelled för någon vecka sedan, det är visserligen snabbt gjort men väl tidigt vid 4500 mil
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hej NIHLEN,

Jag hade exakt samma problem som Du och det var lika svårt för Fiatverkstäderna (i Spanien) att hitta felet, som återkom trots programuppdatering. Dessutom blev jag skickad till Boschverkstan eftersom en Fiatverkstad fick för sig att det var en spridare som var trasig. (Test hos Bosch visade att spridarna var i perfekt skick).

Jag fick ta mig hem till Karlstad bäst jag kunde. Där behövde teknikern på Fiatverkstan bara lyfte på motorhuven och kunde direkt se att jag hade en äldre modell av gasspjällsmotor, som Fiat rekommenderat för utbyte mot en kraftigare ny modell. Efter det bytet har jag kört 8000 mil utan några problem.

/Bengt
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Har en Fiat Dethleffs Advantage T6611 2004 års modell. Den har till dags datum gått 100 000km. Det enda vi har gjort hittills är att byta framhjullager vid ca.50 000km. Går mycket fint i motor och växellåda. Helnöjd med bilen!
Hälsn. Ce-eN ! :D
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Hej. Har en 6511 årsmodell 09 med 2,3 motor. Motorstörningslampan har indikerat partikelfilter. Har släckt den men det hjälpte inte. Fiat i Uddevalla kollade och bytte en givare som havererat pga fukt troligtvis kondens. Verkar som problemet är löst, men man ska väl inte ropa hej än.
/sören
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Problem med Fiat, rapporteras här.

Har en 3,0 liters 2013 som gått ca 2200 mil. Motorlampan började lysa i Danmark och Fiat assistans sa att om inte bilen blivit slöare går det bra att fortsätta. Vi gjorde så men i Aabenraa var bilen så slö att Fiat assistans skickade en bärgare. Han kom och kunde inget göra så han tyckte vi skulle fortsätta till Husum i Tyskland dit vi var på väg, 6 mil bort. Det gick i sakta mak och dagen efter ringde jag Fiat i Husum, de undrade om jag kunde komma om 30 minuter!! Väl på plats konstaterade man att det var partikelfiltret som satts igen. Mekanikern gjorde en "manuell regenerering" av filtret, dvs han lät datorn köra motorn på 3000 varv i ett särskilt program. Efter det gick bilen om den skulle i 10 mil sen lyste lampan igen.
Kunde ta oss hem i slött tempo och fick en tid hos Fiat i Arlöv där man konstaterade att det var en givare som skall tala om för motorn att partikelfiltret behöver regenereras som lagt av. Man bytte givaren, regenererade filtret, gjorde en del andra justeringar och sen har det gått bra i 40 mil så nu hoppas jag att det håller. Det räcker inte att bara släcka lampan, kör man vidare med ett partikelfilter om sakta sätts igen kan det bli hemskans dyrt. Enligt Fiat i Arlöv behöver man justera motorn/filtret efter det att man gjort en rensning via datorn på verkstaden.
Motorn skall klara av att rensa filtret alldeles själv utan att man behöver göra något men eftersom givaren var kass så sattes filtret igen.

Frånsett detta är motorn riktigt bra och tillsammans med Comfort Matic-lådan är det mycket bekvämt att fara runt.

Det är för övrigt inte bara Fiat som har problem med sina partikelfilter. Läs här i en artikel i Vi Bilägare från 2011.
Partikelfiltret kan bli en prisbomb | Vi Bilägare

//Evanders
 
Toppen