• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

F

F.d. 6061

Guest
Hej

Efter att ha tillbringat drygt 3 veckor i husbilen i Alperna börjar jag nu tröttna på att åka omkring med garaget fullt med gasolflaskor för att värma husbilen. Har nu starkt börjat fundera på att byta/komplettera med en dieselvärmare. Jag har läst om Eberspächers D4 och Webasto här på forumet och undrar vad jag ska välja? Var köper jag och monterar det någonstans i Stockholms-trakten och vad kostar det?

Tacksam för tips/svar.
 
F

F.d. 14068

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Hej
Mycket intressant tråd. Har själv under vintern funderat på att installera dieselvärmare i min husbil. Jag har ju tidigare gasolvärme så det skulle ju vara ett alternativ- komplettering.
Efter läsning i olika trådar kom jag fram till att en av storlek 2 kw borde räcka. Jag har ännu inte vintercampat med bilen.
då jag lästolika trådar och sökt på nätet bestämde jag mig för en Eberspächer D2.
Och nu kommer vi fram till Priset.
Jag har sökt på eBay och köpt en Eberspächer D2 med programerbar klocka i delar från olika leveranser. både auktioner och direktkök Komplett utrustning till en kostnad av ca 6000:- inklusive frakt från både Tyskland Turkiet och England. Köpen haar gått utan några som helst problem och nu gäller det bara att installera när snön försvunnit.
/Lars
 
F

F.d. 14068

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Hej
Mycket intressant tråd. Har själv under vintern funderat på att installera dieselvärmare i min husbil. Jag har ju tidigare gasolvärme så det skulle ju vara ett alternativ- komplettering.
Efter läsning i olika trådar kom jag fram till att en av storlek 2 kw borde räcka. Jag har ännu inte vintercampat med bilen.
då jag lästolika trådar och sökt på nätet bestämde jag mig för en Eberspächer D2.
Och nu kommer vi fram till Priset.
Jag har sökt på eBay och köpt en Eberspächer D2 med programerbar klocka i delar från olika leveranser. både auktioner och direktkök Komplett utrustning till en kostnad av ca 6000:- inklusive frakt från både Tyskland Turkiet och England. Köpen haar gått utan några som helst problem och nu gäller det bara att installera när snön försvunnit.
/Lars
Jag glömde att nämna att alla delarna naturligtvis är nya.
/Lars
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Men hur funkar det? Värmer man upp bilen från förardelen eller kopplar man ihop dieselvärmaren med befintligt slangsystem i Truman?

Hej ,

har läst alla inlägg men inte hittat någon kommentar om detta. Ni som har luftburen dieselvärme kan väl vara snälla och meddela lite detaljer om var värmaren monterats och hur varmluften fördelas i bilen samt gärna var/hur avgaserna leds ut etc.

Jag funderar på dieselvärme men vill gärna veta mer om dessa detaljer för att se om det finns någon bra montageplats i min husbil (har ej garage).

Mvh
Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 279

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Hej, jag har en Eberspächer D2. Hade jag köpt en ny idag hade jag valt en D4, den jag har idag får jobba för fullt för mycket. Å andra sidan har jag hört att det är bra att de går för fullt för att inte sota igen.

Den är monterad i garaget och ihopkopplad med de vanliga slangarna för att värmen ska strömma från de vanliga utblåsen. Truman har jag kvar som en extravärmare om D2an skulle lägga av. Och jag använder den för att värma upp vattnet.

Avgaserna leds ut i ena hörnet av bilen där avgassystemet går genom golvet och mynnar ut tio centimeter utanför karossen efter en ljuddämpare. Jag har satt en ljudisolerad låda runt värmaren för att få ned ljudnivån ytterligare. Har sett någonstans att det finns ljuddämpare för själva luftslangarna dessutom. Ska undersöka det mer.

Bästa hälsningar

Hans
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

varför inte titta i instruktionsböckerna på vad värmaren drar ?
jämnför gasol mot diesel värmaren
kolla i boken på vad dom drar på lägsta typ 2000 watt per timme liter mot gram gas,
och på högsta typ 6000 watt per timme liter mot gram gas,
och vad får ni då för kostnad på 2000 watt med gas ? 2000 watt på diesel ? per timme

kolla även skillnaden i elförbrukning på alternativen i INSTRUKTIONSBOKEN där står det från båda tillverkarna,
tillverkarnas uppgifter är nog mer äkta än allt troende hit och dit

och det går inte räkna vad att man ska åka 50 mil för att hitta billig gasol ! så då blir det typ mack priset kanske 550 för en p 11

vad får ni för resultat ? vilken är billigast att driva ?

vad
 
Toppen