1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Portugal

Tråd startad i 'Under Markisen' av Marianne och Lars, 24 Augusti 2019.

1. Marianne och Lars

Marianne och Lars HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1832
    Har efter lite diskussioner kommit fram till att Portugal kunde vara ett trevligt resmål under hösten, med start omkring 15 september. Tacksam för tips på resväg genom Frankrike mot Portugal. Gärna vägval och tips på campingar eller helst bra ställ platser. Självklart gärna sevärdheter utmed resvägen.

Arne44 gillar detta.
  2. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Det beror ju helt på vilken rutt ni tänker er och hur lång tid ni vill spendera i Frankrike. Att följa kusten vid Normandie kan ju säkert vara häftigt. När vi körde till Portugal vid samma tid förra året valde vi att gör vistelsen i Frankrike så kort som möjligt för att få mer tid i norra Spanien och Portugal medan det var hyfsat varmt.

Arne44 och bengtic gillar detta.
  3. lars starow

lars starow HBK Medlem

Kommun:
    Kävlinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27766
    när vi åkte ner förra hösten, hade vi tre specifika sevärdheter vi ville se.
    Stranden vid Dunkirk, Omaha Beach med museet o amerikanska krigskyrkogården och till sist St Mont Michel, ett kloster som kan bli en ö vid högvatten.
    Lycka till

Arne44 gillar detta.
  4. Marianne och Lars

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1832
    Vilken typ av gasolflaska är det som gäller i Portugal, är det samma som Spanien ?

Arne44 gillar detta.
  5. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11273
    Skulle vara roligt om du kan berätta om resvägen ner genom frankrike efter min påkörning 2017 vill jag tillbringa så lite tid som möjligt i frankrike, Förstår om du har stressigt just nu med resan ner.

Arne44 gillar detta.
  6. berkri

berkri HBK Medlem

Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    14555
    Tanka i Spanien och kör småvägar utmed norra spanska kusten. Vackert och med många Fricampingar. Undvik betalvägen i Portugal utan kör kusten neråt! Många fina platser längs vägen och ta gärna två dagar i Lissabon, parkera vid Belem.

Arne44 och bengtic gillar detta.
  7. plastpelle

plastpelle HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    948
    Du ska köra A75genom Frankrike börja i Luxemburg där du tankar körde där i våras inte mycket trafik o gratis kolla kartan lycka till

bengtic gillar detta.
  8. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11273
    Tack Per, ska kolla den vägen på google maps, hörde att du stannar hemma i vinter?
    Mej veterligen är det samma typ av gasolflaska med en regulator man trycker fast uppifrån. Jag köpte en regulator hos kinesen och flyttade slangen från svenska regulatorn enklast så. Fick tag i en flaska på campingen med dep.avgift 30Eu som jag tog med när jag åkte den kan jag byta överallt. Finns olika tryck på regulatorerna så kolla vad det ska vara, man kan titta vad det står på svenska regulatorn och köpa samma.

Senast ändrad: 25 Augusti 2019
    Arne44 gillar detta.
  9. Kaj o Gisela.p

Kaj o Gisela.p HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    Vi kör ner om drygt en vecka och brukar variera vägarna så mycket det går. Nerfärden brukar gå på 3-4 veckor medan hemfärden på våren oftast går betydligt fortare. På våra första resor var Mosel dalen ett givet vägval men det har nog ändrats då vi tycker det finns många andra minst lika fina ställen i Tyskland. Även Frankrike var de första resorna främst ett genomfartsland man snabbt drog igenom för att komma ner till varmare breddgrader. Men även här har vi ändrat oss och känner att Frankrike har massor att ge, sista resan gick genom Normandie o var fantastisk. Numera är det inte betal/ icke betalväg utan vi försöker hitta fina platser vi vill besöka och tiden mellan dem styr i första hand vägvalet. I andra hand är det oftast vädret regnar det kan man köra lite extra. Iår blir det rakt ner till Fussen i Tyskland sedan Schweitz med Interlaken, Lautenbrunnen, Thun o Luzern som resmål I Frankrike är det Évian-les-Bains o Annecy som vi vill besöka. Efter det blir raka vägen till Barcelona sedan söder ut på A7 för att sedan gena över till slutmålet Carvoeiro på Algarvekusten. Hemresan ja den planeras under vintern då det ff finns många ställen kvar o upptäcka. Men så här har vi kört sedan 2013 oftast är det inte samma väg hem som ner. Sista bilden är den "tänkta" resan 2019 med start 5:e september. 2013.jpg 2014-15.jpg 2016.jpg 2017.jpg 2018.jpg 2019.jpg

Henricon, Hobbiten, Hagaborg och 8 andra gillar detta.
  10. Marianne och Lars

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1832
    Tack för svar, såg att ni passerar Paris hur är det att köra där ? Gasol i Portugal är det samma tuber som Spanien ?

11. Kaj o Gisela.p

Kaj o Gisela.p HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    Jag har inte LPG utan kör med 2 P11 + 1 spansk flaska som jag hyr där man står en längre period. Tycker det finns gott om ställen idag där man kan fylla de svenska. ( vet sedan att många inte håller med) :)

GöranH och Eva & Hasse 9 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.