• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pris på montera Solpanel med regulator

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Fick ett pris på att montera solpanel på 120 w med regulator i Tyskland 1700 euro.
Tyckte det var väldigt dyrt eller har jag fel?
Har googlat men hittar inga pris på montering med solpaneler i sverige, nån som köpt den tjänsten senaste halvåret?
Vad gick det på?
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag lät en LMC återförsäljare fixa det åt mig, så det inte skulle bli några problem med fuktgarantin.
Dom har ett paketpris på 1st 135W med regulator och montering för 7995kr men jag ville ha en MPPT regulator så jag fick lägga till 500kr totalt 8495kr
Monterades förra våren.
Christer.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur stark solpanel behöver man för att klara laddningen.

Det beror lite på vad man förbrukar & storleken på batteribanken. En monokristallin panel på 100W brukar ha en märkström på ca. 7A men mer realistiskt är nog ca. 5A. Själv har jag 3x100W, 200Ah batteribank & som regulator har jag en Ctek D250s Dual som är inkopplad direkt på batteribanken. Detta fungerar väldigt bra & räcker gott till all belysning, panna, TV etc.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
En 160Watts panel med Victron 35Ah mppt regulator så kan jag bygga ut med två paneler till
kostnad med Isr 70 tätning/lim (egen montering) totalt 4350:-
samt en separat 30W panel som enbart underhåller startbatteriet totalt 875:-
/ Bengt
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vågar inte montera själv på en så ny husbil som är 5 års täthets garanti på.
Så får nog Leta efter auktorisera verkstad för detta, hade bilen vart 6-7 år så hade jag nog försökt själv.;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Samtidigt kan man fundera på vad som händer om du gör jobbet själv. I värsta fall skulle det kunna läcka vid kabelgenomföringen, osannolikt men möjligt. Vad kan det i så fall kosta att reparera fuktskadan? Ställ den kostnaden mot vad det kostar att låta den tyska firman göra jobbet. Med ett pris på 1700 Euro, eller 17 000 kronor, så kan materialkostnaden inte vara mer än 7 000:- högt räknat och då har du 10 000:- kvar att bolla med.

Ett eventuellt läckage vid kabelgenomföringen torde upptäckas ganska snabbt om det sitter i ett åtkomligt utrymme inifrån. Skadan kan inte bli så stor då och därmed inte så dyr att åtgärda.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
IMG_0749.JPG Hej. Går det att montera utan att göra hål Så här gjorde jag . Drog kabeln genom luckan in i överskåpets täcklist ner i skåpet till lådan där luftvärmen går fram till förarstolen där ebl ock regulatorn sitter . ( behövde inte borra i skåpet för det fanns plats ) Köpte mina på prevent i Tyskland 2 * 100w

Leffe
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det beror lite på vad man förbrukar & storleken på batteribanken. En monokristallin panel på 100W brukar ha en märkström på ca. 7A men mer realistiskt är nog ca. 5A. Själv har jag 3x100W, 200Ah batteribank & som regulator har jag en Ctek D250s Dual som är inkopplad direkt på batteribanken. Detta fungerar väldigt bra & räcker gott till all belysning, panna, TV etc.
Hej Bennsan. Skulle det vara möjlig att Du gör en enkel ritning som visar Ditt system, dvs kopplingar mellan alla delar och namn på dessa.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Ja man blir inte riktigt klok på detta, frågade försiktigt varför kostnaden är så hög när till och med kan få billigare i dyra sverige, detta fick jag till svar:
""The price with installation for the solar 160Watt Firma büttner is 1220,00 €
A second battery with 95 AGM is the price with installation 420,00 €.
By solar you need total two battery.
One is in the camper.""
så finns det inget bodelsbatteri i Husbilen alls??? eller måste man ha 2 bodelsbatterier?
Vår gamla HB hade ett batteri i bodelen samt 120 w solpanel.
 
Toppen