• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.887
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har varit i Tyskland några dagar och försökt få in tyska fria kanaler. Tidigare år har vi fått in ett antal fria kanaler men inte i år. Har det skett någon förändring som gör att man inte får in de fria kanalerna längre? Väl tillbaka i Sverige är allt som vanligt igen? Har en rundstrålande Wing 22 TV-antenn(tror jag den heter).

Undrar Kjell
 
Senast ändrad:

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Jag har noterat samma sak. Stod mitt i Berlin och fick inte in en enda kanal.
När jag kom över gränsen till Polen, fick jag in både
Polska och Tyska kanaler fullt ut. Crazy?
Nån som vet nåt?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.055
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Visst är det så att man håller på att gå över till digital TV, och har kommit olika långt på olika ställen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Javisst, man håller på att släcka ner DVB-T nätet och gå över till DVB-T2.
Det betyder att man måste ha utrustning som klarar DVB-T2 för att kunna ta emot dessa kanaler i det marksända nätet.

Lite info här på tyska: DVB-T | NDR.de - Der NDR - Technik
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Har varit i Tyskland några dagar och försökt få in tyska fria kanaler. Tidigare år har vi fått in ett antal fria kanaler men inte i år. Har det skett någon förändring som gör att man inte får in de fria kanalerna längre? Väl tillbaka i Sverige är allt som vanligt igen? Har en rundstrålande Wing 22 TV-antenn(tror jag den heter).

Undrar Kjell

Hej.
Är inte bara i Tyskland som DVB-T2 börjat användas.
Redan 2010 började det dyka upp HD-TV kanaler i Sverige, som bara går att se med en DVB-T2 mottagare.
Boxer har lite mer info här: https://www.boxer.se/kundservice/ordlista/dvb-t2/
Även NetOnNet har skrivit lite: https://www.netonnet.se/Content/Info/dvb-t2
Är oftast helt ok med "gammal" antenn, men kan kräva ny mottagare (TV eller box).

Hälsningar
Bettan o Einar
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.524
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Hej,
Någon som vet hur det är i UK?
//Conny
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Är öster om Berlin 9 fria kanaler syns med vår gamla tv.

Leif
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Är nu i.Stralsund här syns 9 tyska kanaler och flera danska kanaler. Har Triax ufo antenn som int är upp höjd.

Leif
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Vår tv från 2013 har DVB-T. Och inte DVB-T2 som krävs. Vilket är trist. Tv:en hade gammal teknik redan då när den köptes. Ingenting vi frågade när vi hämtade ut vår nya husbil. Fastän apparaten är en ledtv, och som vi trodde, bra framtidssäkrad. Hursomhelst, det enda sättet är att koppla en box med DVB-T2 till vår rätt moderna ledtv. Nu funkar det igen. Men apparathysterin ställer till det.
 
Senast ändrad:

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Är i Tyskland med en boxer pace som tar in HD kanaler i Sverige (t2) men här får jag inte in något. Gäller flensburg,Hamburg,Wismar,lubeck och i stort hela norra Tyskland. Förslag på något som funkar. Eller är det bara att köpa en tysk Box?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Det bör/ska vara samma standard. Som i övriga eu. Vår box funkade i alla fall förra året. Men det måste som sagt vara T2. Men du kan ju fråga i en tysk affär.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Om du har en box ifrån Boxer med ett programkort i, då är den kanske kopplad till Boxers utbud och då kan du kanske inte se övriga fria DVB T2 kanaler?
Bara en fundering för jag har inga problem att få in de nya frekvenserna på tyska kanalerna. Jag har inbyggd T2 utan kort i TVn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.032
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Problemet kan bero på antennen, 4G mobilnätet stör ut gamla antenner.
Stod i Karlskrona och fick inte in någon kanal,efter byte till mobilavstörd antenn fungerar allt igen.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Körde genom Tyskland i juni såg tv altid när vi skulle. Har en Finlux tv med några år på nacken en ganska billig tv. Såg också i alla baltiska länderna och Polen, Slovakien. Även nu i Norge fungerade det.

Leif
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Pratade med en tysk tv handlare. Han sa att för att få in tyska kanaler numera där man uppdaterat till T2 måste man ha ett abonnemang som kostar 5Euro i månaden även för de fria kanalerna. Läste lite mer på tyska sidor och där stod samma sak. Vi har T2 mottagare. Verkar som Tyskland är TV dött om man inte har parabol eller ett abonnemang för T2. Förklarar varför så många tyskar har parabol.

Erfarenheter och info från de senaste dagarna i Tyskland Om andra har EGNA erfarenheter så kommentera gärna. Hörsägen är ointressant!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Problem få in TV-kanaler i Tyskland

Visserligen två månader sedan jag utan problem tittade på tyska HD kanaler utan abb eller annan avgift.

Om man tittar på det stora bolaget ARD hemsida så står det att det fortfarande är gratis och okrypterat:
Ja. Alle über DVB-T2 empfangbaren ARD-Programme stehen kostenfrei und unverschlüsselt in HD-Qualität zur Verfügung.

Se också deras Frågor & Svar sida: ARD Digital – Digitales Fernsehen der ARD – Digitalfernsehen – Digital TV – Fragen und Antworten zu DVB-T2 HD
 
Toppen