• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

porta potti

F

F.d. 24718

Guest
Morrn,
har nyss hämtat vårt nyinköpta rullande hem. Nu har jag ingen erfarenhet alls av såna här toaletter. OK, det finns en bruksanvisning men jag har också lärt mig att lyssna på såna som varit med förut.
Så, kan någon/några vana användare ge mig råd o dåd hur man bäst använder dessa?
Jag har kollat in en del trådar men dom handlar mest om fasta anläggningar och det har inte vårt hus, iaf inte just nu.
Tack på förhand
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: porta potti

Hej Magirus en porta potti sköter man på samma sätt som en kasset toalett man fyller i kem i vattendelen ända skilnaden är det att det är lite besvärligare att tömma en porta potti när man ska hålla på att dela på den & bära utt den från bodelen en kasset toalett är det bara att öpna luckan & dra ut så har man avlopstanken fri vi har haft porta potti i flera år när vi hadde husvgn numera har vi husbil
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: porta potti

Tack för svar.
Angående kem har jag sett olika varianter. Det var någon som skrev att dom använde grönsåpa. Kan det funka? Om det funkar vore det ju finemang eftersom den borde vara lite snällare än "syntetiskt" kem.
I framtiden kan det hända att jag bygger om till toa med kassett. Just nu vill vi bara få ordning på maskinen så att den blir användbar.
Det är ett "hembygge på en 1952 Magirus-Deutz brandbil som vi hämtade hem från Holland nu i maj. Resten av sommaren har gått åt till att ändra en del saker men främst till att täta taket!
Så, "pottan" får hänga med ett tag till. :)
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: porta potti

testa en gång med såpa o se om det fungerar, skulle det inte göra det så är det ju bara att byta till toakem.
Jag tycker inte om lukten på kem,
:wub:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: porta potti

Jag har inte heller någon större erfarenhet av medel i toan.

När vi kommit hem och jag tömt toan och den inte ska användas på några dagar häller jag i lite såpa och en liter vatten. Det känns fräscht och luktar gott!

Kemdoften luktar enligt min mening för starkt men behövs nog vid varm väderlek. Det verkar också som om det är viktigt att hälla några liter vatten tillsammans med kemvätskan innan användning. Annars funkar inte kemikalien. Fråga mig inte varför...

/Knausen
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: porta potti

Vi följde tipset om grönsåpa från forumet här under vår resa till Toscana. Inga luktproblem trots temperaturer långt över +30. Rekommenderas - men snåla inte på såpan. 1 dl minst, tycker vi.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: porta potti

Hej alla glada,
Det är roligt att se så många svar på så kort tid! :)
Det visar att detta forum fungerar.
För mej som inte har erfarenhet känns det bra att få ta del av andras erfarenheter. Tack för detta!:msn_thumbup:
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: porta potti

Hoppsan, glömde att skriva det som jag egentligen tänkte! :msn_embarrassed:

Om jag förstått detta rätt så ska jag hälla såpan i avloppstanken istf "toalettvätskan". (en till en och en halv dl per liter vatten)

Ska jag också ha såpa i spolvattnet istf "Aqua Rinse? OM, hur mycket "per liter"? Samma som ovan?

2 liter i avloppstanken som "start" verkar lite mycket, måste det vara så mycket?

Tack för bra och trevliga svar.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: porta potti

Jag har aldrig grundat vår toa med vatten. Nu senast hällde jag i någon deciliter såpa men jag vet inte om det var någon fördel. Framtida tester får visa.

Varför skall du ha något i spolvattnet? Om du har en toalett som är ansluten till ett tryckvattensystem så finns det inget tillsatt i det vattnet (förutom de som häller olika kemikalier i sitt dricksvatten).
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: porta potti

Tack för svar.
Bruksanvisningen säger att man ska ha "Aqua Rinse" men eftersom jag gärna kompletterar bruksanvisningar med erfarenheter, mina och andras, så frågar jag.
Med hjälp av alla vänliga på detta forum börjar jag att få en bild av hur jag ska göra. :)
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: porta potti

jag tror inte att det nyttigt att blanda kemikailer med det naturliga som hamnar på samma ställe, det kan bli så att mollekylerna får ett race o det slutar med en härdsmälta.
:swoon:
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: porta potti

Hej!
Efter ett tips här på forumet har jag gått över till ättika. Det är helt suveränt! Jag köpte en 5-litersdunk ogräsättika på byggvaruhuset för 65:-. Det är samma 12-%-ättika som man använder för att lägga in gurkor i utom att denna inte är lika ren. Den vanliga ättikan kostar inte mycket mer än ca 15:- på snabbköpet om man vill använda den.
När jag har tömt toatanken slår jag i några centiliter ättika. När jag tömmer igen efter 2-3 dagar luktar det ingenting! Dessutom har alla kalkavlagringar som blir i toatanken försvunmnit helt!
I början slog jag i en rejäl skvätt, men jag har provat mig fram och det behövs ytterst lite. Jag använder det även till gråvattentanken som håller sig fräsch länge. Ättika är helt miljövänligt och några andra medel är helt onödiga, tycker jag. Här är en länk med frågor och svar om ättika:

Perstorp Ättika - Frågor/Svar

Hlsn
Evert H
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: porta potti

OM man inte använder toan så luktar det inte. HA HA, det var ett gammalt "skämt".
Nej, Aprillo på Er men använd GRÖNSÅPA. Grumme, Mycket bra, / Kurt
:twitcy::twitcy:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: porta potti

Har använt grönsåpa ett par år nu och funnit att det ger en "fet hinna" i toatanken som gör att den blir lättare ren när man tömmer den. Det är som om all "skiten" följer med direkt när man tömmer toatanken. Inget fastnar inuti. Väldigt bra när man behöver tömma den på en rastplatstoa eller hemma.

EssoJ
 
Toppen