• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Preem Diesel

Y

Yjons

Guest
I tråden "under markisen" tar Kerstin-Gert upp frågor om Preem Diesel. I senaste numret av Husbilen test finns en artikel om dieselbakterier som tydligen kan ställa till stor skada, speciellt vid lagring. En brännande fråga för oss som ställer av under vintern och har lärt oss att fylla tanken för att undvika kondens. Gränsen tycks vara ett par månader. De som behöver lagra under längre tid köper tydligen FAME-fri diesel som man bara kan köpa i större partier. Huvudanledningen till bakterierna lär enligt författaren vara inblandningen av FAME som är samlingsnamnet för FettAcidMetylEster som blandas i den sk miljödieseln. I Sverige används beteckningen RME vilket innebär inblandning av rapsolja. Enl obekräftade rykten lär Preems diesel vara särskilt utsatt. Om det nu är och kommer att bli ett problem borde speciellt husbilsägare råkat ut för detta eftersom många "lagrar" under vintern. I vilket fall får man nästan skrämselhicka när man läser artikeln.
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Preem Diesel

Förstår inte principen med att tanka fullt inför vintern.
Det har jag aldrig gjort, aldrig haft några problem.
Möjligtvis ett eller ett par bränslefilter. Ganska billig kostnad.
Med lite tur så går "skrotet" igång klanderfritt.
Finns, enligt mitt tycke, ingen anledning att "tanka" fullt
/Bengt
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Preem Diesel

Yjons

Är det alltså risk för problem om man har lagrad diesel i jeepdunkar under vintern?
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Preem Diesel

Har aldrig råkat ut för bakterietillväxt någonsin,men det förståss ej heller haft bilen avställd förän de sista vitrarna.
Men detta med full tank vid alla tillfällen är ju en hävd sen tidernas begynnelse,det anser jag är vktigt av erfarenhet.
Det var det första man fick lära sej som chaufför på 50,talet.
Bernt
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Preem Diesel

Tydligt är att problemen uppstått under de senare åren med den sk miljödieseln. Vi får se om någon kunnig på området hör av sig. För den som är intresserad rekommenderar jag att läsa artikeln i tidningen Husbilen test som jag har svårt att referera. Risken är i och för sig att nattsömnen blir störd av de effektfulla bilderna från tillväxten i dieseltankarna.
 

violes

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2488
Medlemskap
2022
Sv: Preem Diesel

Att blanda rapsolja i diseln ger samma effekt som när du blandar (sur) gammal mjölk i kaffet.
Vilken Höjdare!
Är det inte dax att bränsleleverantörerna börjar testa och ta ansvar för det dom levererar?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Preem Diesel

Hittade följande auktoritära inlägg: http://www.spi.se/fprw/files/Fakta för dig med dieselmotor, FAME i diesel.pdf

Rätta mig om jag har fel! Bakterierna växer i vattenfasen som ligger i botten av tanken. Vad hjälper det då att fylla på i toppen? Vatten finns också disperserade i oljan, och här hjälper väl inte heller toppfyllning? Är det något jag missat?

Håkan
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Preem Diesel

Anledningen att man ska toppfylla tanken tror jag beror på att luften i tanken innehåller vattenånga som frigörs, kondenserar mot den kalla tankväggen och bygger upp vatten i tanken. Denna process blir mera uttalad om man har bilen stående i varmgarage och sedan kör ut bilen i kylan där tanken avkyls snabbt.

Åke
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Preem Diesel

Hej.

Bränslet är maten och de växer i gränsytan mellan vatten och diesel.

Bland båtmänniskor har det alltid framhållits vikten av att ha en fylld tank på grund av risken att det ska kondensera. Luftväxlingsvolymen blir mindre och ett av de bästa råden är faktiskt att alltid se till att tanken är fylld vid längre avställning. Det är också bra om fordonet får stå i jämn temperatur. Då minskar också risken för kondensering. Problem med dieselbränslet är ingen ny företeelse.

Preem har en tillsats i dieseln, men verkan av den får de lärde tvista. Man kan nog anta att de medel som finns på marknaden fungerar.

Har man fått en bakterietillväxt som orsakar motorstopp så ska man, om man är noggrann, inte nöja sig med att bara tömma tanken. Tanken ska rengöras. Bakterierna kan finnas slummrande kvar i tanken och väckas till liv av nytt vatten. Utan vatten kan inte mikroorganismerna leva.

När vi pratar om diesel så sägs ofta att tyskarnas diesel är kraftfullare. Det är helt rätt, men även Tyskland och Frankrike blandar i RME upp till 7 %.

Den svenska dieseln kan nog mer jämställas med fotogen och det lär bero på skattetekniska skäl. Det är med all sannolikhet inte dieselns kvalité som är det avgörande. Det är vattnet i tanken.

Till saken hör också att det är mycket ovanligt med dessa problem men de som blir drabbade gör av naturliga skäl ofta sin röst hörd...

Mvh
Knausen
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Preem Diesel

Rätta mig om jag har fel! Bakterierna växer i vattenfasen som ligger i botten av tanken. Vad hjälper det då att fylla på i toppen? Vatten finns också disperserade i oljan, och här hjälper väl inte heller toppfyllning? Är det något jag missat?
Håkan
Du har inte fel, MEN om man försöker att hålla tanken så full det bara går under de tider på året temperaturen går upp och ned runt noll grader, begränsar man den mängd luft i tanken som kan kondenseras i tanken och bli vatten.
Ove.G
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Preem Diesel

Lysfotogen i dieseltanken var väl för att inte det skulle bli parafinutfällning och driftstörning ,särskilt när man hade tankat söderöver och skulle upp till kallare trakter i norrland ,sedan K-sprit för desel för att inte kondensvatten skulle frysa i filter o ledningar.Dessa åtgärder var ju ett måste för driftsäkerheten vintertid.
För att vinterparkera utomhus med stora temperaturvariationer kan man nog göra likadant,fylla tanken full så blir det ej så mycket kondens.
En maskinförares och caufförs mardröm är ju att diseln "fyser"det är inget kul att få snurr på detta vid låga temperaturer.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Jag hör ofta att man inte skall välja diesel från Preem. Är detta en myt? Eller vilken erfarenhet har ni?
Vi kör OKQ8 hemma och Shell i Tyskland.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har kört med Preem disel sen den kom i båda HB och personbil och har inte haft problem ...kör ca 2000 mil/år
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kompisen fick motorhaveri på sin Passat diesel, när han fick vatten istället för diesel på okq8,
blev en lång process innan han fick rätt, annars har jag inga dåliga erfarenheter av något bränsle.
 
Toppen