• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med batteribank

caytommie

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
14131
Medlemskap
2024
Jag har dubbla batterier på 95 Ah per styck som har fungerat fram tills nu. Plötsligt laddar dom ur mycket snabbt. Från full laddning till neråt 20 % på en enda natt trots att vi sparar på ström så mycket det går. Dessutom tar det mycket lång tid att ladda upp dom igen. Solcellen orkar inte ladda upp fullt längre. Även efter en längre tids körning laddas dom bara till ca 90%. Batterierna är två st Biltema 95 Ah. Någon som har en idé om orsaken?
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja överladdning är ju farligt, när det gäller lipo så har jag sett filmer på när modellflygare lurar laddaren vilket kan hända om det glappar med inkopplingen och det blir nästan som explosion och går inte släcka med vatten eftersom den genererar sitt eget syre så otäck brand, life som det handlar om ska inte sådant hända, undrar om det finns innbyggda balanserings elektronik det är ju bara några få celler. Det är väl det att cellspänningen är lite högre än normal laddning för blybatterier som gör att det inte blir helt fullt men det är ju bra för livslängden, gäller ju att man inte har några stora strömförbrukare utan underspänningskydd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har dubbla batterier på 95 Ah per styck som har fungerat fram tills nu. Plötsligt laddar dom ur mycket snabbt. Från full laddning till neråt 20 % på en enda natt trots att vi sparar på ström så mycket det går. Dessutom tar det mycket lång tid att ladda upp dom igen. Solcellen orkar inte ladda upp fullt längre. Även efter en längre tids körning laddas dom bara till ca 90%. Batterierna är två st Biltema 95 Ah. Någon som har en idé om orsaken?

Snacka om urspårad tråd o_O
Till baka till trådskaparen.

Du är inte ensam om detta problem,
men du skriver att de PLÖTSLIGT blev mycket sämre.
Antingen kan ett, eller båda batt ev. vara förbrukade.
Eller så kan ett, eller båda vara skadade.

Koppla ur de från husbilen, och varandra
kontrollmät spänning före efter laddning
Belastningsprov kan också vara till hjälp.

Mina 3st Biltema AGM 95Ah klarade 2,5 säsong, de klarade bara 1 dygns fricamping på slutet.
De står nu hemma i garaget sen i somras,
de klarar hårt belsatsningsprov med godkänt resultat.
De har alla över 12,8V i vilospänning.
Jag finner inte felet på dessa.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ok, nu förstår jag hur du räknat. Men det krävs enbart ett styck litium på 100 Ah för att ersätta två (2) stycken blybatterier på 95 Ah. Allt annat lika betyder det att litiumbatteriet
måste hålla i 10 år för att det skall gå jämnt ut. Vilket inte är helt omöjligt.
Jag kan sätta en bra slant på att en Li inte håller 10 år, om det håller 5 år är det bra.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag skall kolla efter kvittot. Försöka duger. Men först skall jag testa att ta ut dom ur bilen och ladda med C-tek laddaren för att se om något eller båda självurladdar.
Man kan lätt mäta fel och tro att saker är både hela och trasiga.

- Förenkla genom att först köra med ett batteri, ladda upp det och stängs av laddaren.
- lämna lite saker på som drar ca 5-10A.
- Låt denna last vara på och mät spänningen tex varje timme gärna med en multimeter.

Upprepa testen med det andra batteriet, resultatet bör bli ungeför samma om dom mår lika bra.

För att sedan veta om dom är okey eller inte så måste du veta hur många A du belastar med, tex om du lastar med 5A och batteriet är på 100A så kan du räkna med att du ska kunna använda iallafall 50A av batteriet dvs 5A last i 10 timmar innan spänningen kommer ned till 12V, då är batteriet i bra skick för denna typ av last.

Om du läser PeterK vad han skrev att en batteritestmätare sa att batterierna var bra men ändå fungerade dom inte, det är pga av att dom reagerar olika på olika last och just därför skall man testa med den typ av last man själv använder, inget annat spelar roll.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om vi tar mest sårbare variant Lithium, så har jeg selv hatt i bruk samme batteri i over 10 år i en IBM Thinkpad. Men for LFP er det kun endel USA EV folk som har tilstrekkelig lang erfaring, påstand om endel celler med tung drift i over 10 finnes det endel av på nettet. Og vi snakker hele tiden om mer enn 80% restkapasitet.

Mobiltelefon med over 5 år og samme batteri har jeg i bruk fortsatt - lader til 100% en gang i døgnet. Skjelden jeg går tom - selv om enkelte apper gjør sitt beste.

Men det finnes celler som dør før tiden, så det er variabel kvalitet.
 
Toppen