• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med 12 V i bodelen

Magnus70

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
15138
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Elnagh 660
Chassietyp: Standard
Motortyp: Disel
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: 660
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Elsystem
Jag har en Elnagh 660 -90. När jag ska starta värmen på högsta effekten så slår den ifrån! På halv effekt fungerar det! Jag mätte spänningen fram till pannan och den ligger endast på ca 7-8 V! Troligen är det den spänningen på allt i bodelen även vattenpumpen! Men mäter man på batteriet så är det ca 14 V! Tror att 12 voltsmatningen från batteriet går genom laddaren och sedan ut till 12 volts strömbrytaren till bodelen! Kan det vara så att laddaren drar ner spänningen? Det är samma även om jag kopplar in 230 V! Batteriet laddas som det ska! Kan det vara laddaren som behöver bytas?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Med ett så stort spänningsfall har du nog en dålig (ärgad) kontakt,eller säkring någonstans på vägen. Mät mellan minus på batteriet till pumpens minus samt mellan plus på batteriet och pumpens plus med pumpen igång. Då ser du på vilken sida spänningsfallet sitter. Sen är det bara att söka längs vägen (ledningen).
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej som svar på din fråga om det kan vara laddaren som drar ner spänningen så är det i ditt fall ytterst tveksam eftersom den verkar funka med att ladda bobatteriet och det visar över 14V.
(Det kan väl kanske vara idé att byta laddaren även om den funkar. Om den är originalet från -90 så behandlar den säkert inte batteriet på bästa sett i förhållande de nya elektroniska laddarna.)
Jag funderar på själva huvudströmbrytaren, är det en sådan där med lös plastnyckel ?
Om du mäter som Göte J beskriver mellan olika ställen på samma strömkälla så ser du spänningsfallet, och kanske också mäter från jord till in och utgående kabel vid huvudströmbrytaren, helst med belastning igång på förbrukarsidan, då kan du se om det är där spänningsfallet sker.
I vilket fall som helst så mät på flera punkter utmed elledningarna efter batteriet så borde du kunna hitta var punkten mellan 14 och 7V är.
Det kan även ligga i en ärgad större kabelsko någonstans på huvudkabeln, kanske t.o.m. de kabelskor som sitter på huvudbrytaren.

Lycka till. M.v.h. JANKRO
 

Aries57

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
13493
Medlemskap
2022
Håller med tidigare. Kolla alla skarvar, troligtvis ärgat och dålig kontakt. Har också en 90:a. Har hållit på med massa mysko fel, varje gång dåligt med kontakt på olika ställen. Är nog lätt så i äldre bilar. :p
Tur att det är billigt att åtgärda , men det kan bli väldigt dyrt om det slår eld. Kan bli väldigt varmt om mycket ström skall fram och det är dålig kontakt. Jag brände mig när jag tog i säkringen som var ärgad.:twitcy:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Aries57 skrev:
Kan bli väldigt varmt om mycket ström skall fram och det är dålig kontakt. Jag brände mig när jag tog i säkringen som var ärgad.:twitcy:

I dessa fall är det jätte bra med en IR-temp mätare.
Man slipper bränna sig och med den kan man också leta dåliga
anslutningar om den är så stor som hos trådskaparen.
Den går ju bra att kolla andra temperatur med också
tex gasolnivån i alu/stål tuber.
Jag har en -90:ans HB och har alltid IR temp mätaren och
multimetern med på resor. :)
 
Toppen