• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Premie för elcyckel ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Premie för elcyckel ?

OK, jag läste lite slarvigt men tycker ändå att det finns en negativ underton i "livsstilsprofessorns" skrift.

"För en person som vanligtvis tar bil eller buss till jobbet men byter till elcykel kan förändringen dock vara positiv", anser hon.

Kan? Borde givetvis vara är!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Premie för elcyckel ?

Jag kan erkänna att mitt intresse för elcykel inte var så stort förrän jag skaffade en för drygt ett år sedan. Jappe har delvis skuld till detta då han utan större ansträngning lämnade oss på efterkälken i Trittenheim på väg till fikastället. Inte ens Fittipaldi hade hängt med!

Sedan dess har vi elcyklarna hängande i cykelstället för att kunna njuta av sol och vind dit bilen inte tar oss. För en vecka sedan Visingsö runt på ca 3 mil, inte så mycket med tanke på miljön, mer med tanke på hälsa och upplevelse.

En premie? Kanske om det funkar i praktiken.

%255BUNSET%255D

Tempelgården Visingsö
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall folk ställer bilen och börjar cykla kommer staten att gå bankrutt.
Bilismen och transporter håller landet rullande,
konstigt förslag att vilja ge bidrag till denna utveckling måste vara nån trädkramare som rökt på:rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Re: Premie för elcyckel ?

Ifall folk ställer bilen och börjar cykla kommer staten att gå bankrutt.
Bilismen och transporter håller landet rullande,
konstigt förslag att vilja ge bidrag till denna utveckling måste vara nån trädkramare som rökt på:rolleyes:

Det man förlorar på gungorna (premien) vinner man på karusellen (vården)!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Re: Sv: Premie för elcyckel ?

Jappe ifall du sätter solpanelen på utsidan kanske du kan ladda cykeln me den :D:D:D[/QUOTE

Det är en reservpanel på 2 x 50 watt. På taket har jag två 110-wattare som tar hand om elförsörjningen; TV, datorer och allt det andra som WC med kvarn, vattenburen värme o.s.v. Jag brukar ladda cykelbatteriet med solenergi. Jag gillar solenergi skarpt! Batteribanken är på >300Ah, AGM.

Jappe
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Premie för elcyckel ?

Undrar om en Segway går in under premien...Speedbike kommer visst att göra det..förslaget om premie blir tokigare ju mer info man får.
Enligt en känd affärsmodell så kommer priserna öka på elcyklar om efterfrågan ökar ...så premien äts upp...sen fick visst solcellstödet ett tillskott på 500milj och cykelpremien beräknas kosta 350milj/år.. vilken miljöbalans ???
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Premie för elcyckel ?

Sonic! Hade du varit mer kunnig i ämnet så hade du antagligen uttryckt dig annorlunda.

Jag föreställer mig att du är en sportig typ som inte har några som helst fysiska handikapp men det berättigar inte till någon sorts piedestalstänkande där du sitter och tittar ner på människor som inte svarar mot dina högt ställda krav. Tillhör dessa människor också fattigpensionärerna så kanske det heller inte faller i smaken.

För mig ger denna subvention en möjlighet för dessa människor att hålla muskler och leder igång ytterligare några år efter ett liv av cyklande på vanliga cyklar som tydligen passar dig bättre. Du anar uppenbarligen inte vilka möjligheter till frihet elcykeln ger människor som har varit rörliga i hela sina liv och som har njutit av att kunna cykla tills orken tröt på gamla dar eller på grund av sjukdom inte kan njuta av den frihet som cykeln ger längre.

Jappe!

Psst! Raljans älskar jag men inte den här sorten!

Psst2. Ursäkta min råa ton men jag blev lite upprörd. Jag kanske missade humorn och ironin i inlägget. Förlåt i så fall!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Premie för elcyckel ?

Ta in hela lönen och bestäm vad vi bäst behöver o dela ut gratis. Herre gud!!!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Premie för elcyckel ?

Jappe
Ditt inlägg 29 var inte vidare gemytligt..personliga påhopp hör inte hemma på ett sånt här eminent forum..med högt till tak..hoppas du har guts att redigera inlägget mer sansat.
Då är du förlåten
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Premie för elcyckel ?

Sitter med i en projektgrupp som handlar om "Energiutveckling och förnyelsebar energi", denna är uppstartad av Lst och innehåller folk från våra Länsstyrelser och kommuner (politiker o tjänstemän) och en del experter o konsulter.
När ni pratar om miljövänliga bilar, cyklar och allt som har ett batteri i sig, tror jag inte ni vet vad ni pratar om.
Den minsta elbilen som många köper i dag typ Nissan, motsvarar i utsläpp lika med en vanlig dieselbil som kör ett varv kring jordklotet för att komma upp i samma utsläpp som elbilen har gjort innan den ens lämnat säljaren. En medelstor som Toyota Rav 4 elbil motsvarar 5 varv runt jorden i en dieselbil och hör o häpna med en Tesla (pris 1.325.000) motsvarar 15 varv med en dieselbil.
Snacka om miljötänk. Elbilarnas batteri är de absolut största förorenarna i världen inkl Trump. Det är som att köra huvudet i sanden och tro att jag är miljövänlig som kör elbil och tillika parkera gratis. Hade man tagit ut en batteriskatt som är på förslag så är det slut med elbilar och kanske el cyklar också, vem vet??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Premie för elcyckel ?

Kanske borde gruppen bestå även av människor som vet vad de talar om?

Du glömde att det fossila bränslet förorenar vår värld långt innan det förbränns i fordonet och du glömmer att nanopartiklar förkortar liv mer än kanske något annat om man undantar krig.

Framtidens batterier kommer inte att produceras med kraft från olje- och kolkraftverk om nu inte Trump sätter käppar i hjulet i USA och använder kol till allt möjligt.

Det går åt lika mycket energi att tillverka själva fordonet vilken motor som den än är utrustad med.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Premie för elcyckel ?

Kanske inte är rätt tråd att skriva i men, men jag var kanske lita otydlig i mitt inlägg.
Det jag beskriver gäller endast batterierna som miljöbovar och situationen idag inte om 25 år.
Annars kan jag väl hålla med dig, det finns mycket mer att göra åt miljön i världen.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Premie för elcyckel ?

Sitter med i en projektgrupp som handlar om "Energiutveckling och förnyelsebar energi", denna är uppstartad av Lst och innehåller folk från våra Länsstyrelser och kommuner (politiker o tjänstemän) och en del experter o konsulter.
När ni pratar om miljövänliga bilar, cyklar och allt som har ett batteri i sig, tror jag inte ni vet vad ni pratar om.
Den minsta elbilen som många köper i dag typ Nissan, motsvarar i utsläpp lika med en vanlig dieselbil som kör ett varv kring jordklotet för att komma upp i samma utsläpp som elbilen har gjort innan den ens lämnat säljaren. En medelstor som Toyota Rav 4 elbil motsvarar 5 varv runt jorden i en dieselbil och hör o häpna med en Tesla (pris 1.325.000) motsvarar 15 varv med en dieselbil.
Snacka om miljötänk. Elbilarnas batteri är de absolut största förorenarna i världen inkl Trump. Det är som att köra huvudet i sanden och tro att jag är miljövänlig som kör elbil och tillika parkera gratis. Hade man tagit ut en batteriskatt som är på förslag så är det slut med elbilar och kanske el cyklar också, vem vet??

Kan du refereratill några olika livscykelanalyser ( alltså från vaggan till graven) där man även jämför bränslet och framställningen av bränslet? Intressant att studera det och gärna då några olika beroende på vilka utgångspunkter man har? Tyvärr ger de ju ofta olika utslag beroende på vad man vill ha för svar, därför viktigt om ni i gruppen har jämfört flera analyser.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Premie för elcyckel ?

Jag har inte varit med i denna grupp från starten så jag har inte all information bakåt. Men sista dragningen som var refererade man till en studie som tagits fram av miljöforskare inom bilindustrin och verkstadsindustrin inom EU, den presenterades delvis i ett nyhetsprogram för ca 4-5 veckor sedan.
Vad jag kan förstå forskas det en hel del inom just försörjningen med batteri.
 
F

F.d. 56443

Guest
Kristian 676,

Det finns en del såna här som skulle platsa i Svenska Akademin men tanke på den briljans man kan
uttrycka sig.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Premie för elcyckel ?

Tanken är bra!
Att skapa bättre miljö och på köpet få folk att må bättre är värt en hel del.
Av egen erfarenhet vet jag att elcykeln är fantastisk, imorgon skall jag elcykla Visingsö runt om jag bara orkar få ned cyklarna från cykelstället.
Hoppas bara att det inte missbrukas så att slantarna hamnar i fel ficka.

Åsså hamnade premien i fel fickor...så blir det med stolliga påhitt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen