• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem automatväxellåda

Apell

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21935
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat årsmodell 2017
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 multijet 150 hk
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: P 716
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Växellåda
Hej
Hade premiärtur med ny Pilote 716 med Fiat multijet 2,3 l med automatlåda som slutade med bärgare till verkstad.
På 22 mil har vi haft problem 5 ggr med automatlådan . Varnar för check transmission se handbok , och så lägger lådan av och det går inte att växla varken manuellt eller automatisk och bilen stoppar .
Efter ca 30 min verkar allt nollställas och det går att köra iväg.
Men sen upprepas problemet igen och till slut hängde sig växellådan i på första växeln och den gick inte att starta.
Försökte nollställa bilen via att koppla ur batteriet men fungerade inte.
Någon som har haft liknande problem ?
Kändes så där att lämna sin husbil i Varberg utanför en Fiat verkstad obevakad för att ta sig hem till Göteborg .
Thomas
 

Apell

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21935
Medlemskap
2024
Svar från Fiat verkstad idag.
Verkar som utebliven leveranskontroll av bilen av leverantören.
Programvaran ej uppdaterad som den skulle ha varit innan leverans samt låg oljenivån i robotväxlaren , dom kunde fylla på med 0,5 l
Nu håller vi tömmarna att den håller hela vägen hem från verkstaden.

Thomas
 
F

F.d. 53012

Guest
Apell skrev:
Svar från Fiat verkstad idag.
Verkar som utebliven leveranskontroll av bilen av leverantören.
Programvaran ej uppdaterad som den skulle ha varit innan leverans samt låg oljenivån i robotväxlaren , dom kunde fylla på med 0,5 l
Nu håller vi tömmarna att den håller hela vägen hem från verkstaden.

Thomas
Tråkigt, har en god vän som köpte ny husbil hos BIÖ för ett år sedan med automat och har haft en hel del verkstadsbesök mycket känslig mekanik och electronik så nu byte till ny bil med manuell för hans del men det är många som inte har några problem alls så ojämn kvalitet är inte ovanligt och träffade en husbilsmekaniker från Göteborg i somras som var från Göteborg och hade som specialitet att laga och konvertera om lådor och åkte en plåtis med stora motorn 180 hr men med manuell, vilket kanske ger svar på tillförlitligheten. Om man skall ha automat så gäller Mercedes en riktig traditionell automat ingen robotlåda. Men 22 mil och 5 ggr problem är en defekt låda enligt min mening. Lycka till med fortsättningen.
 

wall-ehnberg

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
22978
Medlemskap
2021
Har samma problem med robotväxellådan på vår bil 2016 årsmodell gått
880 mil. Går inte att lägga i någon växel så nu är bilen bärgad till en fiat verkstad. Fick tid i morgon för reparation.
 

Apell

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21935
Medlemskap
2024
Återresan från verkstaden i Varberg till Göteborg slutade med en ny bärgning.
Samma fel och växellådan slutar att fungera.
Har hänt tre ggr nu, alla tillfällen så kommer felet efter ca 40-50 min färd.
Husbilen har stått på verkstad sen dess och dom hittar inga fel.
Har gått 30 mil och bärgad 2 ggr !
 
F

F.d. 53127

Guest
Apell skrev:
Återresan från verkstaden i Varberg till Göteborg slutade med en ny bärgning.
Samma fel och växellådan slutar att fungera.
Har hänt tre ggr nu, alla tillfällen så kommer felet efter ca 40-50 min färd.
Husbilen har stått på verkstad sen dess och dom hittar inga fel.
Har gått 30 mil och bärgad 2 ggr !

Hej, undrar hur har det gått för er med dessa fel på växellådan?
Har ni fått hjälp eller....?
 

Apell

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21935
Medlemskap
2024
AdriaCoral98236 skrev:
Hej, undrar hur har det gått för er med dessa fel på växellådan?
Har ni fått hjälp eller....?
Hej
Fick en ny husbil , efter samma fel 4 ggr så gav dom oss en annan ny likadan.
Har nu kört ca 30 mil utan några problem.
Den gamla husbilen är kvar på verkstaden dom skall byta hela robotväxlaren

Thomas
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej .
Intressant läsning, visst har vi problem!
Har en Fiat 3.0 Automat 160, 2010, snart 13tusen mil.
I förgår stannade bilen efter 300 meters körning, displen visade " halvskidbacke"!!!
Kunde inte få i nånon växel att köra, provade flera gånger samma på displen.
Lugn lite, Jamen "manuel" växling, sen dess kört ca 12 mil, ( sissta sträckan m. Automaten inga problem).
Kan någon förklara, Vid manuelt val, när jag bromsar , växlar lådan ner, ända till ettan , vid t.ex. ett gupp, sen kör vi manuellt som vanligt, till nästa gupp samma visa.
Har "automaten " fått spader, alltså gjort en "pudel", eller!???
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att lådan växlar ned i manuellt läge är normalt,den accepterar inte onormalt växelläge tex. 6an i 30 km/t.
På detta sätt fungerar alla automater om du försöker kör manuellt med alltför felaktig växel.
 
Senast ändrad:

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag vill inte göra robotlådeägare ledsna, men detta är ett välkänt problem sedan robotlådorna anlände till oss. De växlar oftast till belåtelse, men tyvärr räcker inte ”oftast”. Dessutom växlar de aldrig lika bra som en riktig automat. Den energibesparing som dessa ger är inte värd följderna. När vi köpte HB ifjol så spaltalde jag och min fru upp en punklista med MÅSTEN och önskemål. Hon fick fria händer vad gäller estetik och funtioner gällande inredningen, jag fullt ansvar över det mekaniska. Punkt 1 på den mekaniska sidan var manuell växellåda. Varför???

1. Jag är extremt tekniskt lagd i mig själv, utan att ha det som yrke. Jag vet hur en robotlåda fungerar och jag ryser vid blotta tanken av att styra en manuell låda med en dator. Om det bara varit för att mekansikt ändra växlar så ”fine with me”, men det är en babiljon parametrar som ska samarbeta! Bara min logik säger att sådant är gjort för att jävlas.
2. VIKTIGAST, jag känner en gäng bilmekaniker där tre av dem jobbat 25-30 år med just dessa lätta lastbilar. En hos VW, en hos Mercedes och en hos Peugeot. Den sistnämnda driver eget idag och har jobbat med alla dessa sista 10 åren (första 20 mest Peugeot).

Alla tre nästan skrek till mig innan val av HB. KÖP INTE EN ROBOTVÄXELLÅDA! Min motfråga var naturligtvis ”varför”? Svaren likadana från alla tre. Felprocenten är monstruöst hög. Minst hälften av alla fordon med dessa har besökt en verkstad innan 10 000 mil och alltför många kräver byte av växellåda. De hoppades allihop att de historiska problemen skulle gå över för några år sedan när utvecklingen gjort sitt, men icke. I en strid ström så ramlar det in NYA skåpbilar än idag. De ansåg att det kunde vara försvarbart om bilen var så pass ny så maskinskadegarantin gällde, men inte ens då såg de något positivt med dessa. Särskilt inte för privata skåpbilsägare och i synnerhet husbilsägare, eftersom de ofta är lååååångt hemifrån. Så därav valde jag manuell, trots att jag älskar automat.
Ola

Ps. Jag kör och tävlar enduro fortfarande (är 52 strax). Fler än en tragisk historia om dessa lådor cirkulerar i bekantskapslretsen, eftersom alla crossbussar byggs av plåtisar.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Jag har kört over 170000 km med min helt utan bekymmer det är en 3.0 så lådan är lite annorlunda. Servar den noggrant kanske lite i överkant den har fungerat över 10 år nu.

Använder endast denna hydraul olja.
 

Bilagor

  • 4F6E84D1-0EFA-4154-AA95-65D5097EF98A.jpeg
    4F6E84D1-0EFA-4154-AA95-65D5097EF98A.jpeg
    394,1 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jag har kört over 170000 km med min helt utan bekymmer det är en 3.0 så lådan är lite annorlunda. Servar den noggrant kanske lite i överkant den har fungerat över 10 år nu.

Använder endast denna hydraul olja.
Var köper du den ,nybliven robotlåda. Och hur ofta byte du. Om jag har fattat rätt så är det tre olika olje eller.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Var köper du den ,nybliven robotlåda. Och hur ofta byte du. Om jag har fattat rätt så är det tre olika olje eller.

2 - 3 år mellan koppling vätska vartannat år kollar hur skitigt det ser ut. På service är det sällan de har då tar de det de tror att går.
Googla så hittar du en Fiat service som har sen beställa Har alltid en burk hemma jag kör ganska långa resor flera stycken pär sommar.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
2 - 3 år mellan koppling vätska vartannat år kollar hur skitigt det ser ut. På service är det sällan de har då tar de det de tror att går.
Googla så hittar du en Fiat service som har sen beställa Har alltid en burk hemma jag kör ganska långa resor flera stycken pär sommar.
Tack för tipset , precis köpt en Beg 12 årsmodell med robot låda som jag tänker serva själv.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Att lådan växlar ned i manuellt läge är normalt,den accepterar inte onormalt växelläge tex. 6an i 30 km/t.
På detta sätt fungerar alla automater om du försöker kör manuellt med alltför felaktig växel.
Tack Olof G för svar.
När jag trampar på bromsen räcker en gång, så växler den ner ända till Ettan!
Trampar jag " inte" på bromsen, bara släpper gasen, växlar den inte ner.
 
S

sunrise

Guest
Jag förstår inte alla dessa problem med robotlådan, precis som med alla motorer måste man lyssna och höra vad motorvarvet vill, det är inte bara att trampa på gasen och tro att allt löser sig.
Har nu kört 8000 mil med lådan och den fungerar perfekt, visst finns de måndags exemplar men det finns ju på alla bilar.
Ägde själv en Mercedes 220 D årsmodell 2005 och den krånglade rejält utan anledning så visst är det jobbigt.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har nog varit lite otydlig, Instruktionsboken ingick i dom Ca 700000 Kr, ny bil m. tillbehör bl.a. "Reservhjul" 180 A Generator, osv. år 2010 Euron var stygg då!
"Pudeln" gäller Manuellväxling, läs inlägg 8, hur påverkar bromsen detta?
Jag har märkt att, trampar jag "hårt" på bromsen vid stilla sående, så är beteendet lite annorlunda, till det bättre.
 
S

sunrise

Guest
Det är tråkigt att höra alla dessa problem, men om man kör med automaten på och vill ha en nedväxling bara lägg foten lätt på bromspedalen så växlar den ner alltså inget hårt tryck utan bara lägg foten på pedalen.
Skall man använda den manuella delen så använd hörseln när vill motorn växla, alltså inget våld eller hårda pedaltramp så skall det fungera.
Annars är det en reklamation av lådan som gäller, men jag tror det handlar om handhavandet.
 
Toppen