• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Poptoptak

F

F.d. 50506

Guest
Hej,

Funderar på att sätta poptoptak på min Volkswagen T5. Nu undrar jag om besiktningen bryr sig om det -- är det någon som vet vad som gäller?


Mvh
 
F

F.d. 50380

Guest
Jag hade samma tankar och ringde till besiktas tekniska support. Fick till svar att man bör välja ett tak som är krocktestat med ett skriftligt intyg att visa vid besiktning. Om det är ett godkänt tak är en dialog mellan taktillverkaren och biltillverkaren. Då man öppnar upp karossen och ändrar konstruktionen står ej biltillverkaren för några garantier att bilen har samma hållfasthet som orginal.
Risken med att montera ett tak som ej är godkänt av biltillverkaren är förutom krocksäkerheten att den inte går igenom besiktningen och då står man med en bil med uppklippt tak och körförbud.
Uppdatera oss gärna hur du gick vidare med detta bygge!
 
F

F.d. 50506

Guest
Jag hade samma tankar och ringde till besiktas tekniska support. Fick till svar att man bör välja ett tak som är krocktestat med ett skriftligt intyg att visa vid besiktning. Om det är ett godkänt tak är en dialog mellan taktillverkaren och biltillverkaren. Då man öppnar upp karossen och ändrar konstruktionen står ej biltillverkaren för några garantier att bilen har samma hållfasthet som orginal.
Risken med att montera ett tak som ej är godkänt av biltillverkaren är förutom krocksäkerheten att den inte går igenom besiktningen och då står man med en bil med uppklippt tak och körförbud.
Uppdatera oss gärna hur du gick vidare med detta bygge!


Hur gick det för dig?


Vad för bil och vilket tag valde du?
 
Toppen