• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Privat Mobil Radio

F

F.d. 4754

Guest
Till Styrelsen och medlemmar i HBK som har intresse för Privat Mobil Radio.

Vi har debatterat och diskuterat radiokommunikation i bland annat denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t18535/

Det har med mycket klar framkommit att det är lämpligt att satsa på Walkie-talkie enligt begreppet PMR i Husbilsklubben för gemensamma radiokommunikationer.

PMR är en förkortning för Privat Mobil Radio.

PMR är en europeisk standard för kommunikation och är befriat från licensavgifter. Vem som helst kan använda PMR-radio utan speciellt godkännande eller utbildning. Systemet är öppet vilket innebär att apparater av olika fabrikat kan kommunicera mellan varandra.

Räckvidden för PMR är någon eller några kilometer vid fri sikt. Räckvidden begränsas av byggnader och kuperad terräng. Den något korta räckvidden kan man vända till något positivt och konstatera att vi slipper en massa prat och medlyssning från andra människor som är lite längre bort från oss.

PMR-systemet har 8 kanaler. Varje kanal har 38 underkanaler vilket innebär att det bör vara goda möjligheter att kommunicera.
Uteffekt: 500 mW / 0,5W. Ljudkvaliteten ska vara mycket bra.

PMR arbetar inom frekvensområdet 446,00625 till 446,09375 MHz.

Anropskanal för Husbilsklubben föreslås vara kanal 6 med subkanal 11.

Denna anropskanal kan exempelvis användas vid klubbträffar, samkörning och spontana träffar på vägen.
Årsmötet i maj vore ett bra tillfälle som start att nyttja kanal 6/11 för kortfattad och övergripande information och vi får då en officiell infokanal för styrelsen och arrangören under träffen. Som exempel kan radiokanalen sända ut meddelande som ”Årsmötet börjar om 15 min, Välkomna” eller ”Samling för Er som skall med bussen…”

Priset ligger från ca 500:- och uppåt. Många apparater säljs i set om två. Då kan man antingen dela köpet med någon, men man ska vid köp titta på hur apparaterna laddas. Det är ofta en 230 V laddare till 2 apparater. Alla apparater går inte att ladda med 12V. Vill man istället själv utnyttja bägge apparaterna kan lyssna på anropskanalen ”6/11” och samtidigt använda den andra apparaten för att prata med kompisen som befinner sig lite längre bort på vägen.

Det finns apparater som är IP-klassade så de tål överstrilning med vatten. Apparaterna kan också ha inbyggd röststyrningen som aktiverar apparaten vid ljud eller tal.

Det är inte helt lätt att förorda någon specifik modell. Den erfarenheten har inte framkommit i forumet. Många medlemmar har visat sitt intresse för detta kommunikationssystem och flera har redan PMR-apparater.

Vi har hittat en test: http://www.smartson.se/test/fritid/prata-gratis-pa-aventyret.htm men testen är från februari 2006 och nya apparater har tillkommit eller ersatts. Priserna förändras också hela tiden. I forumlänken längre upp i texten hittar Ni också info om några apparater.

Jag vill här också passa på att tacka Hasse med medlemsnummer 904 som har varit till stor hjälp för att söka information.

Här är några länkar som har anknytning till PMR:
www.topcom.se
www.clasohlson.se
www.teknikmagasinet.se
www.doro.se
www.cobra-se.com
www.zodiac.se

För att ge styrka till radiokommunikation inom klubben bör kanske klubben utse en eller flera radio-ombud eller bilda en radiogrupp som kan ge råd och anvisningar. Denna grupp kan kanske också genomföra framtida större gemensamma radio-inköp.

För att gå vidare skulle det underlätta om styrelsen rekommenderar medlemmarna PMR-apparater med Frekvensområdet 446,00625 till 446,09375 MHz. Klubbens anropskanal föreslås vara kanal 6 med subkanal 11.

Det skulle uppskattas om styrelsen redan nu kan visa sitt gillande för PMR i klubben och visa att man tillstyrker en årsmötesmotion i denna riktning.

Med radiohälsningar
Knausen
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Privat Mobil Radio

Tack ,för Ditt jobb, Knausen.

När jag kollade i lådan får jag se att jag är ägare till 2 st PMR men dom kan endast laddas med 220 över en adepter.

Jag läser då på adeptern att laddströmmen är 12DV 100 ma. Och då undrar jag om det finns någon i klubben som kan berätta för mig om jag kan ladda den från cigarettändaruttaget på bilen med någon annan adepter, ??? Eller är jag ute och åker Moppe igen??? Undras---Kom
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Privat Mobil Radio

Säkert kan du ladda från cigg-uttaget. En lämplig kabel för ändamålet måste fixas. Jag laddar mina VHF och UHF-apparater på detta sätt.

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Privat Mobil Radio

Hej Går det att använda Privat Mobil Radio utomlands också.
Vi planerar att åka tillsammans med vänner till Kroatien, eller kan man bara använda den i Sverige
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Privat Mobil Radio

Hej Gun & Rolf
Med tanke på att dom inte går så långt så är det inte så många som kan höra er.
PMR är ok i Europa men som ni vet så är ju inte Kroatien med ännu, eller?
Har inte koll på hur det är där men jag tror inte det är OK ännu.
Vi var nere i landet 2006 och använde PMR utan några problem.....
Är radioamatör och husbilen var full av radioapparater och taket på densamma var full av atenner, men ingen i någon av gränskontrollerna var intresserade av oss.
Welcome to our country and have a nice stay!
da di da ditt da da di da

På vägen genom Tyskland och dom andra länderna ner mot Kroatien så prata vi med många PMR folk när vi passera dom.
Tyvärr så när man är på rull och motstationen är fast så får man vara snabb att förmedla info innan man tappar kontakten igen.

Hoppas ni får många kontakter på vägen, och det kanske kan vara en sporre att kanske skaffa lisence till amatörradio?
Då kan ni köra VHF/UHF via reläer och nå långt! och oxå köra HF som når hem till Svedala när ni är nere i Kroatien.
2006 var jag och FreddySM7WDG & Ewe, SM7BHM där nere och hade kontakt via Reläer i Kroatien.
Jag i Rijeka och Ewe på ön Vir inga problem med kontakten.

73'de Rolle, SM7WDL
 
Senast ändrad:

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Privat Mobil Radio

Det är vel samma sak som mobiltel med komradio i europa, får ej prata utan handsfri ?????.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Privat Mobil Radio

I Tyskland är det förbjudet att tala i mobiltelefon om man inte har handfreeutrustning. Har för mig att det kostar ~60€ eller så om man blir ertappad. Obesrvera att det gäller mobiltelefon ! Jag är radioamatör med anropssignalen SM5AWU och är medlem i den tyska radioklubben DARC (Deutsche Amateur Radio Club) och har i vårt medlemsorgan läst att förbudet inte gäller vid användning av kommunikationsradio och en PMR-radio är ju inte någon telefon.....eller!? Men vi åker ju ytterst sällan ensamna i våra husbilar så vi har ju nästan alltid en radiooperatör i passagerarsätet!

HBK-hälsningar

Göran 292 (SM5AWU)
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Privat Mobil Radio

Hej! En liten undran från en amatör.
Vi är ägare till 2st Zodiac FreeTalk S300. Kan dessa fungera som PMR?
Instruktionsboken har jag slarvat bort för flera år sedan så jag vet inte så mycket om dom. Vi hade dessa vid Hästtävlingar på vår gård för ca fem år sedan, så dom är nog 5 till 6 år gamla. Tacksam om nån vet nåt om dem.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Privat Mobil Radio

De borde kunna fungera eftersom de ligger på 427-450 MHz, möjligen med liten modifiering.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Privat Mobil Radio

Letade på nätet efter data men hittade inget bra.
FreeTalk - same as Maycom MH-446 stod det på en sida.
Zodiac har en del modeller kvar som heter FreeTalk men kunde inte hitta S300.
Finns det subkanaler och frekvensen stämmer och om man ser på beteckningen på dubbelgångaren Maycom MH-446 så tycks den göra det.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Privat Mobil Radio

Tack för alla svar! Ni är för härliga i Husbilsklubben. Skriver man om ett litet problem så kommer det svar inom några timmar. Underbart.
(det är nog dags att bli medlem!)

Vad gäller mina radioapparater så har jag nu skickat email till Motorola/Zodiac och frågat om dom kan skaffa fram manualer. Vi får se hur det går. Annars skaffar vi nog några biliga NYA apparater.


Hälsningar
Anders
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Privat Mobil Radio

Hej
Ja, PMR är tillåtet även i Kroatien.
Googlade "PMR" och hittade en tysk sajt "PMR-Info" där Kroatien fanns bland de uppräknade länderna.
Vi köpte en Topcom Twintalker 9100 härom dagen, men i den bruksanvisningen fanns inte Kroatien med! De båda listorna överensstämde dåligt med varandra. Vi har inte testat vår ännu. Vi åker mot Kroatien direkt efter kroppkakeätningen på Öland med HBK 11-13 april.
Hälsningar
Cathrin och Janne
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Privat Mobil Radio


Hej! På länken ovan finns också Zodiac Freetalk Pro - den är billigare hos OnOff; ONOFF Telefoni, Walkie Talkie, Visa produkterna, ZODIAC, FREE TALK P PACK=
Conrad har också några dyrare apparater; Conrad Elektronik Norden AB (även med extern antenn)!
Sedan finns det iCOM som har 0,16 uV känslighet på mottagaren, det bästa jag sett; icom.nu - officiell webbplats för Icomradio i skandinavien | icom, radio, vhf, marinradio, jaktradio, yrkesradio, prohunt, scanners och Entel med känslighet på 0,35 uV vid 12 dB SINAD. Proff apparater ligger i regel på 0,25-0,35 uV. Jag har mailat TopCom och frågat på deras PMR känslighet - ännu ej svar.

Dyrare apparater når lite längre pga bättre känslighet på mottagaren, längre antenn och bättre kvalité överlag. Tål också i regel regn och stötar. Jag är lite frestad att köpa 1st dyrare att ha fast monterad i husbilen och ha mina 2 billigare ute i skogen eller att låna ut.
Jag uppdaterar matrisen när TopCom svarat. Lycka till och väl mött på kanal 6/11 hälsar Hasse
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Privat Mobil Radio

Nu har vi också beställt Topcom Twintalker 9100 från Clas Ohlsson
efter tips från HBK-vänner.
Till sommaren åker vi till Kroatien tillsammans med ett par andra HBK-kompisar.
Efter det vet vi hur långt ner i europa den funkar.
Oavsett det är vi nöjda om den fungerar inom Sverige för att prata
med andra HBK-are
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Privat Mobil Radio

Hej Gun & Rolf!

Era apparater kommer att fungera vart ni än reser för dom fungerar på ett annat sätt än mobiltelefoner. Av egen erfarenhet så måste man ligga ganska nära varandra för att kommunikationen skall vara bra.

Lycka till

Anders:):):):):):):):)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Privat Mobil Radio

Till Alla som har PMR, PR-radio eller Amatörradio.

Det finns nu en möjlighet att delge andra klubbmedlemmar Ert radioinnehav i husbilen.
Varje medlem har en profil och man kan ändra informationen om sig själv.

För att lägga till radioinnehav väljer Ni Snabblänkar i menyraden.
Välj redigera profil och rätt långt ner på sidan hittar ni Radioinnehav.
Ange vilken eller vilka radioinnehav Ni har i husbilen.
Det finns 3 kryssrutor och man kan ha mer än ett radioinnehav.

När radioinnehavet är ifyllt syns det i Er egen profil.
Profilen hittar ni genom att klicka på Snabblänkar i menyraden därefter valet Min profil.
Klicka på ert radioinnehav och Ni ser alla andra klubbmedlemmar som också har samma typ av radioinnehav.

Privat Mobil Radio arbetar inom frekvensområdet 446 MHz.
PR-radio är de radioapparater som ligger på 27 MHz.
Radioamatörerna har också en kryssruta och de kan också skriva in sin anropssignal.

Radioinnehav är en frivillig uppgift men vi i hoppas att många använder möjligheten.

Just nu är det 66 medlemmar som har noterat sitt PMR-innehav.

Hälsningar
Knausen
 
Toppen