• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej alla, och god fortsättning :)

Jag har googlat runt lite för att leta efter små och portabla AC aggregat som är enkla att ta med sig på resan och endast nyttja vid behov. Vi har haft funderingar på att montera ett fast aggregat i bodelen, men har nu ändrat oss. Det är inte så många nätter vi är i behov av AC. Dock finns det undantag. Därav min fråga.
Finns det någon som har provat, eller har någon bra information gällande Blaupunkt Arrifana 07? Se länk nedan:

BLAUPUNKT: *Aircon



Kanske finns det andra typer och förslag på portabla och behändiga AC. Förslag tas tacksamt emot.
 

Bilagor

  • blaupunkt-arrifana-0707-moc-20-kw-20-kw-wysylka-gratis.jpg
    blaupunkt-arrifana-0707-moc-20-kw-20-kw-wysylka-gratis.jpg
    68,5 KB · Visningar: 43

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Jag kan inte så mycket om AC men jag har svårt att förstå hur denna skulle kunna fungera utan mycket speciella monteringar. Jag är alltså skeptisk.

Det som slår mig först när jag följde länken var att jag kom till en sida som bara visade två bilder, en på själva apparaten tillsammans med en fjärrkontroll och en på enbart fjärrkontrollen. Genast blev jag misstänksam: 100% av bilderna visar fjärrkontrollen medan endast 50% visar kyl/värmeaggregatet.

I specen står det att den drar 900W vid kylning. Då funderar jag på vad som händer. Vi har en kylapparat som står i ett rum. Vi tillför 900W energi. Inte kan väl denna apparat omvandla energin till ren kyla? Blir det inte en massa värme samtidigt? Var tar den värmen vägen? De AC-aggregat jag varit i närkontakt med tidigare har tillfört mer värme än kyla och har bara fungerat som kylare om värmen har kunnat ledas bort från rummet via en slang eller rör. Står apparaten i ett rum och skickar ut kalluft i rummet samtidigt som den skickar ut sin biprodukt, varmluft, i samma rum har temperaturen ökat. Jag kan inte läsa mig till att just denna Blaupunkt-variant av portabel AC fungerar annorlunda. Detta framgår också lite diffust i specen där det nämns något om "Air exhaust hose diameter: 150 mm" och "Air exhaust hose lenght: 1300 mm".

Som vanligt med dessa portabla AC-aggregat gäller det alltså att kunna evakuera biprodukten, varmluften, på lämpligt sätt. Hur man gör det i en husbil tillfälligtvis med en slang utan att samtidigt släppa in den omgivande varmluften utanför bilen är förmodligen pudelns kärna.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Jag kan inte så mycket om AC men jag har svårt att förstå hur denna skulle kunna fungera utan mycket speciella monteringar. Jag är alltså skeptisk.

Det som slår mig först när jag följde länken var att jag kom till en sida som bara visade två bilder, en på själva apparaten tillsammans med en fjärrkontroll och en på enbart fjärrkontrollen. Genast blev jag misstänksam: 100% av bilderna visar fjärrkontrollen medan endast 50% visar kyl/värmeaggregatet.

I specen står det att den drar 900W vid kylning. Då funderar jag på vad som händer. Vi har en kylapparat som står i ett rum. Vi tillför 900W energi. Inte kan väl denna apparat omvandla energin till ren kyla? Blir det inte en massa värme samtidigt? Var tar den värmen vägen? De AC-aggregat jag varit i närkontakt med tidigare har tillfört mer värme än kyla och har bara fungerat som kylare om värmen har kunnat ledas bort från rummet via en slang eller rör. Står apparaten i ett rum och skickar ut kalluft i rummet samtidigt som den skickar ut sin biprodukt, varmluft, i samma rum har temperaturen ökat. Jag kan inte läsa mig till att just denna Blaupunkt-variant av portabel AC fungerar annorlunda. Detta framgår också lite diffust i specen där det nämns något om "Air exhaust hose diameter: 150 mm" och "Air exhaust hose lenght: 1300 mm".

Som vanligt med dessa portabla AC-aggregat gäller det alltså att kunna evakuera biprodukten, varmluften, på lämpligt sätt. Hur man gör det i en husbil tillfälligtvis med en slang utan att samtidigt släppa in den omgivande varmluften utanför bilen är förmodligen pudelns kärna.

Intressant synpunkt så då kan vi härmed avfärda portabla AC-aggregat som värdelösa ? Bra info
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

En portabel AC i husbilen är helt okej och fungerar förträffligt under förutsättning att man kan få ut evakueringsluften på ett smidigt sätt.

Såg att Elon har ett aggregat som heter Canvac, verkar smidigt. Har en kylkapacitet på 8000 BTU, bör räcka i en husbil

Kenneth
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Jag kan inte så mycket om AC men jag har svårt att förstå hur denna skulle kunna fungera utan mycket speciella monteringar. Jag är alltså skeptisk.

Det som slår mig först när jag följde länken var att jag kom till en sida som bara visade två bilder, en på själva apparaten tillsammans med en fjärrkontroll och en på enbart fjärrkontrollen. Genast blev jag misstänksam: 100% av bilderna visar fjärrkontrollen medan endast 50% visar kyl/värmeaggregatet.

I specen står det att den drar 900W vid kylning. Då funderar jag på vad som händer. Vi har en kylapparat som står i ett rum. Vi tillför 900W energi. Inte kan väl denna apparat omvandla energin till ren kyla? Blir det inte en massa värme samtidigt? Var tar den värmen vägen? De AC-aggregat jag varit i närkontakt med tidigare har tillfört mer värme än kyla och har bara fungerat som kylare om värmen har kunnat ledas bort från rummet via en slang eller rör. Står apparaten i ett rum och skickar ut kalluft i rummet samtidigt som den skickar ut sin biprodukt, varmluft, i samma rum har temperaturen ökat. Jag kan inte läsa mig till att just denna Blaupunkt-variant av portabel AC fungerar annorlunda. Detta framgår också lite diffust i specen där det nämns något om "Air exhaust hose diameter: 150 mm" och "Air exhaust hose lenght: 1300 mm".

Som vanligt med dessa portabla AC-aggregat gäller det alltså att kunna evakuera biprodukten, varmluften, på lämpligt sätt. Hur man gör det i en husbil tillfälligtvis med en slang utan att samtidigt släppa in den omgivande varmluften utanför bilen är förmodligen pudelns kärna.

Hej Michael!
Inte heller jag kan så särskilt mycket gällande AC, och dess funktioner.
Jag håller med dig i allt det du skriver. En AC får värme som en restprodukt, och denna restprodukt måste väl ledas bort på något sätt. Det har i alla fall varit så jag hittills har trott. Jag tänkte att det kanske har kommit något nytt och revolotionerande på marknaden.Det är ju allltid värt att inhämta information från husbilsklubbens kunskapsbank :)
Troligtvis är det väl som det gamla ordspråket säger: Är det för bra för att vara sant....ja, då är det nog inte det!

Tack för dina tankar i ämnet!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Kolla: https://www.youtube.com/watch?v=Cl-uk_SpxPg

Sök på nätet! Det finns mycket skrivet om portabla kylare.

Hej Gunnbritt och Rune!
Jag har kikat ganska mycket på nätet i ärendet. Problemet generellt är nog att de prtabla AC aggregatetn är lite för stora och otympliga...Tyvärr.

Kanske är det trots allt bäst att installera ett fast aggregat som är anpassat för husbilen....

Jag ska kika lite mer för att scanna av vad som finns därute.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

En portabel AC i husbilen är helt okej och fungerar förträffligt under förutsättning att man kan få ut evakueringsluften på ett smidigt sätt.

Såg att Elon har ett aggregat som heter Canvac, verkar smidigt. Har en kylkapacitet på 8000 BTU, bör räcka i en husbil

Kenneth

Hej Kenneth!
Det verkar vara ett bra aggregat, men som jag har skrivit tidigare...Det är lite för stort och otympligt. Även detta aggregat måste ju leda bort värmen med någon form av avgasslang.

Det bästa vore ett aggregat som man hänger i fönstret. Då kan värmen blåsa ut på utsidan direkt. Visserligen får man sova med öppet fönster, men för vår del är detta inga problem då vi oftast övernattar på campingar.
Vi har sovit med öppna fönster många nätter utan att det har hänt någonting :)

//Jocke
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Vi köpte en liknande AC i våras: https://www.netonnet.se/art/hem-hus...konditionering/andersson-arc-1-1/213392.9404/

Precis som den trådskaparen länkade till behöver det en slang ut genom ett fönster med den varma luften som produceras. Vi löste det genom att tillverka en skiva med hål i som vi satte i skjutfönstret på passagerarsidan. Den tog ju lite plats, men det var det värt. Äntligen sov jag gott på sommarsemestern i Kroatien! :)

Vi letade efter en ac med två delar, som man hänger i ett fönster, men hittade ingen då. Annars hade vi nog köpt en sådan.

/Jessika
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Hej Jessika!
Även vi är påväg lite längre söderut i sommar än vi har varit tidigare. Vi har varit i södra Frankrike, etc. Vi kände då att man klarar sig bra utan AC, men kommande sommar planerar vi för antingen Kroatien, alternativt södra Spannien. Behovet av en AC känns då lite mer påträngande :)

Gällande att ha en tvådelad historia där man hänger ena delen utanför fönstret...Kolla gärna mitt inlägg nr: 9
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Hej Jessika!
Även vi är påväg lite längre söderut i sommar än vi har varit tidigare. Vi har varit i södra Frankrike, etc. Vi kände då att man klarar sig bra utan AC, men kommande sommar planerar vi för antingen Kroatien, alternativt södra Spannien. Behovet av en AC känns då lite mer påträngande :)

Gällande att ha en tvådelad historia där man hänger ena delen utanför fönstret...Kolla gärna mitt inlägg nr: 9

Jo, jag såg ditt inlägg. Dock hittade vi ingen sådan när vi letade i våras...
/Jessika
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Nackdelen med de små varianterna som man hänger i fönstret, med en del utanför och en del inne är att de är för klena.
Vanligtvis ger de bara ca 2500 BTU kyla och en Dometic FJ2200 ger 7500BTU som jämförelse.

Vi har använt en vanlig portabel AC vid 2 resor till Kroatien. Första gången ställde vi AC:n i duschen och ut med evakueringsslangen genom toa fönstret. Satte en filt i hålet runt om slangen.

Andra gången så hade vi husbil med höga enkelsängar ovanpå garaget. Spände fast ACn i garaget med kall luften riktad mot luckan som fanns in i bodelen. Fick in kall luft i bodelen och det var hyfsat tyst med då acn stod i ett annat utrymme. Varmluftsröret ledde jag ut genom garage dörren.

Nuvarande husbil monterades det in en Dometic FJ2200 i taket. Blir bäst effekt om kylan faller ner från taket. Tyvärr fick Trumas Aventa inte plats då parabolen inkräktar på utrymmet. Det är nog den modellen som jag tycker är bäst just nu. Har haft 5 husvagnar/husbilar med takac.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

En nackdel med portabel ac med slang är att det krävs mycket luft från husbilen att växla bort värmen med, den luften måste ju in utifrån, blir ett mom.22.

Då borde de fönsterhängda vara effektivare, rent teoretiskt.

Vi har en takmonterad Dometic B1901, och den får verkligen jobba i timmar för att kyla ner vår husbil, ändå blåser den iskallt.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Sant. Vår portabla hade en kapacitet på 9000 BTU och den fick jobba då man suger in mycket varm luft..
De fönsterhängda jobbar enligt samma princip som de takmonterade och då en fönsterhängd version har en tredjedels effekt av en FJ2200 som släpper kylan högt uppe medan en fönsterhängd släpper 30% av kylan i fönsterhöjd.
Så kyleffekten blir beskedlig.

Sen finns det portabla modeller som man kan köra baklänges. Ställ enheten ute och blås in kylan genom ventilationsslangen. ROLANDN har god erfarenhet av den varianten där han gjorde en passande skiva till ett fönster.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Mycket bra och värdefull information smålänningen :)

Vi hade också en stor portabel AC med oss på en av våra resor, men det var så otympligt och platskrävande att det inte är ett alternativ idag.

Takmonterat funkar inte heller för oss pga parabolens placering. Givetvis kan man ju ta upp ett nytt hål i taket, men då börjar det bli lite väl mycket jobb.

För vår del blir det antingen en AC som man placerar i dubbelgolvet, eller en liten portabel i fönstret.

Med tanke på det du skriver om ganska dålig kyleffekt för de fönsterhängda känns en fast monterad trots allt som ett bättre alternativ...

//Jocke
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Takmonterat funkar inte heller för oss pga parabolens placering. Givetvis kan man ju ta upp ett nytt hål i taket, men då börjar det bli lite väl mycket jobb.
För vår del blir det antingen en AC som man placerar i dubbelgolvet
//Jocke

Ja det var gränsfall att vi fick plats med vår på taket. Ville satt den på en annan plats, men fick konstruktionsritning från Bürstner och jag var inte intresserad av att kapa en förstärkningsbalk i taket så fick bli en mindre FJ2200 istället för Aventan som är 10 cm bredare så parabolen går fritt.
En golvmonterad är inte fel ifall du hittar någon bra väg för ventilationsrören upp till taket. Du vill ha ut kylan högt i bilen då kall luft sjunker. Vad är det för bil den ska sitta i?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Förstår vad du menar med att kapa fel :( Det är inte ett alternativ för min del heller. Jag har dock fördelen av att ha ett skåp som möjliggör att få upp rör mot taket från golvet på ett bra sätt i sovdelen. Det blir lite mer bekymmer i kök/salong delen. Tänkte kika lite på om det finns en möjlighet att gå bakom den inbyggda kylskåp/ugn kombinationen.
Nu är det väl viktigast med kylan i sovdelen, så jag tänker inte lägga ner något större arbete i övriga delar av husbilen. Husbilen som detta ska monteras i är en Rapido 9090DF 2014.

Nedan ser man att det finns skåp på båda sidor om sängen som är perfekta för att gömma rören, samt kyl/frys/ugn pelaren :wink:
Visa bilaga 120149
 

Bilagor

  • FB_IMG_1458511253243.jpg
    FB_IMG_1458511253243.jpg
    35,3 KB · Visningar: 24
  • 2015-09-20 14.38.58.jpg
    2015-09-20 14.38.58.jpg
    1,6 MB · Visningar: 26
  • 9090df_j[1].jpg
    9090df_j[1].jpg
    54,2 KB · Visningar: 19
Toppen