• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med bodelsdörr

F

F.d. 56023

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 180hk
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Argos 747-2
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej! Vi hämtade vår Argos igår, det är en begagnad 747 från 2012. Bilfirman har gått igenom bilen innan vi hämtade den förstås, men igår när vi kom hem och började fixa i bilen upptäckte vi plötsligt att bodelsdörren inte går att öppna innifrån! Är detta något som hänt någon annan? Tips, ideer på lösning? Annars får vi förstås åka tillbaka till bilfirman med den, men vi har en liten tripp inbokad nu med barnen (förstås :)) och OM någon har ngt enkelt förslag på lösning så mottages det tacksamt.

Med vänlig hälsning,

Marie
 
F

F.d. 53012

Guest
Kan inte givetvis alla dörrar i detalj och det kan inte ens dom som säljer bilarna men försök med att låsa den utifrån och öppna den några gånger för att få den att greppa om den spak som öppnar. Annars är det nog bara att lämna in och plocka ner dörren eftersom det är ett fel som kan uppstå har haft samma problem men mittemot kan inte öppna utifrån men som sagt fick göra om dörren eftersom det var en svag konstruktion. Den dörren som jag har sitter på många olika märken bl a Nordic och så är det i denna branch få tillverkare och där tillverkarna plockar från hyllorna från dom få tillverkarna har inte råd med att utveckla egna dörrar eftersom dt tillverkars så små serier av bilarna mot t ex personbilstillverkarna. Annars lossa insidan och se vad problemet är är oftast ganska simpelt. Lycka till.
 
F

F.d. 56023

Guest
Jaktfalken skrev:
Kan inte givetvis alla dörrar i detalj och det kan inte ens dom som säljer bilarna men försök med att låsa den utifrån och öppna den några gånger för att få den att greppa om den spak som öppnar. Annars är det nog bara att lämna in och plocka ner dörren eftersom det är ett fel som kan uppstå har haft samma problem men mittemot kan inte öppna utifrån men som sagt fick göra om dörren eftersom det var en svag konstruktion. Den dörren som jag har sitter på många olika märken bl a Nordic och så är det i denna branch få tillverkare och där tillverkarna plockar från hyllorna från dom få tillverkarna har inte råd med att utveckla egna dörrar eftersom dt tillverkars så små serier av bilarna mot t ex personbilstillverkarna. Annars lossa insidan och se vad problemet är är oftast ganska simpelt. Lycka till.
Åh tack så mycket för svaret! Vi ska lämna in den o få det fixat, vi är inte händiga nog att plocka isär dörren 😳 dessutom är den ju begagnad och de sålde bilen till oss med information om att de hade fixat ngt med dörren som var trasigt... Tack än en gång.
Med vänlig hälsning,
Marie
 
F

F.d. 53012

Guest
Kolunda skrev:
Hej

Du har 3 (tre) lägen på nyckeln. Lodrätt hö/vä, samt ett vågrätt nedre läge. Ställ den i vågrätt, då funkar det nog. Hade samma problem med min Dethleffs.

//Göran:wideeyed:
Stämmer ganska bra ibland kan man vrida nyckeln runt ett halvt varv och då drar jag i innehandtaget och på så sätt resetar skiten jo kvaliten är inte helt ok därför har vi ett Fiamma lån eftersom jag tror att det berömda skruvmejseltricket som inbrottstjuvarna använder skyddar för ev påhälsning med ett Fiamma lås.
 
F

F.d. 56023

Guest
Kolunda skrev:
Hej

Du har 3 (tre) lägen på nyckeln. Lodrätt hö/vä, samt ett vågrätt nedre läge. Ställ den i vågrätt, då funkar det nog. Hade samma problem med min Dethleffs.

//Göran:wideeyed:

Oj, det lät ju enkelt! Det får vi testa, bilfirman trodde det kunde vara en fjäder som var för spänd... Vi har inte haft den inlämnad ännu, o det vore ju smidigt om man kan fixa det själv 👍🏻. Tack för tipset!
Marie
 
Toppen